Har hittat drömtomten och vill gärna lägga vantarna på den asap. Var hos vår bank - Swedbank - för att fråga om ett lån. Svaret vi fick var då att vi måste sälja vårt eget hus först och därefter köpa tomten. Vår plan var att 1) låna pengar för att köpa tomten 2) fixa till vårt nuvarande hus som ej känns helt redo för försäljning och sedan 3) börja bygga samt sälja våren 2013.

Min fråga till er kunniga är nu om alla gör såhär?? Det vill säga säljer sin nuvarande boning först och först därefter letar tomt, köper tomt samt bygger? Går det inte att äga både hus OCH tomt?

Eller tycker banken helt enkelt inte att vi är kreditvänliga? Har huslån på cirka 1,6 miljoner, huset är värderat till 2,2 och tomten (inklusiva gräsmatta, uppfyllnad, vatten/VVS-indragningar samt grusad uppfart och bygglovskostnader) kostar 1 miljon.

:S Känns lite konstigt att behöva säja först. Swedbank tyckte att det bästa vore om man sålde detta och sedan satte sig i en hyresrätt medan man letade tomt och sådär. Vi har tre små barn vilket gör att TVÅ flyttar ej känns optimalt.
 
Är ni kreditvärdiga så borde ni få låna. Tomten borde ju också gå att ha som säkerhet?
Bara att kolla med andra banker :)
 
Tycker att det låter konstigt från bankens sida..... Så länge ni är kreditvärdiga för 2,6 mkr så borde det väl inte vara några problem för banken? Eller också hade ni oturen och hamnade hos någon som inte är det minsta flexibel och alltid nekar nya bolån innan den gamla bostaden är såld.....

Kan ni inte köpa tomten nu och avvakta med att börja bygga och avvakta med lån till gräsmatta, uppfyllnad, vatten/VVS-indragningar, uppfart mm tills ni har sålt nuvarande boende? Skulle tro att banken är rädd för att inte få igen de pengar ni lånar utöver själva tomtpriset om ni tvingas sälja tomten p g a att ni inte får ert nuvarande boende sålt?

/Krille
 
Enligt säljaren behöver man dra in vattenledningar etc redan nu så man slipper göra om detta om två år. Tomtpriset är 800000, sedan kostar bygglovet litegrann och själva vattentjafset omkring 140,000. Det blir ca 980000 i slutändan. Jag förstår inte riktigt bankens agerande, enligt en bekant till mig är Swedbank väldigt hårda och lånar inte ut något alls förrän man har fått kontrakt på sin nuvarande bostad. Jag skall nog kolla hos andra banker, jag menar - vi lånar ju inte till hela husbygget med en gång utan bara till tomten. Jag tycker det låter lite besvärligt att först sälja sin egen bostad och först därefter leta tomt, köpa tomt och sedan flytta....puh. :-o Skulle kännas skönt att köpa tomten nu och därefter bygga när vi är redo - om cirka 1 och 1/2 år.

Någon annan som vet nåt om sådant här..? Tack för svar ni andra!! Det uppskattas.
 
Banken lånar ut eller låter bli att låna ut pengar till vem de vill. Ni, å andra sidan, vänder er till vilken bank ni vill. Så är ni inte nöjda med er nuvarande är det bara att kolla med andra.

Sen kan det naturlitvis bli så att ingen vill låna ut pengar till er på era villkor. Men då är det det som gäller, och då får ni utgå från det.

(Fast det är ingen dum idé som banken föreslog - att flytta till en hyresrätt medan ni bygger. Det kan bli rätt stressigt annars - både vad det gäller pengar, tid och ork.)
 
De tar kanske med hela det nya huset i beräkningen. Om ni nu behöver låna allt till tomten utan insats kommer ni antagligen även att behöva låna mycket till husbygget.
Om nu bara tomten kostar en miljon blir det en rätt rejäl lånebörda totalt under byggperioden. Jag vet inte hur dyrt hus ni tänker bygga..
 
