Martin_B
billy_baver skrev:
Möjligen om Martin B har köpt en högreståndsvilla ökar chansen att hitta omsorgsfulla och vackra arkitektritningar.
Det är något vi tyvärr inte vet, då huset har blivit "moderniserat" förr. De flesta gamla "detaljer" är därmed tyvärr borta, både utvändigt och invändigt. Dock är huset ganska speciellt och att det var en högreståndsvilla är inte alls otänkbart, snarare tvärt om då det mesta pekar åt det hållet.

Får försöka höra med grannar osv, men det är heller inte lätt då det var som sagt 90 år sedan det byggdes och även grannar har flyttat, kommit och gått, området har ändrats osv. Det var ju flera generationer sedan huset uppfördes.

Jag får helt enkelt försöka återställa till en stil som var den mest troliga, efter att kolla på andra liknande villor. Finns ju inte så många alternativ kvar.
 
Martin_B
AnneFi skrev:
Våra ritningar fanns på stadsbyggnadskontoret men är inte i närheten av mina föräldrars ritningar i detaljerna.
Det är just det som är så jobbigt. Jag är nämligen ganska övertygad om att det fanns riktigt detaljerade ritningar på huset, som jag ju inte kan hitta någonstans. Sen om de finns kvar någonstans är ju en annan fråga.
 
  • Gilla
StenQL
  • Laddar…
AnneFi
Det är lite synd också.
När mina föräldrar köpte sitt hus 90 så var där en granne som bodde kvar som sett deras hus byggas då hennes man byggt deras hus några år tidigare.
Det var roligt som liten att sitta och lyssna på tantens historier över saft och kakor.
 
Ännu på 1920-talet var församlingslängderna ordnade i fastighetsordning. Med fastighetsbeteckningen kan du alltså spåra husets första invånare i Svenska kyrkans arkiv (alternativt förvarade på landsarkiv). Med dessa människors födelsedata kan du sedan lätt spåra eventuellt nu levande ättlingar.
 
Martin_B skrev:
Jag är nämligen ganska övertygad om att det fanns riktigt detaljerade ritningar på huset
Vad får dig att tro det? Om huset nu är så förvanskat.
 
Martin_B
billy_baver skrev:
Ännu på 1920-talet var församlingslängderna ordnade i fastighetsordning. Med fastighetsbeteckningen kan du alltså spåra husets första invånare i Svenska kyrkans arkiv (alternativt förvarade på landsarkiv). Med dessa människors födelsedata kan du sedan lätt spåra eventuellt nu levande ättlingar.
Redan gjort, de har ingen information och vet inte mycket om huset. Vilken otur va? :)
 
Martin_B
billy_baver skrev:
Vad får dig att tro det? Om huset nu är så förvanskat.
Placeringen av rummen, utformningen av trappor, fönsterplaceringar/storlekar, mm. Hela stilen egentligen. Det säger naturligtvis inte allt och det är just därför jag heller inte säger att det var en patriciervilla. Däremot är det som sagt inte otänkbart och det är snarare mer som talar för att det var en patriciervilla än emot. Men åter igen, det är ingen garanti.

Det är inget slott vi pratar om här, så därför är det inte något självklart.
 
Jag vägrar tro att så ung historik ligger förborgad. Ligger huset mitt ute i spenaten? Norr om fäbodgränsen! Och hade pastorsexpeditionen verkligen kvar församlingsliggarna från 20-talet? Det vanliga är att du får söka via landsarkivet.

En annan sökväg är lantmäteriet. Med dagens fastighetsbeteckning kan du lätt spåra fastighetens historik. När bildades fastigheten i det skick den ser ut idag? Hur har tomten förändrats dessförinnan? Från vilket hemman styckades den av? Etc, etc. Plockar du fram dessa akter hittar du namn på dem som ansökt om förrättning. Något eller några av dessa namn leder fram till husets första invånare.

Du kan också söka dem via inskrivningsböckerna hos domsagan under vilken fastigheten sorterar. När gick huset i arv? Eller vem köpte det av dem som byggt det?
 
Martin_B
Det är lite svårt att följa den här tråden. Det vore bra att veta vilka arkiv du faktiskt har besökt på plats (ringa duger inte) och medelst fastighetsbeteckningen begärt att få ut handlingar? Stadsbyggnadskontoret? Landsarkivet? Lantmäteriet? Svenska Kyrkans Arkiv? Andra?
 
Normalt behöver man INTE besöka myndigheten personligen. Detta handlar om offentliga handlingar i största enkelhet. Då räcker det att ringa, bara man ställer rätta frågan på rätt sättet. Och det är på den punkten jag misstänker trådskaparen har begått ett eller annat misstag.
 
billy_baver
Det var just därför jag anser att "ringa inte duger". Det är helt enkelt bättre att besöka arkiven på plats.
 
Martin_B
Ok, såhär ligger det till.

1. Jag har varit på stadsbyggnadskontoret (jag var där personligen på plats) och de har inga originalritningar på huset. Det finns några vanliga taskiga ritningar som är sådär 30 år gamla eller så, men de är ritade sedan huset har moderniserats, därför kan man fortfarande inte se hur det var ritat från början.

2. Jag har varit på kommunarkivet och där finns heller ingenting, varken bilder eller ritningar. Däremot fanns där en tomtförrätningskarta från 1920 eller så. Dock framkommer där inte vem som har köpt tomten utan bara vem som ägde den vid avstyckningen. Almänna kartor finns ett par där huset finns inritat, varför vi också vet att det är byggt 1920 eller strax därefter.

