Vi bor i ett 70-tals hus med självdrag. Tanken är att jag ska montera en badrumsfläkt i badrummet på övervåningen som blåser ut fuktig luft. Jag tänkte göra ett hål i ytterväggen med en hålsåg och sätta dit ett plaströr och utsugsfläkten. Elen lämnar jag till min svåger som är elektriker. Finns det några risker med att sätta dit en utsugsfläkt i badrummet? Jag tänker mest på om det påverkar övrig ventilation på något sätt? Är det något jag bör tänka på? Det är ju en vetenskap detta. :x
I badrummet så finns det redan en ventil. Det är en tallriksventil i väggen mot kallvinden som går till ett rör som hänger ihop med några andra ventiler i huset. Det är enbart självdrag i den kanalen.
 
Hmm... Om du redan har ett ventilationshål och sen borrar ett nytt och sätter fläkten där så kan det väl bli baksug? Är det inte bättre att sätta fläkten i det befintliga hålet? Bara du ser till att inomhusluften kan ta sig genom badrumsdörren (springa mellan tröskel och dörr etc).

/Janne
(Skickat från min mobil)
 
Men kanalen från det befintliga hålet kommer ju/mynnar ut i flera andra rum i huset (och genom taket). Det kan väl inte vara bra att suga ut fuktig luft där?
Bör jag i så fall ha tallriksventilen stängd om jag gör ett nytt hål och monterar dit en badrumsfläkt?
 
Jag har så i badrummet på övervåningen i vårt 70tals radhus med självdrag, dock inte i väggen men i taket. Satt en PAX där, funkar hur bra som helst. Prova innan du borrar hål i väggen, jag tror det kan bli fel.

/Janne
(Skickat från min mobil)
 
Min befintliga kanal i badrummet går alltså in i väggen någon meter och delar sig där. En väg går uppåt och ut genom taket och en väg går neråt och delar sig för att mynna ut i ventiler i tvättstugan och toan på markplan bland annat. Om jag nu skulle sätta en utsugsfläkt i den befintliga ventilen i badrummet kan jag då vara säker på att den fuktiga luften tar vägen upp och ut genom taket istället för ner och ut i de andra utrymmena?
 
Jag skulle inte koppla på det på den befintliga ventilationen, som du säger så finns de stor risk att du bara blåser den fuktiga luften viare till tvättstuga mm.
Gör nytt hål.
 
Du har ju ett befintligt kanalsystem. Fläkten skall naturligtvis sitta ansluten till detta vid utsläppet på taket. För att kunna justera draget (utsuget) från bad,toa,tvätt mm kan vissa ventiler behöva bytas till s.k kontrollventiler som kan strypa luft utan att alstra för mycket ljud. Fläkten kan/skall förses med transformator som kan reglera hastigheten på fläkten så du kan "ösa på" när det behövs.Det går även att krångla till det och få fuktstyrning om man vill.
 
Håller med exerg. I självdragskanaler skapas det en skorstenseffekt, dvs luften sugs ut mot taket även om du har fläkt. Det t.om rekommenderas av PAX, Fresh och av Statens Provningsanstalt
 
Tack för era svar. Det låter ju bra. :)
Ventilationskanalen i badrummet på ovanvåningen sitter endast 1,5 meter upp på väggen så det är inte optimalt ifall småbarn petar in fingrarna i fläkten.
Skulle det även vara ok om jag istället satte fläkten i duschrummet längst ner på sutterängplan (jag har tre våningar) eller skulle det blåsa in fuktig luft i rummen på våningarna ovanför då?
Jag har tänkt en sådan fläkt som går för jämnan och skapar cirkulation i huset typ PAX passad.
 
Sitter fläkten på taket räcker de smås fingrar inte dit. Fläkten kommer då att betjäna alla utsugningsventiler i huset och baksug är omöjligt.
 
Låter bra att montera fläkt uppe i kanalen ist, med såna där strypventiler. För man ska ej ha fläkt från badrum rakt ut ur väggen! specielt inte under takfoten eftersom då går den fuktiga luften in genom takfotsventilationen o riskerar mögel mm på vinden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.