Ööh..
Och vad är en släpkärra i sammanhanget?
 
Haha! Det är nog inte många som har åkgräsklipparen trafikförsäkrad. Skulle aldrig falla mej in och göra det:cool:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Detta gäller bara fordon som är registrerade i vägtrafikregistret. En vanlig åkgräsklippare är inte det och ska således inte ha en försäkring heller. TFFs lista talar om vilka som ska ha försäkring OM dom är reggade. Inte vilka som ska vara reggade....

Om du däremot tänker köra din traktor på gatan så finns det ju anledning att misstänka att den bör vara registrerad och då åker du på försäkring också.

EDIT: vissa större trädgårdstraktorer skulle förestås kunna klassas som en "traktor" men jag gissar att det bland annat ställer krav på kopplingsanordningen som inga vanliga åkklippare uppfyller.
 
Redigerat:
MB77 skrev:
Skulle aldrig falla mej in och göra det:cool:
Inte mig heller....:cool::cool:
 
MathiasS skrev:
Detta gäller bara fordon som är registrerade i vägtrafikregistret. En vanlig åkgräsklippare är inte det och ska således inte ha en försäkring heller. TFFs lista talar om vilka som ska ha försäkring OM dom är reggade. Inte vilka som ska vara reggade....

Om du däremot tänker köra din traktor på gatan så finns det ju anledning att misstänka att den bör vara registrerad och då åker du på försäkring också.

EDIT: vissa större trädgårdstraktorer skulle förestås kunna klassas som en "traktor" men jag gissar att det bland annat ställer krav på kopplingsanordningen som inga vanliga åkklippare uppfyller.
Han i länken ovan har inte gräsklipparen inregistrerad, likväl kräver TFF att han ska ha den försäkrad...
 
....och jag anser att TFF är på cykeltur. Som vägverket säger, TFF får ju tycka vad som vill. Men det betyder ju inte att dom har rätt.

Det skulle vara intressant att se någon praxis kring var gränsen går - när en gräsklippare blir en traktor i lagens mening.
 
A
En åkgräsklippare är väl ingen traktor ens utan ett motorredskap klass II? Det går någon gräns på två ton om den används på allmän väg, då kan det vara en traktor.

Traktor ska huvudsakligen vara ämnat att dra grejer, det stämmer inte in med en åkgräsklippare, oavsett om den har dragkrok eller inte. Den används huvudsakligen för att klippa gräs, åtminstone min.

Ett motorredskap II behöver bara vara registrerat om det används på icke enskild väg. En åkgräsklippare används inte på vägar, utan på gräsmattor, åtminstone min.

TFF är nog ute i omloppsbana.och snurrar.

De måste ha trott att alla motorredskap som har dragkrok är traktor eller något åt det hållet..
 
Skulle vara intressant vad som definieras som draganordning, kan väl inte finnas nån enda åkgräsklippare om inte kan koppla till iallfall en bogserad uppsamlare eller liknande...
 
Det ska dessutom vara en med kula, inte en sådan vanlig anordning för pigg om jag utrycker mig krasst
 
Skulle vara intressant att se vad det är för dumsnåla människor som inte tecknar trafikfärsäkring på åkgräsklipparen när den kostar ca 150 - 200 kr per år. En försäkring utan motstycke om man skulle skada sig eller någon annan. De olycksfallsförsäkringar man annars kan teckna är ju rena skämtet i jämförelse vad trafikskadeersättningen är.

Edit: Tycker att det är ett dumsnålt beslut, men det innebär ju inte att samma person är generellt dumsnål. Fel av mig :blushing:.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Mikael_L
jaso skrev:
Skulle vara intressant att se vad det är för dumsnåla människor som inte tecknar trafikfärsäkring på åkgräsklipparen när den kostar ca 150 - 200 kr per år. En försäkring utan motstycke om man skulle skada sig eller någon annan. De olycksfallsförsäkringar man annars kan teckna är ju rena skämtet i jämförelse vad trafikskadeersättningen är.
Bra, då nyttjar jag din försäkring om det händer en olycka med min klippare ... :cool:

Vi har ju samma reg-nummer.
 
Mikael_L skrev:
Bra, då nyttjar jag din försäkring om det händer en olycka med min klippare ... :cool:

Vi har ju samma reg-nummer.
Du, det har jag inte tänkt på... innebär det att vi alla äger alla åkgräsklippare med samäganderätt? d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.