Vi har ett hus byggt -79 souterräng 100kvm i varje plan. (plus sidobyggt garage på ca 40). Vi utnyttjar mest övervåningen då kök, vardagsrum och sovrum (som används) är där. I detta hus bor vi två vuxna och ett barn på 11 år.

Allt uppvärmt med direktverkande el, vår förbrukning har varit förhållandevis låg har vi tyckt. Men med ny elmätare så har vi enligt elverket ökat vår förbrukning från 24-25 (stabilt sedan -97) till typ 30’ kwh i år och vi tycker att elräkningarna börjar blir lite dryga. (hur vi kunnat öka förbrukningen så är en annan fråga, som vi tittar på…)

Så vi har nu börjat fundera på alternativ till vår direktverkande el. Vi velar mellan, sätt in en luft/luft värmepump till att gräv för bergvärme och passa på att blåsa ut hela huset och renovera när vi ändå håller på :wow:

Så jag tänkte fråga efter vad hade ni gjort i denna situationen… Vi behöver hitta en balans i våra tankegångar :)

/pewa
 
Hur är isolering och fönster? Kanske är bättre att tilläggsisolera, åtminstone taket, och tät eller byta fönster. 30' kWh är ju inte så jättemycket även om det svider. Har ni räknat på återbetalningstiden för bergvärme? Kanske också kan hjälpa att byta radiatorer om de gamla är från 1979 och har bimetalltermostat. Elraddar kan du hitta typ gratis på Tradera.

/Anders
 
Jag kan bara svara för mig själv.

Om ni tänker stanna kvar i huset i minst 15 år, skulle jag titta närmare på JV.
Känner ni er osäkra, LLVP.

Man bör ha i tanken att barnet kommer förbruka mer och mer VV.
En LLVP ger inget billig VV. LVVP och JVP ger relativt billig VV.

Mao bör ni fundera på om ni ska lägga 200' eller 30' och utan billig VV.
 
Redigerat:
Valet mellan luft/luft och bergvärme går väl inte riktigt att jämföra? Jag anser att luft/luft är hobby medans bergvärme är proffs, fast det är klart priset blir väl lite olika också.
 
Jag skulle satsa på luft/luftvärmepump. Bor själv (med fru och 2 barn) sedan vintern 09/10 i ett souterränghus med liknande planlösning, drygt 100 + 100 kvm (inkl garage nb), har hittills haft en luft/luftvärmepump i trappen som mest värmt upp övervåningen, årsförbrukning totalt ca 18' kwh inkl hushållsel och ett antal datorer. Elradiatorer mest på nb. Satte härom dagen in en andra pump som har innerdel i hallen på nb, tror inte att jag sänker förbrukningen så mycket, men får bättre komfort på nb.
Efter ROT går det att få en ganska kraftig l/l-pump för ca 15-16 tusen installerad och klart, borde inte ta så många vintrar innan den är återbetald.
 
Pewa
Du kan även göra så att du skaffar 2 LLVP, en per våning samt köper en beg NIBE 310, som du kopplar på frånluften och använder den som ren VVB! Har sett många dessa pumpar på Blocket för allt mellan 1000-5000.
Då får du billig värme, ventilation och billig varm vatten!
 
silversmeden skrev:
Valet mellan luft/luft och bergvärme går väl inte riktigt att jämföra?
Nä, det går inte att jämföra. Det var mest som exempel på hur lite vi ännu bestämt oss.
Har i em försökt fokusera ner det till något mer hanterbart val.

Kommit fram till att vi bör först bestämma oss för om vi vill komplettera det vi har idag med luft/luft eller om vi skall satsa på att konvertera till vattenburen värme.
Blir det vattenburen får man sedan fundera på hur man skall värma vatten. Låter det som en bra första punkt att bestämma sig på?

Och som någon skrev så är känns inte 30 ’ kwh som jättemycket. Speciellt inte eftersom vi verkligen inte har gjort insatser för att ”spara”. På vintern har vi det varmt och gott… Men med stigande elpriser så känns det snart dags att fundera på alternativen.

Först var vi nog inne på, bara komplettera med luft/luft men när vi funderat lite till så känns det ändå som en tillfällig lösning. Element och varmvattenberedare är original och behöver nog ändå snart bytas ut. Och att byta till ny direktverkande el kändes kanske helt på topp.

När jag skriver det så här känns det som att vi redan bestämt oss för att byta till vattenburet.

Hmm, ni får gärna ösa in med mer kommentarer.

Själv är jag för det stora renoveringsalternativet, där vi kan passa på att dra rör till vattenburen värme. Vi har haft planer på att byta ut (bygga om/flytta) köket men inte ännu kommit fram till hur och vad. Men det börjar kännas dags snart då vi haft ett år av paus efter en intensiv period av byggande då vi byggde ett litet hus, som vi låtit en släktning att bo i.
Vårt hus är i behov av tillfixning, på många plan, varför inte göra allt på en gång liksom… tyvärr verkar inte mannen tycka att iden är lika strålande…

/pewa
 
Hur är ljudnivån på en LLVP årsmodell 2011? Kan man hitta riktigt tysta?
 
Det är alltid fläkten som väsnas. Vill du den ska vara tyst, bör den stå still ;)

Pumparna väsnas. Mer eller mindre. Dessutom skapar den lite vibration. Och det gäller både inom som utomhus.
Det betyder att man själv påverkar en del. Beroende på hur pumpen installeras.

Jag har för mig att det brukar stå i produkt manualen hur mycket oljud dessa skapar vid olika fläkt hastigheter.
 
Luft/luft väsnas tycker jag oavsett om ljudnivån är under 50 db, sedan börjar de gnissla efter ett tag eftersom det blir lite vibrationer, plast mot plast.
Från det ena till det andra så tycker jag att: installera vattenburet system med bergvärme eller annat alternativ är en investering, det tycker jag att luft/luft vp inte är det är en tillfällig lösning.
 
Ta med en pelletskamin som alternativ. Kostar väl lite mer än en luftvärmepump men å andra sidan så fungerar den när det är riktigt kallt. Pelletskaminen sprider varm luft, så du slipper dra in något vattenburet system.
 
Finns mycke smågrejor man kan gö oxå, som att kolla så inte fönster läcker, att ytterdörrar ä täta. Ett byte av dålig ytterdörr kan betala sig på några år!
Och sen är ventilationen viktig oxå, kan spara mycke på att instalera värmeväxlare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.