Jag och min sambo är på gånga att bygga hus.
Själva bygget hoppas vi kommer igång u slutet av denna månad.
Men för att ha en hel del framförhållning och koll på kostnaderna är vi nu på jakt efter olika golv.
På entré plan blir det vattenburen golvvärme ingjuten i plattan på mark.

Bekymret vi har nu är att vi inte alls är på samma våglängd angående villken modell och utförandet vi skall ha på stengolvet i hallen som hänger samman med köket
154M8.jpg

Jag (mannen i huset) vill ha en svart högblank sten med förskjuten och minimal skarv för att få en snygg effekt.
Medans damen i huset vill ha en mer matt sten md lite struktur i för att minska risken för halka.
Diskusionerna går heta här hemma, så vi söker synpunkter från er som precis har gjort eller skall göra samma val och vad ni kom fram till och varför.

Tackar på förhand !

mvh
momin
 
Vi har matt sten med förskjutna skarvar. Det var ingen av oss som ville ha högblankt, så det var ingen diskussion om det. Jag tycker också att det skulle kännas som att blev halt med högblank sten. Dessutom ser det väldigt elegant ut, men det kanske är det ni är ute efter.

Vilket ni väljer tycker jag också beror på vad ni har i angränsande rum.
 
Lyssna på damen i huset. Har bott på ställen med olika hallgolv och kan bara säga att blank är snyggt men livsfarligt på vintern. Jag hade lagt antingen granitklinker med skrovlig yta eller svart skiffer. Men blanka golv är mycket lättare att städa.

/Anders
 
Vi vill få en modern och stilren känsla när man stiger genom dörren in i hallen
samtidigt som det ger en skarp gräns till vardagsrummet.

I vardagsrummet blir det ett vitlasserat ekgolv (mer mot gråa nyanser) halvblank/matt.
I klädkammaren blir det första bästa för 50Kr, i klädvård, wc/dusch blir det svart matt/halvmatt 10x10 med mörka fogar.

mvh
momin
 
Redigerat:
Högblankt slippery when wet, smuts syns fort och tydligt
Matt svårare att hålla rent men smutsen syns inte lika tydligt heller
 
Vi har högblankt granitgolv i köket (orange-svart) och är mycket nöjda. Det ser verkligen elegant ut, lyxigt.
Min man ville ha svart blank granit i hallen men blev skrämd att damm ska lätt synas så om man vill inte gå med mopen för jämnan så det är inte så lämpligt. Fast snyggt är det.

Man ska också tänka att till granit, för att det inte ska vara vatten ränder, så behövs special medel (80 kr flaska).
Nu har vi köpt ångtvätt och det fungerar mycket bra: rent, blankt, utan kemikalier.

Att det är halt med blankt golv påstår nog bara de som inte har granitgolv. Men om jag häller ut en spann vatten så kanske blir det halt...?
 
Tackar för all input. :)
Diskutionen fortgår här hemma, så synpunkter från fler önskas.

Mvh
momin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.