Jag ska isolera och inreda min vind i ett radhus från 20-talet. Yttertaket består av tegel/papp/råspont och jag har tänkt börja med en luftspalt (ventilerad med mögelstoppare) innanför råsponten och sedan lägga isolering från nock ända ner till takfoten. Innanför isoleringen blir det sen byggplast som jag tänkt vika ner och fästa under golvet i sidovindarna som också blir uppvärmda eftersom isoleringen går hela vägen till takfot.

Bjälklaget är sedan tidigare isolerat med sågspån. Eftersom sågspånet har sjunkit ihop och jag befarade kalldrag längs golvet p.g.a. detta så har jag skottat ur sågspånet fram till stödbenet på takstolen (1,3m från takfot) och tänkt isolera även detta utrymme.

Varken väggen eller takfoten är helt tät och jag funderar därför på att fästa en vindduk utanför isoleringen från botten på bjälklaget och en bit upp längs takfallet. Detta för att undvika blåst/drag rakt in i isoleringen.

Någon som har några goda råd? Tänker jag rätt eller bör jag göra på annat sätt?

(Anledningen att jag inte slutar med isoleringen vid stödbenet är att jag kommer ha många relativt otäta luckor in till förvaring i sidovindarna vilket skulle medföra kalldrag och det är ju heller inte fel med hyffsat varma utrymmen för förvaring)

Tacksam för era råd!
 
Som jag ser det, är detta korrekt.
 
Ingen som tycker att detta sätt verkar felaktigt eller medför några risker som jag inte tänkt på?
 
Mikael_L
Alla de åtgärder du beskriver verkar bra.
"by the book" som man säger. :)

Du behöver inte byta allt spån mot isolering i kattvindarna, det räcker säkert med 30cm närmast ytterväggen. Men det är å andra sidan inget fel heller som du funderar. Själv skulle jag antagligen köra med en hel eller halv skiva isolering där och sen spån, bara för att göra det enkelt för sig.

Hus från 20-talet ... hmmm ...
Jag antar att det saknar plast i väggarna på nedre våningen!?
 
Tack för svaret. Både entréplan och våningen under vinden är tilläggsisolerade från insidan med plast under innanför ytskikten. Däremot finns ingen plast i bjälklaget mellan vind och våning 2. Jag har därför varit lite skeptisk till att bara tilläggsisolera och behålla kallvinden. Taken på våning 2 är putsade och har takrosetter som jag inte gärna vill offra för att lägga till plast. Varm vind fick det bli istället....

Något speciellt du tänkte på när det gäller plast i väggarna?
 
Mikael_L
Jag tänkte att plast i bara en del av huset kanske kan vara lite knepigt.
Men nu efter du isolerat taket får du ju allt inplastat - bra.

Glöm inte att plasten på väggarna ska möta plasten från taket, och tejpas eller klämmas tillsammans under regel eller list
 
Har du en tvärsnittskiss på hur du hade tänkt, lite svårt att följa dina beskrivningar..
Gamla hus har konstruerat efter självdragprincipen, när man sedan börjar täta, eller isolera med icke fuktdrivande isolering bör man antigen ha ångspärr på insidan, eller syrdventilation, eller har ekofiber. Har man övertryck så skapar man diffusionsström av varma luften genom tak och väggar.
 
Mikael_L
Templer skrev:
Har du en tvärsnittskiss på hur du hade tänkt, lite svårt att följa dina beskrivningar..
Gamla hus har konstruerat efter självdragprincipen, när man sedan börjar täta, eller isolera med icke fuktdrivande isolering bör man antigen ha ångspärr på insidan, eller syrdventilation, eller har ekofiber. Har man övertryck så skapar man diffusionsström av varma luften genom tak och väggar.
Precis.
Jag glömde att påpeka det. Mekanisk frånluft är bra att installera om du inte redan gjort det.

Mekanisk frånluft = en eller några fläktar. Särskilt övervåningen brukar vara svår att få aningen undertryck i, det blir lätt aningen övertryck där istället.
 
Jag har en freshfläkt på toaletten på våning 1 och en i badrummet på våning 2, vilka hjälper ventilationen något, men framförallt ser till att evakuera den extremaste fukten från t.ex. duschning.

Det där med att plasten ska överlappa håller jag med om i teorin, men i praktiken blir det väldigt svårt. Bjälkarna i bjälklaget går ju in i ytterväggen och att "slitsa" plasten runt respektive bjälke tror jag ingen kan göra med 100-procentig täthet. Jag har stannat med plasten vid golv respektive tak på våning 1 och 2. och tänker låta plasten från vindstaket gå en bit ut under golvet i sidovindarna. Det eventuella läckage som kan gå via bjälklaget och ut får man nog leva med. Är det någon som sett exempel på när skador uppstått genom att fuktig luft läkt ut via liknande otätheter?

Ledsen Templer, men jag har ingen skiss. Berätta gärna vad du inte förstår så ska jag försöka förklara bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.