Hej alla byggahusare!

Om min fråga ligger på fel forumdel så ursäkta för detta och vänligen flytta tråden :D

Min fråga är att man bygger nytt via hustillverkare men gör en del själv. Jag är rätt händig och har renoverat min lägenhet genomgående.

Ex att hustillverkare bygger husstommen och drar vatten och el. Sen kan man själv isolera, dubbelgipsa, spackla, måla, lägga golv, fönster och innerdörrar, lister, och andra lösningar som man själv vill (typ skjutdörrar i sovrum). Enklare elarbeten kan jag också (typ kontakter och strömbrytare, utanpåliggande installationer) Även att man bygger köket själv (har gjort detta tidigare). Undantag är dock badrum, det får hustillverkaren sköta.

Finns det möljlighet och göra detta, går de med på det? Hur mycket pengar kan man spara?

Sen givetvis att man har ett alternativt boende i åtminstonde i flera månader (för planeringen spricker alltid vid renoveringar :D. Och att man har gott om tid (då menar jag att man renoverar heltid). Material köper man in själv på välsorterade varuhus och proffsverktyg lånar jag av byggkompisar och så.

Vad tror ni om iden? Har ni gjort detta själva?

Ovanstående har jag själv gjort på min lägenheten och det tog mig 3 veckor inklusive planering, inköp...... Så det känns inte helt omöjlig om man har tiden och ett alternativt boende (mest för psykets skull :)

Tack på förhand

MVH

Samuel
 
När det gäller hus så kan det kosta mer än det smakar att hålla på själv...
Om du köper huset halvfärdigt så innebär det ofta att du kan få problem med byggfusk...
Kostnaderna för byggfirman att göra färdigt är mycket mindre än för dig som köper byggmatrial till helt andra priser så lägg i stället in i offerten bra golv material och enkla spacklade vitmålade väggar och snickerier men med topp finish.
Då kan du sedan tapetsera måla om i din smak.
Byggbranchen är en riktig skojjarbranch så du kan aldrig räkna med att spara pengar...du blir hänsynslöst uppskörtad..
 
Tack för snabbt svar, byggarätt!

Jag vet inte om jag förstår dig riktigt rätt. Men min mening var inte att jag skulle gå via snickarfirmor eller enskilda personer utan välkända hustillverkare (myresjöhus) där finns det väl inget fusk tänker jag. Eller hur menar du med byggfusk? Menar du att nästa köpare kommer att anmärka på det eftersom jag har gjort det själv? Man kan ju alltid ta in offertar och ha en oberoende kontrollant? Eller?

Gällande material har alltid trott att trots att det köps in billigt för hantverkarna så lägger på rejäla summor för att gå plus där också. Arbetskostnader i sverige är ju en annan femma :S

Idén väcktes egentligen när jag renoverade min lägenhet. Jag la nytt golv i hela lägenheten (60 kvm), nya (dyra!) lister, målade om alla väggar, en helvetes massa spackel, rev väggar och byggde up nya, totalt 5 skjutdörrar med kläddställning, nya vägguttag och strömbrytare, drog om el.... och en massa annat finlir. Hela projektet gick på 22000!!! kr (och då kostar skjutdörrarna 11000 kr). Jag undrar vad allting hade gått på med hantverkare?
Eftersom jag fick låna proffsverktyg av kompisar inom byggbranschen så räknar jag inte med dessa kostnader. Om jag hade själv fått betala för dessa hade det ju varit en sur affär.

Blev mycket skrivande ser jag och lite frågor.... men vad tror ni andra om min ursprungliga idé?

Tack för svar!
 
Vi har gjort detta med en litet hus/stuga som har ett är 60 kvm fotavtryck (1 plan med halva övervåningen öppet till nock).

Vi köpte en del tjänster, som byggande av platta och rördragningar i den. Byggfirman reste huset och gjorde det "färdigt" utvändigt. Invändigt var det ett tomt skal, dock ett "lager" isolering som kom färdigt från fabrik.

Allt material för att göra det invändiga var med i leveransen.

Det har känts som vi sparat pengar, och det var faktiskt roligt. Vi var bägge två utan byggerfarenheter. Vår enda erfarenhet från byggandet var en målning och tapetsering av en vägg i vår sovrum :)
Vår tanke från början var att ta mer hjälp, men pga av en del nya plötsliga avgifter från kommunen så bestämde vi oss för att börja själva. Dessutom så hade snickaren som skulle hjälpa oss rätt mycket att göra så vi sa vi kör på så hojtar vi när vi behöver hjälp.

