Jahå, vattenskada. Regnar ute som bara den. Hörde det droppa när jag var i badrummet. Rinner gott om vatten in via gammal skorstenskanal in i rummet värmepannan står i. Är det försäkringsskada, eller bita i det sura och ta hit en som fixar och det kostar vad det kostar? Samt, vem bör man ringa. Plåtarbetare, eller nått annat? Vet inte hur länge det tänkt att regna, men bör man laga detta akut... eller kan man vänta till imorgon?
 
Kila upp med en presenning så länge, att få tag i någon som kan komma och fixa det redan imorgon är nog inte helt lätt..
 
Hej, när du säger värmepanna innebär det att skorstenen används fortfarande av din panna?
När det gäller vattenskadan så har jag fått uppfattningen av att om vattnet kommer utifrån så får man själv stå för kostnaderna, sen vad som är utifrån är kanske nåt man kan diskutera.
Fixa det ja det bör du kolla med nån som renoverar skorstenar det finns olika metoder såsom glidgutning, insatsrör, och furanflex. Men du bör även fundera på att skaffa ett väderskydd för din skorsten.
 
Strikt talat är det ju inget felkonstruerat eller trasigt att det regnar in genom skorstenen, de är ju ofta(st) byggda så, med rök- och ventilationskanaler som är helt öppna uppåt. Då regnar det in.
Jag lät sätta på en skorstenshuv, då håller sig skorstensstocken torr även nuförtiden när man inte eldar i skorstenen.
 
Har varit uppe på taket nu och tittat. Jag ser var det kunnat rinna in de mängder som det talats om. Cirka 1-2 liter under hällregn. Det är ett hål i en sluttning mot "pipan" där det stora uthålet är. Detta i sig är inget svårt att laga med lite fogmassa.

Men det är ett annat håll, ca 5-6 cm i diameter och som är HELT öppet ner. Ska det verkligen finnas helt öppna hål rakt ner och in i huset? Det känns som att jag borde sätta på ett tak på den, så det inte regnar rakt in.
 
En huv är väl aldrig ivägen. Gärna då en med nät på en gång, så slipper du tänka på kajor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.