Håller med C_GBG. Det är livsfarligt att skissa på dator. Papper, penna och liten skala ä ett bra tips..
 
Hej!
Det finns driftiga arkitekter (mest i Tyskland och Italien) som ritar och konstruerar huset i detalj och dessutom sköter om upphandling, logistik och byggledning. Nu kommer man in på avdelningen finlir och stort ansvar samt att produkten blir förnämlig. Vi betraktar nu något som är alldeles förnämligt ifråga om kvalitet, design och materialval. Dyrt? Inte! Det var just det att där inte trillade något mellan tiljorna. Upp till 40% av kostnaden bara försvinner på vägen när det finns en rad entreprenörer som skall synkroniseras.
Vad sägs om ett hus med Gaggenaukök, de finsate stenarna i golv, vägg, bänkskivor, massiva ekgolv, badkar, wc och så vidare. 50 cm isolering i taken - ekofiber förstås- ingen plastfilm utan ett hus som andas friskt. Tilluften förvärmd eller kyld i marken, FTX alltså till och frånluft på mekanisk väg- tyst! Kvalitetsfönsterfrån t.ex Velfac. Ja, allt godis man kan tänka sig. Och så kostar det sisådär 18-19 000.-/m2 istället för 25-30. Helt färdigt med alla detaljer. Minst 180m2 skulle jag troatt man behöver bygga då. Ett kataloghus med nästan alltid "SECOND UP" standard(betyder i USA näst sämst- det finns ju sämre) kostar "färdigt"- VADÅ? 12000.-? Knappast. Lite mer- och är det färdigt? Det är lätt att bedra sig med billigt-det brukar nästan alltid finnas en hake. Lamellparketten modell billig som efter några våta avtork med medelskitigt vatten innehållande rengöringsmedel får kanterna att resa sig i svartsolk.
Så var det de där 20 000.-. Man skall nog se det hela i ett större perspektiv. Det lönar sigatt bygga kvalitet och med professionell ledning rakt igenom.
Att bara köpa en ark.ritning för 20' kanske inte är den enda vägen.
Vindar, Calle Ring
 
Varför tar en arkitekt betalt?

Kanske för att han har ett antal års utbildning plus erfarenhet vad gäller rum, förståelse för rum ljus och material. Du betalar för kompetens. Svårare är det inte.

 
Tor skrev:
Varför tar en arkitekt betalt?

Kanske för att han har ett antal års utbildning plus erfarenhet vad gäller rum, förståelse för rum ljus och material. Du betalar för kompetens. Svårare är det inte.
I mitt fall skulle dom bara renrita vår planlösning, och det ville han ha denna hiskeliga summa för, alldeles för dyrt i mina ögon eftersom jag varesej ville ha hans hjälp med utformning av rum, ljus eller matrial, utan som sagt bara bygglovsritningar på färdigt koncept.
Nu har jag löst det på annat håll, för mindre peng för både sektions, planlösning, fasad, vvs ritning och även då fått vissa tips och råd kring val av fönsterstorlekar osv osv...
Så varför betala för mycket bara för att...
 
Första huset tog vi en arkitekt till. Hus 2 och 3 ritade vi själva. Men jag anser inte att de flesta arkitekterna är överbetalda. De har läst 4 år på högskolan och debiterar i paritet med många hantverkare.

mvh
David
 
Jag tror att det finns många olika sätt arkitekter jobbar på.

I vårt fall så var det först möte på tomten, sitta ner och känna på möjligheter.

Efter detta skickade han ut oss till lite olika adresser för att kolla med digitalkameran i högsta hugg.

Efter ytterligare ett möte så har han sett tomten, våra bilder och hört vad vi prioriterar i vårt boende samt vilken budget vi har.

Efter detta hade vi 3-4 möten där vi fick se olika förslag tills vi kommit fram till en vettig lösning.

Kostnaden för detta låg på runt 25000 men detta var väl investerade pengar av dessa skäl:

-Han ritade huset så att måtten passade till normalvirke, normalskivmaterial, gips osv
-Fönstrena är placerade så att vi får så mycket värme och ljus som möjligt
-Rumsindelningen blev bättre än vi klarat själva
-Designmässigt blev huset väldigt fint till en acceptabel kostnad.

De 25000 kr som vi kostade på oss i form av en arkitekt kommer att betala sig enbart i form av minskad energikostnad under en 7 års period.
Med tanke på att måtten var anpassade till normalmateril så krävdes färre timmar och där har vi tjänat in pengarna på verkligt kort tid.

Sist men inte minst, vi fick en villa med fina propotioner och ett bra andrahandsvärde.

Så för oss var det en god investering, men visste hur vi ville ha det och därför tog precessen inte så lång tid.
Jag tror säkert att vi skulle lyckats få ihop en bra hus själva ,men jag är helt säker på att det inte blivit lika bra.
 
Väldigt svårt att värdera detta får jag säga.

Men då vi hade bra ritningar redan i offertstadiet så sparade detta en hel del pengar då vi slapp jämföra äpplen med päron.

Jag har fått vissa prisindikationer men dessa vågar man nästan inte lyssna på för då skulle man sälja och bygga nytt på direkten ;D

Men då skulle man inte bara bli rik utan även singel ;).

Skall jag nu ändå försöka mig på en gissning så kanske 200 000 känns riktigt.
 
Vi hade tur! Våran arkitekt gör konstruktionsritningar beräkningar... alt. Han gör även inredningsritningar samt designar trädgården. 30000 för rubbet
 
Vem var det....om man får fråga?
 