Men den dagen kom inte, vi frågade om lite saker, bla första gången vi skulle regla upp en vägg :blushing:
Det tog lite tid 8 månader typ från det plattan var färdig till inflyttning skedde. Men då gjorde vi bara jobb efter arbetstid, oftast var vi bara en på bygget eftersom vi ha barn, häst och hund. Och framförallt så var vi väldigt osäkra på hur saker skulle göras så varje gång ett nytt moment kom så tog det lite tid att läsa på/fundera ut hur det skulle göras.

Men tack vare lite mer kunniga vänner och en trevlig husleverantör som svarade snällt på alla våra mer eller mindre ointelligenta frågor :)

/pewa

ps. vet inte om det räknas som reklam... men jag rekommenderar vår leverantör med stor glädje, Arvidssons Snickeri/ArvidHus. Vi har nog inte något att klaga på. Allt flöt på fint, och när det blev småmissar så löste de alltid dessa utan knot, även när det var "våra" fel
 
Redigerat:
Tror du får räkna med att köpa egna verktyg, Antar att dina snickarpolare behöver dom när dom ska jobba.
 
Visst kan man spara mycket pengar. Det har vi gjort, många husleverantörerer säljer stomresta hus. Vi har byggt öre fiskarhedenvillan, sedan så finns det ju villa varm också. Var i kontakt med ekeforshus som verkade rätt flexibla med vad man kunde göra själv också.

Tror att man kan köpa stomrest av de flesta. Tyvärr så får man ju inte flytta in i ofärdiga hus enligt nya pbl så man får räkna med en lång tid med dubbla boendekostnader.
 
Roligt med alla svar :D

Min tanke var att man köper en standardhus via en leverantör som är flexibel när det gäller kunder som har krav gällande hur mycket man vill göra själv och inte. Jag tänker att man köper stomme med fönster och dörrar (vädertätt? heter det väl). El och vatten ska vara dragen. Utan sidan färdig och även isolering. Även badrummet ska vara klart.

ALLT annat gör man själv. Har läst lite på olika forum och det verkar som man får vad man betalar för (dvs man kan nog inte hitta "kap" på nybyggda hus. Är ju ändå en konkurrenskraftig marknad. ). Jag tror att många leverantörer tjänar pengar på allt runtomkring (extra tillvall, kundens unika önskemål, dyrare materialval som de tjänar in pengar på, avvikande planlösningar efter önskemåle)etc, och just detta är jag inte intresserad av.

Som exempel kan jag ta mina föräldrar när de byggde hus för 15 år sedan. Två extra takkupor kostade rejäla summor pga det avvek från planlösningen. De byggde ut det för några år sedan och det blev mycket billigare (minns inte exakta kronor tyvärr), men de nämnde att leverantören ville ha mer.

Kan rekommendera denna tråd:

http://www.byggahus.se/forum/hustillverkare/33161-pris-pa-stommonterat-hus.html


Jag förstår att frågan är svår men i runda slängor, hur mycket tror ni att man kan spara? Inte i kronor mer procent. Förstår att det beror på husetsstorlek, materialval etc. När jag jämför tillval av olika saker (golvvärme, vitvaror, finare golv) så tar tillverkarna hutlösa priser så de går plus bara där. Kan tänkta mig att man spara in även på att köpa byggmaterial själv (gips, lister, spackel, färg, kök... etc). Vad tror ni om detta?

Jag funderar starkt på det, men allting bottnar i pengar och hur man värderar sin tid. När jag renoverade lägenheten var det 2 helvetesveckor men nu när man kommer hem varje dag blir man lycklig. Jag gjorde omfattande renovering (se nedan) och gjorde det helt själv. Hade förvisso kompisar inom branschen som kom och "inspekterade" och visade mig, men man stod där själv med en 60 kvm lägenhet.
Men hur lång tid kan det tänkas ta med ett hus (förstår att det är svårt att uppskatta)? Att hålla på i 6 månader med renovering kräver ju sin vilja och det är inte fråga om någon livskvalité. Har läst på forum och man blir rätt så avskräckt hur med tanke på tiden :S

Jag räknar på att man jobbar 12h om dagen och är ledig från jobbet. Så gjorde jag med lägenheten. Ex är en kompis till mig som har renoverat sitt kök i "6 månader". Vi jobbade tillsammans och reste upp hela köket så att det var funktionellt efter 6 dagar. Det var fråga om några lister, någon täcksida och annat småpill kvar. 6 månader senare är han fortfarande inte färdig. För mig är inte detta en 6 månaders renovering.

Gällande dubbelboende så räknar med det. Det fanns inget skönare än att släppa alla verktyg klockan 2200 på kvällen och åka hem från "bygget". Hade nog inte pallat det om jag var tvungen att bo i det.

Ni kan även räkna bort verktyg/maskin-priser. Det lånar jag.

Tack på förhand och ursäkta mitt massiva inlägg.

MVH

Samuel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.