Nu får ni hjälpa till att välja klinker!

Alternativ 1 = Stora plattor som är metallfärgade
Alternativ 2 = Avlånga plattor som imiterar trägolv

Vi inser att bägge alternativen är lite "vågade" och inte något man skulle välja i något annat rum (inte vi i alla fall), men källaren är lite rolig för man får tänja gränserna lite.

Det lutar åt trägolvsplattorna, vad tycker ni?
 
  • IMG_1025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wandk skrev:
Ojoj vilket spännande projekt!
Man blir faktiskt lite avis, själv har jag bara ett litet rum i källaren som jag byggt om.
Har du tänkt ha separata rum för vinet och "sittplatsen"? Jag tänker i samma banor som pinebar, det är lätt att tempen stiger både när man sitter där nere och har belysning på. Det såg ut som halogenspottar på bilden och de ger bra med värme (= inte optimalt för vinlagring).
Jag hade nog behållt teglet som det är och inte gjort för mycket med det. Gillar den rustika stilen oerhört mycket.
Planen är att ha sittplatser i samma rum. Vinet kommer vara längs med en vägg. Vi har lagt en separat golvvärmeslinga där under, så vi kan välja att inte ha värme på den golvdelen där vinet är.

Först skall vi prova och se hur mycket temperaturen skiftar när man har på belysningen och är där nere ett gäng personer. Blir det för mycket kommer vi glasa in vinförvaringen och börja fundera på kylanläggning.

Tilläggas skall också att det är först och främst en källare att dricka vin i. Inte förvara under lång tid, och då är det mer okej med större skiftningar i temperatur.
 
collo skrev:
Det lutar åt trägolvsplattorna, vad tycker ni?
Alternativ 1 röstar jag på men smaken är som... Sen är det ju alltid vanskligt att "tycka" från en bild. Ser man dem i verkligheten så är det ju lättare.
 
Lawrence skrev:
Grattis ! Kanon bra början !
Man är väldigt nyfiken på inredning, vinhyllor mm/ Skisser ?
Kul att du frågar.
Här kommer en skiss på den tänka vinförvaringen. Det blir flera sådana här sektioner som jag ställer bredvid varandra. Vanliga flaskor kan ligga där nere, och där uppe blir det lite "uppvisning" av våra finare flaskor.

Det är så j#%=&? dyrt att köpa färdigt så jag tänkte bygga själv. Har inte bestämt mig om hur jag skall behandla träet än, men så här kommer konstruktionen se ut i alla fall.
 
  • vinförvaring-modell.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är ju ganska sjysst, _ eller :cool:
 
  • winecellar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alt.1 "känns" mer vinkällare men det är något med 2:an som triggar mig. Kan nog bli stiligt ihop med chesterfielden.
 
Hur många vinflaskor har bygget kostat?
 
Herr_JT skrev:
Alt.1 "känns" mer vinkällare men det är något med 2:an som triggar mig. Kan nog bli stiligt ihop med chesterfielden.
Precis så känner jag med. Jag har länge varit inne på alternativ 1, men om man tänker helheten med soffgruppen, sten längs med kanterna och någon matta så tror jag att alternativ 2 kan bli riktigt fräckt.
 
R Göran skrev:
Hur många vinflaskor har bygget kostat?
Det beror på årgången av flaskorna :)

Nä, men hittills har det inte kostat så mycket än. Kan skriva ner lite vad vi tänkt i kostnader och vad det kostat hittills.

Betalt och klart
Isolering, armering & golvvärmerör = 2500:-
2,5 kubik betong med pumpning = 10.000:-
Belysning = 1400:-
Flytspackel till ingången = 500:-
Tegelsten = 0:-

Kommande kostnader
Klinker = 2200:-
Fix & fog = 700:-
L-profil runt kanterna = ???
Sten runt kanterna = 1000:-
Chesterfieldsoffa = 4000:-
Fåtöljer = 2500:-
Virke till vinhyllor = 1500:-

De kostnaderna blir ungefär 27.000:-

Längre fram kommer vi behöva se över ventilation och eventuell kylning, men det tar vi då.
 
Lawrence skrev:
Det här är ju ganska sjysst, _ eller :cool:
Sjukt fint!
Finns många fina hyllösningar när man Googlar "vinkällare", men sedan kostar de ju där efter också...
 
Alt 1 eftersom marktegel inte fanns att välja på ;)
Trä Look-alike i en källare är inte min stil...men som tur är så är vi inte alla lika :D
 
Jag tycker Alt 1 av den enkla anledning att jag tycker inte om lösningar som försöker föreställa
ett annat material. Personligen hade jag försökt hitta ett gammalt trägolv
 
Det vita pa teglet ar antagligen nagon form av kalkning eller slamfarg. Prova att ta lite nytt tegel och smeta pa olika konsistenser av kalkfarg, se vad som passar bast. Saltutfallningar brukar inte vara sadar kompakta. Ar det saltutfallningar hade nog TS redan provat att slicka lite pa vaggen och fatt ett snabbt svar :)
 
Värmer en ljusplanerare att se sådan omsorg om ytan. Hur stenens uttryck bejakas och skapar en dramatiskt och stilfull kontrast som jag är övertygad kommer gagna rummet som helhet. .
 
collo skrev:
Planen är att ha sittplatser i samma rum. Vinet kommer vara längs med en vägg. Vi har lagt en separat golvvärmeslinga där under, så vi kan välja att inte ha värme på den golvdelen där vinet är.

Först skall vi prova och se hur mycket temperaturen skiftar när man har på belysningen och är där nere ett gäng personer. Blir det för mycket kommer vi glasa in vinförvaringen och börja fundera på kylanläggning.

Tilläggas skall också att det är först och främst en källare att dricka vin i. Inte förvara under lång tid, och då är det mer okej med större skiftningar i temperatur.
Åh, det låter väldigt tilltalande med inglasad vinförvaring. Det borde rätta till eventuella temp.svängningar i rummet.
"Risken" med en så härlig vinkällare, är väl just att man vill börja lagra, så det är bra att ha med det från början precis som ni gör.
Skall bli roligt att se det färdiga rummet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.