Det är en polsk arkitekt som vi har anlitat.

/Jörgen
 
Huruvida vi (är alltså arkitekt själv) är dyra eller ej är väl ändå ganska relativt?
En data- eller IT-tekniker tar ca 1000 kr/h (om det ens räcker) och det gör få om någon alls arkitekt - förmodligen får du dela det nämnda timarvodet för vår kår.

Dessutom tycker jag det är ganska orättvist att enbart se till den enskilda summan för ark.arbetet, utan att ta med i sammanhanget att det rör sig om en totalinvestering på minst ett par miljoner kronor, är något som förhoppningsvis kommer finnas minst hundra år och säkerligen byter ägare ett flertal gånger.
Att lägga ned en del av totalsumman på arkitekten KAN vara väl värd investeringen, men vet man hur man vill ha huset och kan rita upp det själv eller tycker ett typhus räcker, så duger det gott. Ett till sätt är att enbart anlita någon för själva uppritandet och det behöver inte ens vara en arkitekt.

Till sist vill jag dock påminna om en sak som jag inte tror de flesta ens reflekterar över:
av samtliga inblandade parter vad gäller husbygge och projektering, kan jag nästan lova att arkitekten är den enda vars ambition är att få ett hus som är så bra som tänkas kan (förutom husköparen själv). Vi tycker om hus, framförallt bra hus, annars väljer man inte arkitektyrket och det grundar sig i att yrket rymmer en hel del konstnärlighet.
Självklart vill alla seriösa yrkesmän/-kvinnor göra ett så bra arbete som möjligt, men de bryr sig sällan om helheten, alltså huset, utan mer om sin egen del av bygget.
Vad anbelangar typhustillverkare, är min PERSONLIGA åsikt (inte yrkesmässiga) att det tämligen ofta handlar om att tjäna pengar, mer än något annat.

Som avslut vill jag säga att jag är övertygad om att en arkitekt är ett bra val för de flesta husköpare, men att det bästa man kan göra är att leta efter en arkitekt man fattar tycke för och litar på. Mitt tips är således att en del tid bör läggas på att leta RÄTT arkitekt.

Lycka till!
 
joen1 skrev:
Det är en polsk arkitekt som vi har anlitat.

/Jörgen
Hur var han? Jag har hört att polska arkitekter håller världsklass. Håller du med om det?

mvh
David
 
den_dyra_nissen skrev:
Huruvida vi (är alltså arkitekt själv) är dyra eller ej är väl ändå ganska relativt?
En data- eller IT-tekniker tar ca 1000 kr/h (om det ens räcker) och det gör få om någon alls arkitekt - förmodligen får du dela det nämnda timarvodet för vår kår.

Dessutom tycker jag det är ganska orättvist att enbart se till den enskilda summan för ark.arbetet, utan att ta med i sammanhanget att det rör sig om en totalinvestering på minst ett par miljoner kronor, är något som förhoppningsvis kommer finnas minst hundra år och säkerligen byter ägare ett flertal gånger.
Att lägga ned en del av totalsumman på arkitekten KAN vara väl värd investeringen, men vet man hur man vill ha huset och kan rita upp det själv eller tycker ett typhus räcker, så duger det gott. Ett till sätt är att enbart anlita någon för själva uppritandet och det behöver inte ens vara en arkitekt.

Till sist vill jag dock påminna om en sak som jag inte tror de flesta ens reflekterar över:
av samtliga inblandade parter vad gäller husbygge och projektering, kan jag nästan lova att arkitekten är den enda vars ambition är att få ett hus som är så bra som tänkas kan (förutom husköparen själv). Vi tycker om hus, framförallt bra hus, annars väljer man inte arkitektyrket och det grundar sig i att yrket rymmer en hel del konstnärlighet.
Självklart vill alla seriösa yrkesmän/-kvinnor göra ett så bra arbete som möjligt, men de bryr sig sällan om helheten, alltså huset, utan mer om sin egen del av bygget.
Vad anbelangar typhustillverkare, är min PERSONLIGA åsikt (inte yrkesmässiga) att det tämligen ofta handlar om att tjäna pengar, mer än något annat.

Som avslut vill jag säga att jag är övertygad om att en arkitekt är ett bra val för de flesta husköpare, men att det bästa man kan göra är att leta efter en arkitekt man fattar tycke för och litar på. Mitt tips är således att en del tid bör läggas på att leta RÄTT arkitekt.

Lycka till!
Det är väl som med allt annat i en fungerande marknadsekonomi, tillgång och efterfrågan. Kan man ta bra betalt ska man givetvis göra det.

Vet dock inte om jag köper resonemanget att arkitekter borde vara dyra bara för att huset är det. Luktar argumentation för värdebaserad prissättning. Detta är OK för mig så länge som värdet på huset är minst 1:1 jämfört med extrakostnaden för arkitekten. Annars är det bara ännu en extrakostnad.

mvh
David
 
Kusinen till frun skissade lite på en servett ! sedan ritade vi själva i Excel, skickade till en konstruktör som för en 35-40 000 gjorde ett stort antal konstruktionsritningar som vi sedan byggde utifrån. Om resultatet blev bra får andra bedömma men värderingsmannen drog till med 5,5 MSEK.

mvh iw
 
Jag bara måste fråga, Vem ritar 16 ritningar för 20000 inkl moms??????
Det är 1250 kr/ritning, timpriset blir väl lågt för att någon skall kunna försörja sig på det.
Är det pensionärer som ritat för att ha något att göra på fritiden eller vad. :)

Du måste berätta hur det gått till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.