S
Nu har vi haft en fuktkille hos oss..
Han sade att visst, det är fukt i golvet och papp underst = inte bra.
Efter att vi påpekat att moderväggen varit fuktig mätte han med mätare och hittade stora mängder fukt i väggen.
Han borrade hål på andra sidan där de satt upp plyfaskiva, bakom var massa utfällningar sat att putsen rasat.

Igår tittade vi på bilder, då visade det sig att han inte lagt lecakulor som han sa, utan det var sand/grus.. Trött jag blir!

Iaf ska rörmokaren komma i veckan för att provtrycka, fuktkillen trodde att det kunde vara vattenläcka, så mycket utfällningar var det..
 
Tråkigt att höra om problemen.
Men om det är en vattenläcka så står ju försäkringsbolagen för en del. De tror jag inte att de gör
om det är fukt från marken som tränger upp. Är det fukt från marken så är det nog bara att bryta upp golven och lägga på en platonmatta och ha en undertrycksfläkt som suger ut luften, sedan kanske det hjälper lite att drännera om runt plattan. Tyvärr så är det ganska dyrt att fixa undertrycksgolv. Skulle tippa på ca 150 000 om man inte gör jobbet själv
 
andersmc skrev:
Man får väl säga att snickaren/kompisen gjort dig en riktig björntjänst. Uttalandet faller på sin egen orimlighet. Att huset är OK kan han inte veta förrän han gjort en besiktning! Men nu har du missat att uppfylla din undersökningsplikt, och tillfället kommer inte tillbaka.
Platons egna fläkt kostade "bara" 10000 när jag gjorde ett källarplan med ventilerad platon 2004. Har för mig att mattan inte var så jäkla dyr heller, 60-70 kr/kvm eller så.

I fläktpriset ingick en dimensionering som Isola-Platon gjorde, den visade var man skulle släppa in luft till golvet.
 
Dock är väl det ett dolt fel att plattan ligger på sand istället för kappilärbrytande, dessutom om säljaren har utfäst just detta?
 
Det får vara en väldigt tydlig utfästelse om det skall hålla. kan också mycket väl vara så att det fanns något kapilärbrytande från början, men om vi antar att detta byggdes på 70 talet (låter som en sådan konstruktion) så använde man oftast inte (aldrig?) fiberduk, dvs finare matrial kommer att "infiltrera" för eller senare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.