Hej! Har ett gammalt torp med stående timmerstomme som jag renoverar och bygger till.
I golven ligger idag fint sågspån lagt i facken, omgångar genom åren. Det första tjocka lagret är blandat med sand, mull och en del murbruk och småsten, ser det ut som.
De andra lagren är vanligt, fint sågspån. Överst ligger en rulle med 45 mm stenull, med papp på ovansidan. Under allt, givetvis vindpapp mot brädbotten.

Torpargrunden är ganska låg, ca 35 - 40 cm, men det är bara i närhet till de gamla gjutjärnsavloppsrören som virke och spån blivit fuktskadade.
Allt annat är torrt och fint. Isoleringshöjd på facken ca 16 cm.

Jag funderar nu på att rensa ut allt gammalt spån och istället lägga kutterspån eller stenull i golvet.
Min extrapappa tycker att jag ska behålla ett lager spån i botten för att täta i eventuella springor och sen isolering på det.

Har förstått att i gamla hus är det oftast draget som utgör problemet med kyla, och mycket riktigt var köksgolvet oerhört kallt och dragigt i vinter. Vardagsrumsgolvet intill, däremot, som aldrig är omlagt, var varmt och skönt att gå på, utan drag.

Så jag tror på att gamla material håller måttet trots att alla talat för cellulosa i gamla hus istället.

Har också uppfattat att ju mer man packar kutterspånet, desto bättre isovärde får det - stämmer det?

Ska ovanpå läga golvspånskiva och en vindduk som andas, och sen ett gammalt brett plankgolv utan spont löst ovanpå.

Golvet skulle ju kunna ligga löst i ett år för att torka, och sen kan man ju fylla på ytterligare spån innan man skruvar allt, om det nu sjunker på den tiden.

Ska jag köra på kutterspån eller istället ta den stenull som jag först tänkt?
Behövs plast som diffspärr då?
Vill hest inte lägga in plast i ett gammalt hus.

Ska också bygga helt nytt badrum och är ju inte gjord av pengar - kutterspån är ju billigt.

Om jag förstått rätt ska spånet komma från inomhustorkat virke som sen hyvlas.

:rolleyes:
 
förstår inte riktigt behovet av vindpapp/duk under golvbrädorna?
Har du så dragig stomme ska du nog åtgärda det problemet först.
Spånskiva skulle jag också skippa, hör inte hemma i gamla golvkonstruktioner överhuvudtaget.
 
Hej! Jag tror att vindpappen ska ligga mot trossbotten och sen spån/kutter på det. Har bestämt för mig att man kan dra upp vindpappen mot väggarna en bit också men vet inte var jag läst det nånstans. Golvspån hade jag också undvikit, den andas inte. Sen bara trägolvet rätt på det. Kolla svenskbyggnadsvårdförenings hemsida de har ett frågeforum, har för mig att frågan tagits upp där.

Mvh Rikke
 
Ta bort stenullen alt. använd bara stenull + plast.
Isovärde på kutterspån blir bättre vid packning intill en viss gräns. (Packar du för hårt blir det OSB-skiva och nästan ngen isolering alls...)
 
Ett alternativ är ju också att ta bort stenullen och fylla på med Termoträ eller någon liknande cellulosabaserad isolering. Har ju lite bättre isolervärde än kutterspånen men har ändå samma egenskaper och kräver inte någon plast.
 
Förstår inte varför ni vill ha sågspån i huset? Bedrövligt isoleringsvärde i och efter ett tag har råttorna varit o skitit i det och säkert burit ut en del också;)
 
För det första såg och kutterspån är inte samma sak. Jag har isolerat mina acktankar med kutterspån nu i dagarna. Innan dess rev jag varmvattenberedaren på vinden och jag kan säga dig att i den gamla sågspånen var det inte mycket rått/musskit men däremot under tanken som var isolerad med glasull har de bott...fy f.n. Jag var vidare lite orolig för att det skulle bli för varmt i hallen där acktankarna står men jag tänkte att fungerar det inte så får jag väl ändra det men det har inte varit några problem än så länge det är tjugotre grader där med tankarna fullladdade. Så det där med att kutterspån isolerar så dåligt tror jag inte stämmer. Varför valde jag då kutter? Jo för att det är mycket trevligare att jobba med, ren naturprodukt med låg miljöpåverkan och att det passar i mitt hus som är från 1800-talet. Men det finns som med allt annat flera olika läger i frågan. Frågar du tio olika personer om något får du elva olika svar.

Mvh Rikke
 
Jag menade kutterspån när jag skrev sågspån.
Jo, de trivs bra i glasull o stenull också eftersom de kan bygga gångar osv. Men det kan även ha att göra med spånet låg i närheten.
Jo sågspån/kutter har dåligt isolervärde och blir sämre med tiden.
 
Trädälskarna skrev:
Ska jag köra på kutterspån eller istället ta den stenull som jag först tänkt?
Behövs plast som diffspärr då?
Vill hest inte lägga in plast i ett gammalt hus.

:rolleyes:
ska du ha stenull så måste du ha plast också. Spån kräver ingen plast men vindskydd uppvikt mot ytterväggar som stoppar draget är lämplig. Köp ordentliga golvplankor som kan ligga stabil och klarar sej utan en spånskiva.
 
Men plast (ångspärr) behöver man väl inte i golvet (även om det är sten/glas-ull)? Så har jag iaf fått lära mig.... http://www.paroc.se/channels/se/bui...tions/ground+floor/suspended+ground+floor.asp

Oberoende vilken isolering du har så finns en risk att den sjunker ihop med tiden, och det kan bli kalldrag under golvbrädorna. Kör man med glas/sten-ull kan man skära en remsa som står upp närmast ytterväggarna, den sjunker då inte ihop. Kör du med kutterspån så kanske man kan ställa cellplastskivor mot ytterväggarna.
 
Varför inte ångspärr i golvet?
Varm luft vill helst upp genom taket men eftersom vi också isolerar golvet måste det vara för att luften också tar den vägen. Och när den går genom golvet blir isoleringen fuktig.
Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.