Vårt klinkergolv i badrummet är köpt på Byggfabriken i Malmö och är ett oglaserat klinker (Victorian Tiles). Efter fogningen så klampade montörerna rakt in och smutsade ner golvet rejält. Vi har nu i flera omgångar försökt rengöra golvet. Firman vi anlitade till badrummet tar detta på allvar och har också försökt i flera omgångar med:

Linsåpa (Byggfabrikens)
Klinkerrengöring (Höganäs)
Kalkosan (fosforsyra och citronsyra)
Saltsyra

Jag har t.o.m. försökt skrubba en av plattorna med lacknafta..

Inget hjälper! Det hjälper litegrand, men när klinker är torr så ser man ändå tydliga skoavtryck på de ljusa plattorna.
Jag misstänker att det är en blandning av skosula och pigment från den mörka fogen vi har på väggen.
Firman har nu sagt att de ska försöka fråga runt bland leverantörer och kontakter inom branschen.
Men med tanke på hur oförsiktiga de var vid monteringen (trots våra påpekanden om att golvet är känsligt före det att man oljar in) så känner inte vi oss helt tillfreds med deras försök att få det rent, vi litar helt enkelt inte riktigt på att de verkligen försöker.

Som en sista lösning anser firman att det bästa vore att lägga om golvet, dvs lägga klinker på klinker. Jag har läst på forumet att detta inte alltid är en bra lösning, plus att vi är rädda att det förstör intrycket helt, kring duschbrunnen och vid tröskeln osv.

Är det NÅGON som vet vad fasiken man ska göra?? Dvs för att få plattorna rena..! Ska vi själva hyra in nån proffs-städfirma och begära ersättning av firman? Ska vi låta firman lägga nytt klinker ovanpå detta?

Jag har bifogat några bilder, nu har jag precis tvättat golvet med klinkerrengöring igen, därför är det inte helt torrt. Den ena bilden visar en smutsig platta med tydliga skoavtryck, den andra bilden visar en ren platta utan märken.

Tack på förhand
 
  • IMG_1000000486klinker1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1000000490klinker2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Jag hade precis samma problem. Ett proffs tipsade mig om att använda ett surt lösningsmedel, t.ex toalett rengöringsmedel i gelform. Det fungerade för mig och sög upp pigmenten ur porerna i klinkers plattan. Jag använde outsädd rengöringsmedel som jag gnuggadde in med en scotch svamp med den vita sidan som är skonsammare än den gröna. Sedan sköljde jag av med rent vatten och torkade av plattan och resultatet blev perfekt.
Lycka till !
 
  • Gilla
Jenny Penny
  • Laddar…
Du kanske kan testa att slipa plattorna med sandpapper eftersom de är oglaserade (helst svarta papper med kiselkarbid, typ våtslip, det funkar bättre på stenmaterial). Testa på dolt ställe först så att plattan är genomfärgad och det inte blir nyansskillnader.

Kanske även kan funka med kokande vatten eller ångrengöring.

Jag tror också som du säger att det är själva fogen som brunnit in i den porösa ytan på plattan. Konstigt dock att inte saltsyran löser upp det, kanske endast är pigmentet kvar som är extremt olösligt.
 
Var det samma firma som la golvet som sen klampade in på det?
Klampade dom in innan fogen torkat?
Jobbar man som hantverkare med smutsiga skor på ett sprillans golv är det ju inte ovanligt att man lägger papp för att skydda det nya golvet vid vidare arbeten, varför gjorde dom inte det?

Ingen borde ha tillåtits tillträde till golvet före inoljning/skydd, och den infon borde ni så klart fått av firman som sålde kaklet.

Lite grann beroende på vem som la kaklet, vem som sedan klampade in och vem som borde ha stoppat hantverkarna, så tycker jag helt klart att den ansvarige ska stå för de kostnader det innebär att rätta till problemet. Ska ny klinker in ska den gamla givetvis ut först.
 
Hur gick det med rengöringen? Jag har ett liknande problem, fast jag vet inte om det är fog eller något annat som gjort streck på några ställen. Det finns en del andra fläckar också och linoljesåpan har inte räckt till. Vi har inte hunnit ytbehandla med klinkerolja men ska göra det snarast. Dock vill vi få bort fläckarna först. Så det skulle vara intressant att höra vilka medel som var effektiva?
 
Doobidoo skrev:
Ett proffs tipsade mig om att använda ett surt lösningsmedel, t.ex toalett rengöringsmedel i gelform. Det fungerade för mig och sög upp pigmenten ur porerna i klinkers plattan. Jag använde outsädd rengöringsmedel som jag gnuggadde in med en scotch svamp med den vita sidan som är skonsammare än den gröna. Sedan sköljde jag av med rent vatten och torkade av plattan och resultatet blev perfekt.
Den här varianten tycker jag är värd att prova.
 
Någon som testat rengöring med ångtvätt?
 
Alfredo skrev:
Den här varianten tycker jag är värd att prova.
Är det bara att ta vilket toarengöringsmedel som helst? Eller vad innebär "gelform"?
 
Petronille skrev:
Eller vad innebär "gelform"?
Jag tolkar det som trögflytande, typ WC-anka, Mr Muscle med flera. Alltså inte pulver.
 
Alfredo skrev:
Jag tolkar det som trögflytande, typ WC-anka, Mr Muscle med flera. Alltså inte pulver.
Ok då borde väl Änglamarks oxå funka? Eller är det för snällt?:)
 
Ingen aning tyvärr. Det är väl bara och testa. Jag skulle inte tro att det är så stor skillnad mellan de olika fabrikaten men gissningsvis är de som är effektivast i toan även effektivast på klinker.
 
Jag kan rapportera att Änglamarks WC-rent funkade ypperligt!d^_^b Snart sett alla fläckar försvann!:wow:

Då var det rejält många fläckar eftersom vi helt enkelt glömt att såpa in golvet efter läggning och sedan haft hanterverkare och småbarn som sprungit, vi har målat och slipat en del i hallen under några veckor...:blushing: Nu har jag såpat in det med 50%-ig lösning linoljesåpa, och när vi har tid ska vi olja in det med klinkerolja så det inte behöver tvättas så ofta.

Internet är toppen! :D
 
Kul att det funkade!
 
H Helioz skrev:
Du kanske kan testa att slipa plattorna med sandpapper eftersom de är oglaserade (helst svarta papper med kiselkarbid, typ våtslip, det funkar bättre på stenmaterial). Testa på dolt ställe först så att plattan är genomfärgad och det inte blir nyansskillnader.

Kanske även kan funka med kokande vatten eller ångrengöring.

Jag tror också som du säger att det är själva fogen som brunnit in i den porösa ytan på plattan. Konstigt dock att inte saltsyran löser upp det, kanske endast är pigmentet kvar som är extremt olösligt.
Ta inte kokande vatten, jag gjorde det och något sprack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.