Hej. Har en fundering kring mina fönster.

Det är fönster av modell/typ 2+1.. dvs. 1st isolerkassett + ett yttre glas med spröjs.
Ser nu att fogen är dålig på ca 11 av 14 st av mina fönster.. detta har nog vart dåligt i många år.

Det har medförts att regn vatten har krypit in längst ner i det yttersta delen med enkel glas och gjort att ytan på trät ser lite ruttet ut.. inte mögel utan det har väl svält lite och är grått. I dom värsta är det väl lite vitt "bös" bland det gråa. När det regnar som värst så ser jag att det gråa blir blött och mörkt.

I övrigt så är alla isolerkasetter,gångjärn, handtag o.s.v i bra skick..

Finns det nån firma som gör sånna enklare reparationer eller är det något man kan utföra själv? enkelt och smidigt. Eller hade ni hellre valt och köpa nytt och byta ut?

Fönstren är från 1988-89. Vet ej tillverkare..
 
Jag skulle försöka köra in en mejsel i det gråa. Troligen är det bara början på en skada. Är det inte ruttet, kan du fixa själv.
Enklast inomhus. Du tar in ett fönster i taget och med varmluftpistol eller dyl plockar bort kittet.
Under tiden du gör det, torkas ramen. Pusta och lägg på lite bensaltensid. Grunda och på med ny kit.
Sen målas det över och upp igen. Gör du det noga, kommer fönsterna att överleva dig.
Det är ju trots allt 3 glasfönster!
 
tusen tack för ditt inlägg..

men det återstår en fråga.. Hur har ni andra gjort detta.. När man demonterar 1st fönster för renovering.. vad stoppar man på plats undertiden? ska man försöka få tag på likvärdig fönster så länge?? papp skiva?

bor på västkusten så det blåser ju en del här
 
kimmo_thn skrev:
Hej. Har en fundering kring mina fönster.

Det är fönster av modell/typ 2+1.. dvs. 1st isolerkassett + ett yttre glas med spröjs.
Ser nu att fogen är dålig på ca 11 av 14 st av mina fönster.. detta har nog vart dåligt i många år.

Det har medförts att regn vatten har krypit in längst ner i det yttersta delen med enkel glas och gjort att ytan på trät ser lite ruttet ut.. inte mögel utan det har väl svält lite och är grått. I dom värsta är det väl lite vitt "bös" bland det gråa. När det regnar som värst så ser jag att det gråa blir blött och mörkt.

I övrigt så är alla isolerkasetter,gångjärn, handtag o.s.v i bra skick..

Finns det nån firma som gör sånna enklare reparationer eller är det något man kan utföra själv? enkelt och smidigt. Eller hade ni hellre valt och köpa nytt och byta ut?

Fönstren är från 1988-89. Vet ej tillverkare..
Plocka bort bara det yttre ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.