bergbyggarn skrev:
Låt den komma, det är hon värd. ;D ;D. Dock gjorde hon jobbet 2003...
...då är nog faran över. :-/ ;D
 
Första problemet för alla hugande husbyggare, Tomt.

Fruns syster gav oss tipset för flera år sedan att hittar vi en tomt vi tycker om, köp den. Bygger ni inte sedan, säljer ni med vinst. Då sitter man inte i knäna på någon husfabrikant (Tvärt om). Undrar dock om tipset fortfarande står sig, med dagens tomtpriser (bor i Stockholm).... ???
 
Bergbyggarens erfaranheter är i stort sett samma som våra, men vi betalade vår arkitekt för de timmar hon lade ned. Dock inte de fantasisummor som nämnts här.
 
moken skrev:
Dock är det lite moment 22 nu, banken vill ha in nybyggnadskarta samt husritningar innan dom släpper på byggkreditivet, och vi kan ju inte betala dessa grejer innan vi får kred:et...
Tänker inte köpa en nybyggnadskarta på en tomt jag inte äger för 5kakor bara sådär...
Funderar på om det kan gå att lösa med faktura eller nåt...
Hmmm, låter en smula frustrerande!
Förhoppningsvis går det att lösa med beställ nu , betala senare. Men det är nog också som så, hoppa i och se om du flyter :-/

Vet du vad ni vill ha och vart ni vill ha det kommer det att kosta förr eller senare lik förbaskat...

Lycka till !!!!

Hmm, tror du banken går i mättning om ni efter att fått byggkrediten råkar tänka om vad gäller huset ;D

Mao, hitta något på nätet som liknar det ni tänkt er och justera husritningen efteråt ???
 
Vi har ritat vårt hus själva.
Jag ska försöka göra historien kort

Vi köpte en tomt som är smal och lång och inte helt rektangulär.
Från gatan till slutet av vår tomt var en skillnad på över 2 meter.

Hus med källare eller sluttningshus var inte på tapetten.
Vi hade bestämt oss för 1 1/2- plans hus med platta på mark.
Vi hade beställt och hämtat de flesta kataloger från alla hustillverkare.
Vi hittade till slut ett hus som heter Aneby2. Vi började med det huset och gjorde de förändringar som behövdes för att anpassa det till våra önskemål och behov. Vi kom så långt att vi gjorde en modell av huset.

När vi var klara frågade vi husföretaget om de kunde bygga som vi ville. Svaret var NEJ!
Då tröttnade vi och slängde alla kataloger och började att rita själva.

Av egen erfarenhet:
Det man måste börja med är, att göra en lista på de rum man vill ha och hur stor yta man tror att man behöver till varje rum.
Vilket modell av hus man tänker bygga: 1-plan, 2-plan ?
Och en tomtkarta.

Milimeterpapper, skallinjal, blyertspenna och flera suddgummi ;D

Om man inte tänker köpa nya möbler till huset bör man göra kartong- eller pappers-bitar som motsvarar storleken på möblerna.
Då kan man testa sig fram och se om man har tänkt rätt inredningen och storleken av rummen.

Jag köpte en 3D program. Punch Prof Platinium från USA, det kostade då drygt 2000:- att köpa med frakt till Sverige. Väl investerade pengar, tycker jag.
Med den kunde jag bygga huset i 3D, planera tomten, t o m designa trädgården och se hur det skulle se ut om t ex 5 år när växterna hade vuxit.
Jag gjorde hela inredningen av kök, och olika rum.
Måla huset, etc.

När vi bestämde att allt var som vi hade tänkt oss, lämnade vi in offertbegäran till olika husföretag.
Huset kunde byggas i trä eller betong. Jag föredrog betong.
Till slut fick vi svar från ett företag som accepterade att bygga paketet precis som vi ville ha det och i betong!

Jag skulle rekommendera alla som tänker bygga, även om man aldrig tidigare har gjort det, att försöka rita själva. Det är både roligt och givande.

Det gorde inte vi, men man kan tänka sig att, när man har gjort ritningen, gå några timmar till en arkitekt för att se om han har några synpunkter och ideer.

EN SAK ÄR VIKTIGT:

När ni ritar huset, tänk ALDRIG på hålfasthet och konstruktions problem.

ALLA KONSTRUKTIONER GÅR ATT BYGGA DET ÄR BARA ATT, FÖR DEN SOM GÖR KONSTRUKTIONSRITNINGEN HITTA LÖSNINGAR.

Så gjorde vi. Den som gjorde konstruktionsritningen, la till de järnbalkar och limträbalkar som behövdes för att hela konstruktionen ska hålla.

