Hej

Jag satt och blev lite nervös när jag såg huset i Malmö som rasat då man skulle gräva för omdränering. I somras när jag skulle lägga trädäck så ville jag ju naturligtvis ha det i anslutning till mitt hus. Jag grävde således ca 60 cm runt om hus och uterum och la sen däcket.

Frågan är nu, behöver jag vara nervös för att grunden blir ostabil med tiden då jag grävt så pass djupt och direkt intill huset? Jag grävde inte så att jag grävde ner förbi husgrunden, så egentligen borde det vara lugnt.

Är jag övernojig? :blushing:
 
Nja om du grävt undan 60 cm material längs med hela husets längd så kan det krävas förstärkning...för att förhindra att väggen buktar ut..det beror på hur lång väggen är och vad för hus du har?
Om du satt utedäcket i plintar i marken och satt en bärem i väggen så borde det hålla mot tillräckligt.
Titta efter svaj eller sprickor mitt på väggen under nivån för bärlinan..
En annan bra sak är att se över hur smältvatten samlas så att du inte får det under terrassen...
 
Putsad fasad på trästomme. Ska försöka hålla koll. Ingenting har gått snett hittills och det har varit grävt sen maj. Det är ett flytande däck så inte mycket hjälp från det.

Tack för svaret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.