Zedo skrev:
Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite. Min mor har en pelletsbrännare kopplad mot en ack.tank på 2 kbm. Även utan uttag från tanken så tycker jag det tar hutlöst lång tid att ladda tanken. Kan det alltså löna sig att köra laddomaten på en lägre hastighet? Har för mig att den står i läge 3 (max?) nu. Finns alltså chansen att laddtiden kortas genom att ställa den i läge 2?
Sen undrar jag, låt oss säga att man har en välisolerad tank på 2 kbm, hur länge "bör" den hålla så pass hög temperatur att man får ut varmvatten?
Tack på förhand!
:surprised: Vilken geni har rekomenderat 2000l tank till en pelletsbrännare ? Den är på tok för stor i ett pelletssystem som skall tillverka värme den stunden den behövs och kan gott jobba utan någon tank alls om det finns en varmvattenbehållare i pannan.
Om det är tank som är kvar efter en vedeldning så är det OK att behålla den men jag hoppas att det är inget du investerat i i samband med pelletsbrännaren.
Man installerar mindre tankar för att förlänga brännarens brinntid så den inte tänder och släcker stup i ett men då räcker det oftast med 500-750l tank. Det är ej ekonomisk att överhuvudtaget försöka ladda 2000l fullt upp eftersom värme stående långa tider i tanken ger isoleringförluster.
Du kan använda tanken men ladda den aldrig fullt med 90 gradig vatten ( om det när nu tekniskt möjligt med din pelletsbrännare). Ladda den till max 70 grader och bara till den nivå där varnvattenbehållarens botten sitter - det brukar finnas en termometer monterat just där som styr brännarens drift av och på. Det blir också minsta isoleringsförluster och ingen legionellarisk i tank om den används bara delvis.
Ändra inte Laddomatpumpen .... det gör nog ingen nytta . Tänk på att din pelletsbrännare har inte möjlighet att leverera värme i stora mängder på kort tid som en vedpanna kan. Om installation gjordes av en montör så har han nog justerat det jag har skrivit om ovan och det ska helst inte ändras. Glöm din bekymmer att tanken går inte att ladda fullt - det behövs inte att ladda den fullt när man eldar med pellets.
Nu gissar jag att du har en varmvattenbehållare i tanken .... är det inte så och du har fler frågor ... fråga igen ;). Det var bara en hobbyeldarens osikter ;)
gaia
 
Gaia:

Tack för dina synpunkter. Du har helt rätt i din teori att tanken är en kvarleva sen systemet eldades med ved. Ska nog ta och justera om systemet lite. Har för mig att det är inställt på att ladda till 70 grader ända ner i botten. Provar att ställa in den så den laddar till 70 grader där varmvatttenslingan slutar.
Sen underlättar det ju inte att morsan sitter med en gammal oisolerad kåk. Det går iof sig förhållandevis lite pellets, kanske mycket beroende på att hon nöjer sig med i snitt 19 grader inomhus.
Någon annan som har andra synpunkter?  ::)
 
Finns det ingenting man kan hälla i tanken för att minska volymen så den passar till pelletseldning lite bättre?

/Daniel
 
Is? ;D
 
Hehe, tänkte mig väl nått typ sten.. som kan ligga i botten, i det kalla vattnet
men det kanske går på ett ut.. eftersom stenen också måste värmas upp till slut..

aja, bara en (dålig) idé jag fick :)

/Daniel
 
Måste man ladda hela tanken?
 
Nä, jag tänkte mest ifall hans laddsystem slutade ladda när tanken var 70 i botten..
om det isåfall gick att minska vattenvolymen, eller på något annat sätt få
botten att bli 70 grader snabbare, så hade det ju funkat effektivare med pelletsbrännaren..

/Daniel
 
Zedo skrev:
Gaia:

Tack för dina synpunkter. Du har helt rätt i din teori att tanken är en kvarleva sen systemet eldades med ved. Ska nog ta och justera om systemet lite. Har för mig att det är inställt på att ladda till 70 grader ända ner i botten. Provar att ställa in den så den laddar till 70 grader där varmvatttenslingan slutar.
Nja, om slingan inte börjar nära botten så kan du försöka med det. Jag föreställer mej att det är en temperaturkännare som ska sitta på tanken och när den visar 70grader stoppar brännaren.
Ditt system är redan justerat så det inte ger varmare vatten än ca 70grader i tanken och det är ju klokt. Jag tänkte mest på att ju större skillnad det är mellan tank och omgivning desto snabbare kylls den - förluster blir större när det är 90gr i tanken och 20gr i pannrummet så man kan spara litet om man håller lägre temp i tanken ( tempskillnad blir mindre= mindre förlust). Att lägga en tjockare isolering över tanken är också ett sätt att behålla värmen längre. Vet ej hur mycket man kan spara på det sätt men det är i alla fall rätt att inte ha för varmt vatten i tanken om den ska stå länge och vänta på att förbrukas. Å andra sidan är det inget fel och snarare önskvärt att ha en lagom varm källare ( som värms av tankens förluster) så att källarfukten hålls på låg nivå och huset håller sej frisk ;). Som du ser så är det en balansgång vad man vill betala för: mindre pelletsförbrukning eller kallare golv i övervåningen och totalrenovering av källaren om det blir för kallt och för fuktigt där nere. Man ska inte stirra sej blind på bara en sida av saken ;).
Noggrann och regelbunden sotning av pannan kan faktiskt ge större besparing än laborerande med temperaturer i tanken - 1 mm sotbeläggning på värmeöverföringsytor ( back i pannan där röken värmer vatten) ger ca 10% lägre verkningsgrad och det är ju riktigt stor förlust som kan lätt undvikas med 0 kr i investering :). Överväg alla för och nackdelar innan du gör ändringar...

