Jag vill få ordning på ett rum i källaren men skulle vilja slippa att putsa. Vad händer med en källarvägg om jag tar bort putsen och sen målar den med en färg som släpper igen fukt?

Läste någonstans att väggen kan fälla ut kalk om man inte putsar med kalk typ. Det är ganska fuktigt i källaren som antagligen beror på bristfällig dränering. Har också stora putssläpp som brukar återkomma enligt tidigare ägare, så jag funderar på om dagvattnen läcker där.

Men som sagt; är putsen där för att det ser bättre ut eller vilken funktion har den?
 
Putsen är ett öppet ytskickt som man målar eller tapetserar..
Om du vill ha rå vägg målad så finns det öppen färg tex silicat färg..
Gör plastpåse testen på väggen för att bedömma fukten..
Om dräneringen är kass så se till att fixa den
 
Dräneringen ÄR kass. Och det ÄR fuktigt. Det ser jag med blotta ögat. Men kommer inte åtgärdas inom snar framtid. Därför är jag lite tveksam till att putsa nu om det ska hålla på och släppa hela tiden. Samtidigt så ser jag ju att det fälls ut salt och vad som kanske är kalk. Frågan är hur det ser ut om man bara målar den råa väggen?
 
Det ser bra ut om man gillar målad betong, jag tycker det är rätt häftigt. Vi har målat en vägg i källaren vit och det ser ungefär likadant ut som för 20 år sen, kanske nån lite mörkare fläck där fukten slagit igenom extra mycket. Eftersom det bara är förvaring och tvättstuga är de andra väggarna fortfarande betonggrå men lite ljusare med vitt är det ju.

Vill du göra riktigt snyggo kollar du upp färgbygges hartsfärg och blandar den nyans du vill ha. http://www.fargbygge.se/sortiment.html

Helene
 
Tänkte nog isf måla med äggoljetempera. Blir snyggt på betong och släpper genom fukten.
 
cederbusch skrev:
Tänkte nog isf måla med äggoljetempera. Blir snyggt på betong och släpper genom fukten.
Också snyggt!

Helene
 
Putsen är väl där för att förhindra sprickbildning och för att ytan ska vara homogen så att t ex inte fogarna syns igenom.
 
Förhindra sprickbildning? Det var nyheter. Det skulle alltså kunna vara skadlig för väggarna att stå utan puts?
 
Nej, putsen påverkar inte huruvida det blir sprickbildning eller ej, men sprickor syns om inte armerad puts ligger utanpå. Nu vet inte jag om man putsar så invändigt, men utvändigt lär det vara så iaf om jag förstått saken rätt.
 
cederbusch skrev:
Därför är jag lite tveksam till att putsa nu om det ska hålla på och släppa hela tiden. Samtidigt så ser jag ju att det fälls ut salt och vad som kanske är kalk. Frågan är hur det ser ut om man bara målar den råa väggen?
det finns ingen färg som kan bromsa saltutfällningar och saltkristaller får du borsta bort allteftersom. och en del färg följer vanligtvis med. Jag skulle välja en okomplicerad färg typ kalkcementfärg som man enkelt bättringsmålar då och då efter behovet. Man lyckas med det bara om väggen är inte så pass fuktigt att färgen har ingen chans att torka. Då är det ju ingen färg som klarar att torka ut och sitta kvar ....

Hindrar man saltvandringen så kan väggen skadas/försvagas om ytsikt är starkare än själva väggen. Om saltutfällningen sker mellan vägg och ytsikt så något måste ju ge efter. Hittills var det putsen som gav efter hos dej och det är ju mycket bättre än tvärtom :). Ibland använder man puts som offerlag på fex hussocklar eftersom den ska skydda en vägg och ge efter före en vägg gör det :).
gaia
 
Tack. Äggoljetempera är okomplicerat, så den blir bra isf. Det skulle vara det där med torkningen då.

