Hej

Vad kan man räkna med att kostnaden hos stadsbyggnadskontoret för bygglov m.m. för ett garage landar på, i Göteborgs kommun?
 
Man bör räkna runt 50 papp alltså, i runda slängar.
 
Även om detta nu var för Gbg så ger det ju en bra indikation på nya priser även i andra kommuner troligen. Bra länk!
 
Intressant tråd, jag är också sugen på att bygga garage!

Dock känns det inte riktigt som att Göteborgs kommun ansträngt sig för att man skall kunna förstå.

Har jag räknat rätt om det skulle kosta mej 19k för att bygga ett fristående garage?

Garage 6*6m =36m2

Planavgift 0
Bygglovavgift inkl startbesked 8902
Nybyggnadskarta 6420
Kungörelse 428
Utstakning 3424
Lägeskontroll 0

Summa 19174
 
Dsl skrev:
Intressant tråd, jag är också sugen på att bygga garage!

Dock känns det inte riktigt som att Göteborgs kommun ansträngt sig för att man skall kunna förstå.

Har jag räknat rätt om det skulle kosta mej 19k för att bygga ett fristående garage?

Garage 6*6m =36m2

Planavgift 0
Bygglovavgift inkl startbesked 8902
Nybyggnadskarta 6420
Kungörelse 428
Utstakning 3424
Lägeskontroll 0

Summa 19174
Jag fick en räkning med planavgift på drygt 25000:-
Du klarar dig nog med en förenklad nybyggnadskarta för ett garage, 600:-, vill du ha digital variant kostar det 1200:-
 
thomasx skrev:
Jag fick en räkning med planavgift på drygt 25000:-
Du klarar dig nog med en förenklad nybyggnadskarta för ett garage, 600:-, vill du ha digital variant kostar det 1200:-

Men tabellerna för planavgift börjar ju på 51m2. Och det står varken vad PF är eller hur man räknar ut det.
 
Dsl skrev:
Men tabellerna för planavgift börjar ju på 51m2. Och det står varken vad PF är eller hur man räknar ut det.
Enligt SAOL synonymlexikon är planavgift synonymt med smygskatt. ;)
 
Jag vet inte hur Göteborg har det med planavgifter men i andra kommuner kan det kanske vara bara ett par % av detaljplanerna som har planavgift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.