Det finns ett forum på sidan "pelletsinfo" och där sitter ju dom som eldar med pellets - där kan du kanske få mycket bättre råd som är mer avancerade än stenfyllning av tank ;).
Lycka till!
gaia
 
Zedo skrev:
Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite. Min mor har en pelletsbrännare kopplad mot en ack.tank på 2 kbm. Även utan uttag från tanken så tycker jag det tar hutlöst lång tid att ladda tanken. Kan det alltså löna sig att köra laddomaten på en lägre hastighet? Har för mig att den står i läge 3 (max?) nu. Finns alltså chansen att laddtiden kortas genom att ställa den i läge 2?
Sen undrar jag, låt oss säga att man har en välisolerad tank på 2 kbm, hur länge "bör" den hålla så pass hög temperatur att man får ut varmvatten?
Tack på förhand!
Sitter brännaren monterad i en ved panna??
Om den gör det vilken effekt är pannan på o körs brännaren på max effekt??
En pellets brännare ger max 15-20 kW så att ladda en tank 50° (40-90°) tar 6-8 tim..
Kör man brännaren på låg effekt blir det dålig verkningsgrad så brännaren bör vara på 60-70% av pannans märkeffekt för ved...


Ställ ner laddomaten till 1:an, Varför köra på 3:an o bränna dubbelt så mycket el.. ::)

Har du en riktigt bra isolerad tank på 2 m3 bör det räcka i en vecka iaf, Min tank på 500 l räcker i 2 dygn för endast vv o den laddas till 77°
 
Japp, den sitter i en gammal vedpanna. Har tyvärr ingen koll på effekt på pannan. Det jag vet på rak arm är att brännaren inte går på full effekt. Tyvärr bor jag 25 mil bort så jag har ingen tid att lattja med olika inställningar. Ska testa lite nästa gång jag är på besök. Grejerna fungerar ju inte dåligt, men man vill ju optimera så mycket som möjligt.  ;D
Hur mycket kan tänkas försvinna ner genom golvet? Vet inte hur bra isolerad tanken är i botten, och den står på källargolv som förmodligen saknar isolering helt. Som tidigare sagt, det som läcker ut (inte mycket) genom sidorna är ju bara nyttigt för källarklimatet.
 
Till golvet försvinner praktiskt taget ingenting. Dels strömmar värmen uppåt, inte neråt, dels är ju tanken inte varm i bottnen mer än vid något ynka tillfälle, när man eldat upp mer ved än man behövt. Men det gör ju aldrig du, som eldar med pellets.
 
-
 
Zedo skrev:
Japp, den sitter i en gammal vedpanna. Har tyvärr ingen koll på effekt på pannan. Det jag vet på rak arm är att brännaren inte går på full effekt. Tyvärr bor jag 25 mil bort så jag har ingen tid att lattja med olika inställningar. Ska testa lite nästa gång jag är på besök. Grejerna fungerar ju inte dåligt, men man vill ju optimera så mycket som möjligt.  ;D
Hur mycket kan tänkas försvinna ner genom golvet? Vet inte hur bra isolerad tanken är i botten, och den står på källargolv som förmodligen saknar isolering helt. Som tidigare sagt, det som läcker ut (inte mycket) genom sidorna är ju bara nyttigt för källarklimatet.
Ok men du har ju nått att leka med då du är där.. ;)

Kan tänka mej att du kan öka brännaren så den går på max effekt eftersom att pannan bör va relativt stor då det är en tank på 2 m3 till den..

Hur styrs brännaren, Är tempgivaren till brännaren monterad på acktanken o har den ställbar hysteries (start/stopp temp) ??

Vad är det för märke på brännaren??
Körs den på eltändning nu så den startar/stoppar varje gång??
 
2an skrev:
Ok men du har ju nått att leka med då du är där.. ;)

Kan tänka mej att du kan öka brännaren så den går på max effekt eftersom att pannan bör va relativt stor då det är en tank på 2 m3 till den..

Hur styrs brännaren, Är tempgivaren till brännaren monterad på acktanken o har den ställbar hysteries (start/stopp temp) ??

Vad är det för märke på brännaren??
Körs den på eltändning nu så den startar/stoppar varje gång??
Brännaren är en Iwabo som styrs via två givare på tanken. En i botten och en i toppen, den startar när toppgivaren understiger inställd temp och slutar när bottengivaren...ja, du fattar. ;)  Och den går på eltändning och startar och stoppar varje gång.
Ja, nog finns det att leka med, fast helst skulle man ju bo där så man hade all tid i världen att prova olika inställningar.
 
Zedo skrev:
Brännaren är en Iwabo som styrs via två givare på tanken. En i botten och en i toppen, den startar när toppgivaren understiger inställd temp och slutar när bottengivaren...ja, du fattar. ;)  Och den går på eltändning och startar och stoppar varje gång.
Ja, nog finns det att leka med, fast helst skulle man ju bo där så man hade all tid i världen att prova olika inställningar.
Ok då är det bara att du kollar vad pannans märkeffekt är o ställer upp effekten troligtvis på max/ca 60-70% av pannans märkeffekt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.