Lät ta ner två träd i våras, en tall och en björk, rediga, diameter runt 60 cm vid roten båda två. Trädfällaren kapade dom i halvmetersbitar och jag tänkte att jag hugger upp dom själv till ved sedan. Men, björken är helt hopplös, innan jag har fått isär allt kommer jag vara helt lemlästad. Jag kan hyra en 7-tons vedkly med liggande tryckande kolv, frågan är bara om den kommer att orka ? Blir det lättare om det får ligga över vintern och frosten spränga sönder litegrann i träet?
 
Farsans Meec 4 ton från Jula klarar allt. Har fällt flera träd som varit gigantiska. Det är bara att klyva flera gånger så funkar det.
 
magnusk750 skrev:
Lät ta ner två träd i våras, en tall och en björk, rediga, diameter runt 60 cm vid roten båda två. Trädfällaren kapade dom i halvmetersbitar och jag tänkte att jag hugger upp dom själv till ved sedan. Men, björken är helt hopplös, innan jag har fått isär allt kommer jag vara helt lemlästad. Jag kan hyra en 7-tons vedkly med liggande tryckande kolv, frågan är bara om den kommer att orka ? Blir det lättare om det får ligga över vintern och frosten spränga sönder litegrann i träet?
Björk blir bara hårdare att klyva om du låter den ligga, barr har inte så stor betydelse. Försök klyva bort det yttersta nära barken först och ta dig sedan innåt mot mitten.
 
En 7-tons borde fixa biffen.
Den vi har här på landet är visserligen på 8 och det är bara kubbar med flera grenar på 10-15cm diameter som trilskas. :rolleyes: Kanske även svängda grenar. Dom kan va lite vrånga också... :S

60-cm kubbar brukar man få ta två ggr, men själva klyvningen har aldrig varit svår.
Och är du osäker så är det ju bara att ta sågen och kapa över grenarna.

/D
 
Mest ekonomiska variant är att klyva den grövsta kubben i två moment: Halvera först kubbarna genom att med slägga och kil "grovklyva" dem.. Sedan kan du enkelt "finklyva" med betydligt mindre kapacitet än sju ton. Har träet hunnit torka innan du ska klyva kan du börja med att göra ett märke med motorsåg, så att kilen hittar fäste.

Med dessa knep fixar du metertjocka kubbar.
 
W
Har klyvit otroligt stora och vresiga kubbar med en lite jula klyv. Knepet är att göra det när det har varit minusgrader ett dygn eller två så att kubben är frösen rätt igenom. Då spricker allt jag prövat hur lätt som helst och man behöver aldrig vara orolig för att något fastnar eller att man måste klyva från två håll. Det bara sprätter isär.
 
Wester skrev:
Har klyvit otroligt stora och vresiga kubbar med en lite jula klyv. Knepet är att göra det när det har varit minusgrader ett dygn eller två så att kubben är frösen rätt igenom. Då spricker allt jag prövat hur lätt som helst och man behöver aldrig vara orolig för att något fastnar eller att man måste klyva från två håll. Det bara sprätter isär.
Briljant tänkt! Inte ens bondepraktikan är så klok. Där heter det istället att man ska vänta med att hugga ved tills dymmel onsdag (i påskveckan, du vet). "Ty då har dymmeln gått ur weden"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.