Hej,

Min farfar och farmor gick båda bort i vintras och efter lite betänktetid och få intressenter har jag kommit överens med min far och hans tre syskon att ta över huset. Det står idag som farfars dödsbo. Kontrakt med mäklare har utgått och huset har tagits av marknaden, så vi ser ingen anledning att blanda in dom igen. Vi är givetvis överens om en köpesumma och att huset tas över i befintligt skick. Vi känner alla till huset väldigt bra och har en väldigt fin sammanhållning, så även om vi vill ha i skrift att vi är överens, så behöver det inte vara extremt formellt. Jag pratar ofta med far och fastrar, men när det gäller husköpet så har jag förhållit mig till farbror, så har han i sin tur pratat med sina syskon.

Banken hjälper tydligen inte till så mycket med själva köpet. Har hittat ett vettigt köpekontrakt på http://www.mallar.biz/privatekonomi/fastigheter/mall-kopekontrakt-fastighet/ - men frågan är om det är dödsboet eller far/fastrar/farbror som är säljare? Hur löser vi det hela på lättaste viset?

Tacksam för alla svar!
 
Dödsboet kan nog vara säljare, men jag tror att dödsboet skall först bli lagfaren ägare, ofta så står lagfarten kvar på den avlidne ägaren, men om jag förstått det rätt så skall det ändras först, och därefter kan du köpa.

Dvs du kan köpa ändå, men får då invänta din egen lagfart tills omskrivningen är klar.

Jag kan ha fel, mitt fall där vi sålde ett hus som stod i dödsbo, hade en del lite mer komplicerade faktorer.
 
Det gäller också att köpeavtalet (och även köpebrevet tror jag) måste skrivas på av samtliga dödsbodelägare, det räcker inte med den som i vanliga afärer tecknar dödsboets firma.
 
vi köpte vårat hur av ett dödsbo, och de var tvugna att få köpekontraktet underskriver av alla, eller snarare en av dem hade fått fullmakt för alla utom en, så vi var 2 från dödsboet vid kontraktskrivning samt jag och min fru plus mäklaren.
 
Tack för svaren!

Jag är fortfarande inte helt insatt i alla detaljer, men jag får ju följa upp i alla fall så kanske någon annan får användning för det i framtiden. Vi beslutade ju oss för att inte använda oss utav mäklare, så länsstyrelsen kan säkert hitta något att klaga på. Förhoppningsvis är allt i box.

Vi gjorde affär i fredags med ovan nämnda mall som utgångspunkt. Jag la till alla inblandade säljare och gick till banken med farbror, där vi gick igenom kontraktet med min bankman. Vi signerade och kontraktet lämnades hos bankmannen. Min pappa och fastrar dök upp på banken när de hade tid senare under dagen och signerade köpekontraktet. Två som jobbade på banken signerade därefter som vittnen (för att få aktiv lagfart från länsstyrelsen), pengarna fördes över till dödsboet och dessa utbetalas till var och en efter att arvskifte är gjort. Vi var överens att jag skulle stå för pantbrev/lagfart, men tydligen hamnade årets fastighetsskatt på säljarna eftersom vi inte använde oss utav mäklare.

Jag har nycklarna, vi har signerade köpekontrakt och pengarna har förts över. Tillträdesdatum var i fredags, så jag antar att allt är klart nu, men ska väl få en bekräftelse från länsstyrelsen förr eller senare. Jag återkommer om det skulle bli några problem! Tack igen..
 
OnTilt skrev:
Vi var överens att jag skulle stå för pantbrev/lagfart, men tydligen hamnade årets fastighetsskatt på säljarna eftersom vi inte använde oss utav mäklare.
Det är inte så svårt att lösa. Det en mäklare gör vid tillträdet är en s.k. likvidavräkning. Vilket innebär att köparen betalar för sin del av de löpande kostnader som är förutbetalda på fastigheten. Om man köper en bostadsrätt så är månadsavgiften en sådan kostnad om skiftet sker mitt i månaden. För villor så är det fastighetsskatt, olja i oljetank osv.

Om du ska göra rätt för dig så ska du betala 106/365 av årets fastighetsskatt, eftersom det var 106 dagar kvar på året i fredags.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.