Hej,

jag ska lägga självbärande golv i en liten stuga på 6x3 m. jag har planer på att skarva i samma del av utrymmet för att slippa synliga skarvar.

det finns dock utrymme att skarva inom två meter (golvreglar sitter på 60cc). som jag tänker så blir det rätt ok. men jag är fundersam om det kommer att göra att golvet (o huset) blir känsligt för rörelser diagonalt när skarvarna ligger i ena sidan.

jag ska såklart inte lägga skarv mot skarv, men räcker det att skarva inom dessa ca två meter?
 
Golv? Av vilket material? På vilket underlag?
 
trägolv, 28 mm tjockt, gran eller furu antagligen, kommer inte ihåg på rak arm. 6 tums reglar. golvet ska isoleras också...
 
Är det ett undergolv du håller på att lägga? Av råspont? I så fall skarvas det löpande över regel.
 
undergolv o undergolv. det ska inte på nått mer golv efter och det ska ligga direkt på reglarna. att det ska skarvas över reglarna är ju klart, men hur påverkas diagonala rörelser när alla skarvar ligger inom 60-70 % av kåken? huset är 6 m långt, jag vill ha skarvfritt i 4 m av huset. anledningen är att 2-2,5 m kommer att ligga under sängar och inte synas så mycket. på så sätt hoppas jag få ett visuellt intryck av det är hela brädor. resterande 4 m ska vara i den del där man sitter o "är" mest.
 
Det normala är att man bygger ett undergolv av råspont eller golvspån och på det lägger man något ytskikt, laminat eller liknande. Men i enklare byggnader kan man givetvis förenkla konstruktionen.

Var du skarvar brädorna kan rimligen inte spela någon roll för själva stugan, om den nu inte är konstruerad så att undergolvet utgör en bärande del i konstruktionen (vilket inte är troligt). Det finns väl något annat som håller ihop stugan än golvet? Så du kan skarva var du vill.
 
Spelar ingen roll vart du skarvar brädorna.
 
någon förenkling vet jag inte om jag vill kalla det anders. det är ett självbärande golv som är 28 mm tjockt. att lägga ytskikt på det skulle jag kalla tjänstefel ;). då hade jag kunnat lagt skivor istället o sen nått tunnt golv, typ klickgolv eller så.
Stugan ska fungera som ett litet komplement till det befintliga torpet och ett laminatgolv skulle inte passa in. där man kan sova i försttsa hand. Det är gamla fönster insatta och en gammal dörr för att det ska smälta in bättre med torpet o ladan.
men iaf, det är golvreglar (bjälklag) 2 tum 6 det ska ligga på och som du säger så är det ju inte golvet som är bärande. och för att det ska bli en rörelse diagonalt krävs det ju att bjälklaget vrider sig. föga troligt egentligen. iaf av någon större magnitud. så jag kör som jag tänkt och skarvar (förskjutet med minst 1200mm) i ena delen av stugan så slipper jag se skarvarna.
tack för feedback!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.