3. Jag har varit i kontakt med lantmäteriet och de vet ju inte ens när huset är byggt. Än mindre har de ritningar eller något sådant.

4. Jag har försökt att hitta information i gamla lokala historieböcker om bebyggelse osv. men utan framgång. Därmed är det inte sagt att det inte finns andra böcker som jag inte känner till.

5. Jag har även kontaktat museer i hopp om att de skall ha några gamla bilder, men utan framgång.

6. Sedan har jag har spårat fastighetens ägare ända bak till personen som köpte tomten och lät huset byggas. Där efter gjorde jag lite släktforskning och hittat några ättlingar vilka jag har kontaktat. De kände naturligtvis till huset och visste precis vem som hade byggt det. Dock vet fortfarande ingen vem arkitekten var och ingen har varken ritningar eller gamla foton på huset.

7. Till sist har jag även kontaktat personer som har bott där före "moderniseringen" men de har tyvärr varken bilder eller ritningar.

Så illa är det.


Dock får man ha i åtanke att moderniseringen utfördes sent 60-tal. Och att då hitta personer som har bott där före nämnda modernisering, och som sedan fortfarande är i livet, för att inte tala om att de även skall inneha gamla ritningar och bilder för ett hus de bodde i för sådär 50 år sedan, ... ja, det är kanske inte det lättaste :)

Det är just därför jag från första början ställde frågan om var man eventuellt skulle kunna förvänta sig att hitta ritningar undanstoppade i ett hus... och då menar jag undanstoppade av de som byggde det, under just byggets gång.
 
Nej. Sådana ritningsgömmor har aldrig varit vare sig tradition eller regel. Det närmaste du kommer sådant är ritualen att hantverkare gömmer trivialiteter eller ristar sina initialer i det fördolda. Som en vink till framtiden.

I övrigt är mitt tips att -

8. Kontakta kommunens arkiv . Fråga om - och isåfall när - trakten där huset står en gång i tiden varit en självständig kommun, som någon gång i tiden blivit inkorporerad i en större kommun. Handlingar från den "nerlagda" kommunens byggnadsnämnd har som regel INTE hamnat i den nya storkommunens bygglovsarkiv. Gamla akter har - bildligt och bokstavligt talat - begravts i storkommunens källarvåning. Om byggnaden vid uppförandet öht var bygglovspliktig återfinns ritningarna isåfall här.

Om det visar sig att bygglovsritningar verkligen saknas (därför att bygglovsplikt faktiskt aldrig förelåg) återstår möjligheten att någon arkitekt upprättat ritningar av annat skäl än för att begära bygglov. Personligen gissar jag att sådana ritningar (eller en sådan arkitekt) isåfall inte existerar. Och i det läget blir mitt tips att -

9. Kontakta ättlingarna igen! Fråga om de själva har någon minnesbild av huset före ombygget.
 
Martin_B
billy_baver skrev:
Gamla akter har - bildligt och bokstavligt talat - begravts i storkommunens källarvåning. Om byggnaden vid uppförandet öht var bygglovspliktig återfinns ritningarna isåfall här.

Om det visar sig att bygglovsritningar verkligen saknas (därför att bygglovsplikt faktiskt aldrig förelåg) återstår möjligheten att någon arkitekt upprättat ritningar av annat skäl än för att begära bygglov.
Så du menar att alla privatbostäder, vilket ju detta hus byggdes som, var bygglovspliktiga redan år 1920? (det låter helt klart logiskt, men det hjälper inte mig just i detta läge) Och att det var obligatoriskt att lämna in ritningar när man sökte bygglov, redan år 1920? (låter fövisso logiskt, dock inte självklart) Och till sist, att om det nu lämnades in ritningar vid ansökning om bygglov år 1920, så skall dessa ritningar finnas kvar, åtminstonde NÅGONSTANS, i kommunens ägo? (låter ju minst troligt, då jag ju aldrig fått höra någonting om detta i någon kommun på något stadsbyggnadskontor.)

Låter ju helt otroligt, eftersom jag många gånger har sökt efter ritningar på gamla villor från 10-talet, 20-talet och t.o.m 30-talet utan att kunna få ut något från någon av kommunerna jag har sökt hos. De menar helt enkelt alltid på att man rent av har TUR om det finns ritningar på så gamla hus i kommunens arkiv på stadsbyggnadskontoret. Inte heller hänvisar de till något annat ställe där dessa ritningar skulle kunna finnas.

Hur gör jag då i detta fallet? Alla menar ju att det inte finns någonting någonstans i alla de fall jag har försökt!?!?!
 
Redigerat:
Martin_B skrev:
Hur gör jag då i detta fallet? Alla menar ju att det inte finns någonting någonstans i alla de fall jag har försökt!?!?!
Som ett sista halmstrå, tycker jag att du ska göra som billy_baver föreslår i alt 8.
Dvs. fråga kommunen om det tidigare har skett en kommunsammanslagning. Om ja, fråga om ditt hus låg inom den gamla kommunens gränser. Om ja, fråga var den gamla kommunens dokument finns lagrade.
Många kommunsammanslagningar har ju genom åren skett i vårt avlånga land, men man brukar inte elda upp eller kasta gammal dokumentation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.