Nån som har nån enkel ide om hur man kör en 12 Volts fläkt på 24 Volt utan att elda upp den?
Jag har en gammal fläkt på 40 x 40 mm som är på 24 Volt, och eftersom sådana fläktar verkar vara bristvara, funderade jag på att byta till 12 Volt och på nåt sätt få ner spänningen. Det finns endast 24 V AC tillgängligt, men på den gamla fläkten har man satt en diodbrygga, så det är en dc-fläkt.
 
Likriktardiod samt en 12 volts glödlampa i serie med fläkten ?
 
Glödlampa eller en ren resistans överhuvudtaget som spänningsdelare till en liten DC-fläkt är inte så bra, då fläkten i sig är en ganska komplex last. Kanske funkar, men då får man experimentera lite och hoppas på att fläkten beter sig som en någorlunda fast resistans.
 
Eftersom du har växelspänning kan du använda en transformator för att få ner spänningen till 12 V AC, t.ex. en sådan http://www.ebay.com/itm/50W-wall-AC-Power-Converter-Adapter-220V-110V-9799-/180583067715 (och sedan får du likrikta om fläkten vill ha likspänning. Ev. sätta en regulator också beroende på hur kinkig fläkten är eftersom likriktaren tillsammans med glättningen ger nära toppspänningen från sinusvågen när den är obelastad).
Eller likrikta först och kör en DC/DC-omvandlare till 12 V DC, t.ex. en sådan http://www.ebay.com/itm/DC-DC-HRD-Converter-DC-24v-36v-48v-step-down-12v-3A-/170689225141
Då får du regleringen på köpet.
 
Redigerat:
Enklast är att köpa rätt fläkt. Digikey har över 90 olika fläktar som är 40x40mm och 24VDC.

Börja med att markera rätt spänning, klicka apply filters
Sen håller du in shift och markerar dom storlekar som är intressant.
 
En sån liten fläkt kan inte dra många watt direkt. En likriktarbrygga och en 7812 Spänningsregulator får bli mitt tips. Ev en liten kylfläns till det hela men jag är tveksam till om det behövs.
 
Vet inte om detta är praktiskt möjligt/lämpligt... Kanske du skulle kunna seriekoppla två mindre fläktar för att uppnå samma "fläktande". Kanske en som blåser in, och en som suger ut. Vet dock inget om dina behov...
 
Var inte dumsnål, köp nytt. Fläktar är förbrukningsvaror, du kommer bara att lägga ner en massa jobb på en fläkt som antagligen kommer att packa ihop snart ändå...
 
Tack för alla svar. Verkar som om det smartaste är att lägga lite energi på att hitta en passande 24 V fläkt trots allt, de finns ju ute där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.