Det blev: Villa Feliz ;D
En stående bekräftelse på att rita själv: GÅR ;D ;D
 
Betina
Sweli skrev:
Jag köpte en 3D program. Punch Prof Platinium från USA, det kostade då drygt 2000:- att köpa med frakt till Sverige. Väl investerade pengar, tycker jag.
Med den kunde jag bygga huset i 3D, planera tomten, t o m designa trädgården och se hur det skulle se ut om t ex 5 år när växterna hade vuxit.
Jag gjorde hela inredningen av kök, och olika rum.
Måla huset, etc.
Vilken webbutik köpte du din Punch? Jag har sett att det finns flera liknande program från Punch, men hur ska man veta vilken som bäst?
 
Betina skrev:
Vilken webbutik köpte du din Punch? Jag har sett att det finns flera liknande program från Punch, men hur ska man veta vilken som bäst?
Jag köpte den via internet här:

http://www.punchsoftware.com/index.htm

De finns flera olika nivåer. När jag köpte min var den högsta nivå. Nu har det kommit flera som är ännu bättre.

Man kan välja efter behov och plånbok  ;)

Nu såg jag att Punch programmet kan man ladda ner!
Då behöver man inte betala en massa pengar som jag gjorde med frakt och avgifter i Sverige  ;D ;D
Man får all dokumentation i PDF fil.
 
nu har jag även kollat lite på visio... En planlösningsritning är ju inte svårt att rita, väljer "office design" eller nåt liknande hette det, men att rita fasader då?
Verkar inte finnas i det visio som jag tittat på? Är det ngt add in man kan ladda ner så man får fasader och fönster och dörrar osv att leka med?
 
moken skrev:
nu har jag även kollat lite på visio... En planlösningsritning är ju inte svårt att rita, väljer "office design" eller nåt liknande hette det, men att rita fasader då?
Verkar inte finnas i det visio som jag tittat på? Är det ngt add in man kan ladda ner så man får fasader och fönster och dörrar osv att leka med?

Det är lätt som en plätt att göra med Punch programmet.
Fasad kan du välja vilket du vill. Gillar du inte det är det bara att markera och ändra både färg och utseende.
 
Betina
Sweli skrev:
Nu såg jag att Punch programmet kan man ladda ner!
Då behöver man inte betala en massa pengar som jag gjorde med frakt och avgifter i Sverige  ;D ;D
Man får all dokumentation i PDF fil.
Nu har jag beställt hem programmet, men via amazon.co.uk istället. Det blev lite billigare än vad det skulle kostat hos Punch. Väntar leverans innan 6 dec. Har du upptäckt några buggar i den version du har? Eller har allt gått som en dans?
 
Men Betina,
Du kunde ladda ner programmet med all dokumentation.
Med frakten och avgifter i Sverige blir mycket dyrare!
Jag köpte själv från Amazon då man inte kunde ladda ner när jag köpte.

Det finns alltid några buggar i ett så stort program.
Det finns patchar som du kan ladda ner.

Men generellt har det fungerat jätte bra.

Du kommer att ha jätte kul med Punch  ;D ;D

Berätta sen hur det går ;)
 
moken skrev:
nu har jag även kollat lite på visio... En planlösningsritning är ju inte svårt att rita, väljer "office design" eller nåt liknande hette det, men att rita fasader då?
Verkar inte finnas i det visio som jag tittat på? Är det ngt add in man kan ladda ner så man får fasader och fönster och dörrar osv att leka med?
Inte vad jag vet, men du kan göra dina egna bibliotek med de saker du vill använda, fönster dörrar osv.

Det går att importera diverse format och även kopiera in bilder som du sedan kan skala till rätt storlek.

Jag tyckte iaf att det funkade busbra ;D
 
Betina
Sweli skrev:
Men Betina,
Du kunde ladda ner programmet med all dokumentation.
Med frakten och avgifter i Sverige blir mycket dyrare!
Jag köpte själv från Amazon då man inte kunde ladda ner när jag köpte.
Hos Punch skulle jag fått betala $100 + moms (+ frakt om jag inte väljer att ladda ner). Medan jag får betala £48 (inkl. frakt o moms) hos Amazon. Jag ville inte ladda ner programmet då jag gärna vill ha själva boken och kartongen, ser du ;D:p
Det hade kanske kunnat bli än billigare att beställa från Thenerds.net men det var så otydligt vilken version det gällde. :-/
Ja, jag tror också att det ska bli jättekul med programmet, återkommer sen.
 
Jag förstår ;D ;D
 
Betina
Sweli, nu har jag ritat ett tag i Punch. Prislappen landade på 621 kr, helt klart värt kronorna. Jag kan bara konstatera att man defenitivt ska läsa manualen under tiden man ritar, för manualen är jättestor. Men programmet är iaf kanonbra, jag har just "tillverkat" egna köksskåp bl.a.
Gjorde du även ditt kök i programmet? Jag tycker att bilderna på er hemsida ser jättefina ut med skuggor och kandelabrar. Och fasadritningarna ni har där, gjorde du dem i Punch?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.