Min erfarenhet är att bankerna skiljer sig väldigt mycket åt gällande bolån.

Förbered er med siffror och argument ordentligt och ta kontakt mer flera banker. Vi gjorde på det sättet när vi köpte vårt hus med minst sagt stort renoverings- och lånebehov och blev förvånade över hur olika bankerna resonerade. Vissa banker saknade helt flexibilitet (ex Swedbank....) och till slut var den bank vi trodde var minst flexibel den absolut mest flexibla; SEB.

Samtidigt kan jag hålla med andersmc att det kanske inte är så dumt att bo i hyresrätt ett tag för att inte ta en stor ekonomisk risk. Förstår att det tar emot med en extra flytt men samtidigt blir det antagligen extremt svårt att tajma så att utflyttningsdatum på ert gamla hus och inflyttningsdatum på ert nybyggda stämmer överens?

/Krille
 
För att vi skulle få lån till vår tomt så behövde vi lämna in en produktionskalkyl och en tomtkarta med huset inritat. Vi byggde sedan ett helt annat hus och det var inga problem med det. Vi behövde inte säöja lägenheten först.
 
En av orsakerna till varför vi vill vänta med att bygga till 2013 är att vi under nästa år - 2012 - kommer spara ihop en bra handpenning plus amortera bort vårt nuvarande topplån. Dock måste vi låna pengar till tomten nu, vi vill liksom lägga vantarna på den innan ngn annan hittar den. För oss passar den SÅ bra, barnen kan gå kvar på samma dagis etc. Jag tycker faktiskt vi har en bra plan och många bra argument....dock var det kört med en gång hos Swedbank.
 
Vi hade inte tänkt köpa tomt förrän vi sparat ihop till en bra handpenning - dock kände vi att detta tillfället är lite för bra för att gå miste om. Därav "brådskan"...
 
En fråga till: ni andra som byggt nytt; hur gjorde ni??? Hur brukar folk göra? Borde vi vänta med tomt tills vi sålt vårt hus om två år..? Och chansa på att vi hittar ngt lika bra som den vi kikar på nu? Vet någon hur "folk gör mest"???
 
Kotten1981 skrev:
En av orsakerna till varför vi vill vänta med att bygga till 2013 är att vi under nästa år - 2012 - kommer spara ihop en bra handpenning plus amortera bort vårt nuvarande topplån.
Det är något som inte stämmer här. Varför har ni topplån om huset är värderat till 2.2 och lånen är på 1.6?
 
När vi värderade upp huset kunde vi ju bli av med topplånet, men vi valde istället att ha kvar det och fortsätta amortera rejält. Detta efter inrådan av bankmannen. (Ringde sambon och kollade, eftersom jag ej mindes riktigt själv...). Låter detta vettigt..? :S Sedan värderingen har vi dock gjort en stor altan med tak samt målat om i ett par rum.
 
Kotten1981 skrev:
Låter detta vettigt..?
Nej. Vad var vitsen med att värdera upp huset i så fall?

Edit: Efter omvärderingen så hade ni ju möjligheten att omvandla topplånet till ett hypotekslån (bolån). Det har lägre ränta, och med det skulle ni kunna amortera ännu mer.
 
Redigerat:
Nyfniken: Men herregud. Vi kanske verkligen behöver byta bank..???! Jag känner mig urdum men kan tyvärr mkt lite om sånt här. Vi köpte huset för 1 miljon år 2005. Lånade sedan nästan sexhundratusen och byggde ut 50kvadrat år 2008 - nytt vardagsrum, nytt badrum etc. Vi har amorterat sedan vi köpte husköpet. Efter utbygget blev huset värderat till cirka 2,2 miljoner. Enligt min sambo tyckte bankmannen att vi skulle behålla topplånet för att fortsätta betala...vad märkligt. :-o
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.