Har en hälsingegård där de tidigare ägarna tyvärr bytt ut fönstren på nedre våningen.
De nya har fuskspröjs som jag inte tycker om (förstås). Kan man limma/spika på tunnare profilsågade lister på de nuvarande platta fula furuspröjsen? Måla sen förstås.
JA VET att det finaste vore att byta till andra fönster..
Snälla, säg att nån har gjort så :S.
Tack.
Martina
 
Hej!
Jag har precis börjat kika på pardörren jag skall renovera. Har nog ett liknande problem, Här har man satt helruta istället för de tio " smårutorna" och iom det satt moderna utanpåliggande spröjs för att "likna" det gamla utseendet på en sida. Jag kommer efter övervägande byta dessa mot nyoch riktig spröjs samt sätta i nya rutor av rätt stil och typ. Funderade ett tag på att limma en tunn list ovan men insåg efter lite sökande att det lister jag fann var i tråkig halvmodern allmogestil som skulle bryta lite galet mot dörrstilen i övrigt. I såfall skulle jag limmat dessa men kom fram till att det skulle ge fönstret en härligmen oönskad "jysk-alltid-nedsatt-pris-på-avlutad-vitrinskåps-feeling"q(;^;)p.

Men jag tror nog att det går att hitta något som duger för limning med avseende på utförande, men man kan ju även fräsa själv. 25kr metern är dock värt varje spänn för riktiga spröjsen så det kommer jag att köpa Och visst ger det lite mer jobb (det har man iofs nog av ändå) men jag tror det är värt besväret.

Sen är det iofs svårt att spröjsa ett kassettfönster... :rolleyes:
 
Jag säger nog ungefär det samma som Anders. Att limma en lös ny spröjs utanpå fuskspröjsen kommer inte att funka, Ett år eller två år så börjar dom att lossa och det kommer inte att se snyggt ut ens från början. Är det kassettfönster med vakum mellan rutorna går det inte att fräsa in riktig spröjs heller utan bara att gilla läget eller byta till nya riktiga traditionellt gjorda fönster. Om det är ett tvåglasfönster utan vakum kan man fräsa in riktig spröjs och glasa på nytt, men det är ett jobb som kräver snickarkunskaper.
 
Tack. Det är gamla fast inte tillräckligt gamla fönster med såna där platta fula limmade furuspröjs invändigt och utvändigt på den yttersta rutan medan den inre rutan är hel.
Måla dem räcker inte, de är fortfarande lika platta och fula.
Hitta gamla fina med samma mått känns hopplöst.
Less jag blir..
 
Men om ni inte har råd eller tid att byta fönster just nu så kan du väl testa på något fönster? Det värsta som kan hända är att det blir skitfult och du får ta bort det igen. Och så får du göra den stora fina förändringen den dagen det går att genomföra.
 
Jag byggde ihop några utanpåliggande spröjs till min ytterdörr av några små restbitar som låg o skräpade. Trodde aldrig det skulle duga nån längre tid men jag vart riktigt förvånade själv över att det såg rätt ok ut. Inte helt spikrakt kanske men vem ser det mer än jag ;) o det sitter kvar än efter 9 år nu tror jag det är. Så prova!
 
  • Ytterdörr utsida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ytterdörr Insida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade limmat fast 10x10 mm fyrkant träprofil utanpå fönstret och sedan kittat som om det vore riktig spröjs. Insidan hade jag satt en profilerad list av gammal typ. Efter målning går det inte att avgöra att det är fusk. Altandörren jag gjorde detta på var för 30 år sedan och den har fått två ommålningar på utsidan sedan dess.
 
Tack va glad jag blir.. mot listaffären...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.