Bilade fram betongen igår i badrummet i källaren. Jag tycker den känns väldigt porös. Det är inga problem att göra hål i den och när man skrapar på ytan så känns den sandig och det smular en del. Mkt sten i den också. Det var kanske så man gjorde förr: mkt sten och sand.
 
cederbusch skrev:
Tack. Äggoljetempera är okomplicerat, så den blir bra isf. Det skulle vara det där med torkningen då.

Bilade fram betongen igår i badrummet i källaren. Jag tycker den känns väldigt porös. Det är inga problem att göra hål i den och när man skrapar på ytan så känns den sandig och det smular en del. Mkt sten i den också. Det var kanske så man gjorde förr: mkt sten och sand.
Krigsbetong eller sparbetong innehåller mycket sten av storlek större :). Fuktvandring kan ha spolat ut bindemedel ( kalk,cement) och skadat muren. Nu vet jag ju inte hur det ser ut hos dej men det är kanske tid att laga det?
Vi hade liknande skador men betongen var av bättre kvalitet i nedre halvan och sämre/fuktskadat i den övre vägghalvan. Man gjöt av det material man fick tag på och 1938 var cement en bristvara. Dock torkade hela väggen efter den har blivit befriat av gamla kakel och fuktspärr anno 80-talet.
Vi bestämde oss att kakla bara på den bättre delen och putsa/måla på den sämre/porösare - det passade bra för en sån design i badrum. Vår hantverkare slammade väggar med sin egen hemlig blandning (?) och sen putsade med hydraulisk kalkputs. Han gav oss 15 år garanti :). Nu är väggen kaklat halvväggs och silikatmålning på resterande yta och ser bra ut efter 2 år ....

Jag skulle råda dej att låta väggarna torka i minst 1 månad innan du bestämmer dej att måla. Kan hända att putsen som du tog bort var en tätt cementputs som bromsade andningen och väggen magasinerat onödigt mycket fukt som annars skulle passera ut utan att skada. Har du tur så torkar det och blir målningsbart. Smular det för mycket så kanske måste du stabilisera förfallet med något slamma först. Konsultera en erfaren murare för råd.
gaia
 
Hur lagar man det menar du? Byta ut hela källaren? Hm, får bli renoveringsprojektet nästa år när jag har lite tid över. ;)

Jag vet inte hur man ser att det är cementputs, men framförallt har de haft flera lager tät färg på. När sedan putsen släppt har de spacklat och på med mer tät färg.

Är det dyrt att leja bort putsningen?
 
cederbusch skrev:
Jag vet inte hur man ser att det är cementputs, men framförallt har de haft flera lager tät färg på. När sedan putsen släppt har de spacklat och på med mer tät färg.
på det sätt får man ju aldrig något hållbart resultat i en gammal källare. Inget under att det gått galet. Bra att du inte har tid just nu så kan du låta det torka ut och beroende på uttorkningsgraden kan du fundera vilken lösning blir bäst :). Hitta någon som kan titta på det och ge dej råd på plats! Du ska fråga varken en snickare eller en grävfirma för då slutar det med reglade gipsskivor och dränering :). Gipsputs och all sorts spackel är uteslutet att använda på källarväggar .... och först när rådgivaren börjar prata kalkputs, kalkcementputs kan du fortsätta att lyssna på honom :)
gaia
 
Nu har jag bilat lite och det verkar som där det är allra värst är precis där de lagat med något hårt och vitt. Kan detta vara cement? Eller snarare kalk kanske. Hur som helst har de ju kladdat med tät färg ovanpå. När jag vilar där nu så sitter färgen ihop i stora sjok och känns gummiaktig. Dumt!

Har bilat upp ett hål också. Stooora stenar blandande i sand kändes det som. Knappt inget motstånd. Nu är ju detta en innervägg så kanske var den lite klenare byggd. Men väggen kändes torr iaf.

Ska visa lite bilder sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.