Har själv en stiga, köpte den visserligen begangnad, men är ändå hyfsat ny, 06 tror ja, och känner igen problemen trådskaparen tar upp även med denna maskinen.
Så fort jag är lite för ivrig snor gräset runt och fastnar runt trådkassetten.
 
Om gräset snor in sig på min Stiga så är det bara att torrvarva så den roterar snabbt så åker gräset av av sig självt, Husqvarnan jag lånade av min far innan gjorde inte detta.
 
Det finns vissa typer av verktyg som man med gott resultat kan köpa billiga, tryckluftstillbehör är ett av dom, dom är lite tyngre än proffsmodellerna men dom funkar. Elverktyg och trädgårdsmaskiner däremot går ofelbart sönder om det är för enkelt gjort. Borde vara miljöskatt på dom, tär på jordens resurser att det tillverkas en massa grejer som åker i soptunnorna efter ett halvår. Sedan är det ju tyvärr så att även dom stora kända märkena gör skräp ibland. Jag hade en Ryobi grästrimmer ett tag där tråden kilade fast sig ohjälpligt varannan gång man använde den och sedan var det bara att åka till verkstad och få trådhuvudet bytt. Sista gången jag använde den kilade den ihop sig tio minuter efter att jag fått hem den från verkstaden, jag blev så förbannad så att jag slängde den i diket och gick in och drack kaffe. Därefter vet jag inte vad som hände med den, det är på något sätt den tragikomiska slutklämmen på historien om Ryobitrimmern. Jag antar att jag plockade upp den, åkte till verkstan med den och sedan glömde bort att hämta ut den, men det kan också tänkas att den blev kvar i diket och någon stackare snodde den. När jag 1-2 år senare frågade på verkstan om dom möjligen hade en Ryobitrimmer som inte blivit uthämtad sa dom att dom inte hade det. I vilket fall lika skönt att vara av med den. Nu har jag en nyköpt amerikatillverkad Partner mittemellanstor röjsåg. Lite lurig med att den är helt kraftlös innan den blivit varm men annars verkar den funka bra.
 
Nån som vet om det är samma sorts motor till meec röjsåg som till meec motorsåg?
Har en meec motorsåg som fungerar till full belåtenhet. fick den i julas och den har redan fått gå minst 50timmar. Det enda negativa är att den skakar mer än en dyrare såg men jag hade redan skakdämpande handskar så det gjorde inget.
Får hem en röjsåg idag som det är kampanj på för 995kr som kostat 1495 från jula. Jag utvärderar den jag med och skriver sen vad jag tycker. Kan vara bra med fler åsikter;)
 
Köpte Julas röjsåg för 999:- idag. Kom hem och satte ihop den och han bara röja lite klen vass med klingan i ca 45 minuter innan motorn packade ihop. Nu när jag drar i startsnöret hörs bara ett jäkla rassel. Blir till att åka tillbaka imorgon och se om jag kan häva köpet eller testa en ny.
 
Ringde pissjulas kundtjänst som replikerade att det fanns 7st sågar kvar men när jag åkt 7mil dit så hade dom inte haft några på ett par dagar. Kul att dom verkar ha koll. Men enligt vad som skrivs verkar det inte vara nån förlust för mig att inte ha handlat.

Vad ska man ha egentligen om man inte vill lägga ut 9000 på en husqvarna? Har kollat blocket men där finns det antingen urgammalt skrot för fantasipriser eller eldrivet.
Funderat på import.
 
Jag köpte en Partner B250B i somras http://www.partner.biz/se/produkter/trimmers-och-rojsagar/b-250b/

Kostade lite drygt 2000 kr här i Estland. Tillverkad i USA men Partner är ju en del av Husqvarnakoncernen. Den är lite tjurig när den är kall, vare sig man kör med eller utan choke så vill den gärna tjuvstanna men ing problem när den blivit varm. Reglagen känns lite plastiga, när man daskar trimmerhuvudet i marken för att mata fram tråd vill handtaget gärna flytta sig lite men ett gammalt moppeknep är ju att lägga lite ventilslippasta mellan styre och hållare så att det sitter still. Jag ska prova det vid tillfälle. Annars har den funkat bra hittills. Det är ju inte proffskvalitet men för priset och med förhoppning om att man kan få reservdelar även om tio år så känns den helt ok.
 
seiko skrev:
Vad ska man ha egentligen om man inte vill lägga ut 9000 på en husqvarna? H
Funderat på import.
En lätt fråga som har ett självklart svar:

En Stihl FS-130 för strax under 5kkr. Grym maskin.

Finns ett par trådar om den ink recensioner.
 
Köp begagnat. Jag köpte en Partner B422X förra året och den har fungerat utmärkt. Finns HVA och Stihl. Gå till en yrkesbutik oich kolla vad de har om du inte vill köpa på Blocket eller Tradera.

/Anders
 
MathiasS skrev:
En lätt fråga som har ett självklart svar:

En Stihl FS-130 för strax under 5kkr. Grym maskin.

Finns ett par trådar om den ink recensioner.
Håller med, har den med mindre motor FS-100 och har kört den nu i 3år, betalade strax under 4000:- Används mestadels med slyklinga, men även sågklinga.
Så säger säger plånboken din Ok till FS130 är det bara att slå till.
Och ALDRIG köra utan glasögon eller hjälm med plastvisir. Fick en stenflisa på pekfingret så att det endast blev ett märke som nålstick, men har nu några månader senare som en broskbildning kvar på ovansidan. Så även heltäckande klädsel och handskar är det som gäller.
 
Anders, flisan, kom den från klingan tro? När jag kör med trimmer-tråd brukar jag köra med shorts och brillor typ. Inga problem, men med klinga så sprutar det grejer!
 
karlastrid007 skrev:
När jag kör med trimmer-tråd brukar jag köra med shorts
Jag brukar också göra det, typ en gång per säsong. Efteråt svär jag över idiotin när jag ser mina nedblodade ben efter allt junk som slungats mot dem och gjort en massa småsår. Lovar mig själv att aldrig mer köra i kortbyxor.

Nästa år gör jag likadant. :blushing::cool::@
 
karlastrid007 skrev:
Anders, flisan, kom den från klingan tro? När jag kör med trimmer-tråd brukar jag köra med shorts och brillor typ. Inga problem, men med klinga så sprutar det grejer!
Stämmer, det var körning med slyklinga. Så nu blir det alltid någon form av glasögon/plexiglasvisir vid körning, inte enbart metallnät.
 
Ett annat tips är att se vad en "riktig" handlare har på begagnathyllan.
en två år gammal HVA eller Stihl proffsmodell kan man ofta få för runt 5'. Visst de är lite tyngre men du lär aldrig få jraft eller hållbarhetsproblem med en sådann för hemmabehov
 
mats_o skrev:
Ett annat tips är att se vad en "riktig" handlare har på begagnathyllan.
en två år gammal HVA eller Stihl proffsmodell kan man ofta få för runt 5'. Visst de är lite tyngre men du lär aldrig få jraft eller hållbarhetsproblem med en sådann för hemmabehov
Tänk bara på vikten, det skiljer 2-5kilo och det är rätt mycket när man går länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.