Martin_B
Försöker få tag i originalritningar till ett hus byggt ca. 1920, där förhoppningsvis även namnet på arkitekten finns med.

Min fråga är då var man kan förvänta sig att originalritningar finns bevarade inne i huset?
Fanns det någon sorts "regel" förr eller var det sedvanligt att man "arkiverade" gamla ritningar någonstans inne i huset, så som under golvbrädor på vinden eller inbyggt på kattvinden eller på något annat ställe som man normalt inte brukar rota på?

Eftersom huset är såpass gammalt har varken kommunen eller lantmäteriet originalritningarna. Ingen vet heller vem arkitekten var eller när det byggdes exakt.

Några smarta tips av erfarna personer?
 
Jag tror inte att du ska vänta dig att hitta ritningar under golvbrädor eller liknande. Varför skulle man ha lagt dem där?
 
Vårt hus är byggt 1918 och det var inga problem att få på stadsbyggnadskontoret. Är det ritningen för just ditt hus du vill ha eller är det en tidstypisk ritning, research för något? (eftersom du vill ha arkitektnamn t.ex.?)
 
När jag frågade efter ritningar på vårat hus från 1908 sa dom på byggnadsarkivet att anledningen till att dom inte hade nånting alls på mitt hus var att det varit statlig i alla år. Då behövs tydligen varken ritninga, bygglov eller annat, "staten gör som dom vill ändå", hette det. Kanske nåt liknande med ditt hus!?
 
Martin_B
BiFuel skrev:
Jag tror inte att du ska vänta dig att hitta ritningar under golvbrädor eller liknande. Varför skulle man ha lagt dem där?
För att ritningar lätt kan komma bort med åren och alla ägarbyten osv.? Finns de på ett säkert ställe, inte minst om den som hittar de lägger tillbaka de, så finns de helt enkelt.

Har ju hört om det innan att man har funnit ritningar osv. på vinden osv. Men jag vet däremot inte om det var praxis att "gömma undan" ritningar på det sättet. Därför jag frågar :)
 
Martin_B
MMR skrev:
Vårt hus är byggt 1918 och det var inga problem att få på stadsbyggnadskontoret. Är det ritningen för just ditt hus du vill ha eller är det en tidstypisk ritning, research för något? (eftersom du vill ha arkitektnamn t.ex.?)
Det är ritningen för just mitt hus. Hade varit bra att få reda på vilka fler hus han har ritat så man hade kunnat kolla på dessa och se om man hittar nåt hus som är orört, så man har något att gå efter när man skall återställa.

Originalritningarna om inte annat hade varit till stor hjälp.
 
Martin_B
thomasx skrev:
När jag frågade efter ritningar på vårat hus från 1908 sa dom på byggnadsarkivet att anledningen till att dom inte hade nånting alls på mitt hus var att det varit statlig i alla år. Då behövs tydligen varken ritninga, bygglov eller annat, "staten gör som dom vill ändå", hette det. Kanske nåt liknande med ditt hus!?
Nä det är inget sådant. Det är bara det att det inte alltid finns originalritningar kvar från hus som byggdes på den tiden. För vissa hus finns det, för vissa inte.
 
Martin_B skrev:
Det är ritningen för just mitt hus. Hade varit bra att få reda på vilka fler hus han har ritat så man hade kunnat kolla på dessa och se om man hittar nåt hus som är orört, så man har något att gå efter när man skall återställa.

Originalritningarna om inte annat hade varit till stor hjälp.
Leta efter information om och bilder på ditt hus i "historieböcker" från bygden, lokala tidningens arkiv osv. Så gamla hus har ofta en historia och har säkert blivit plåtat någon gång, med lite tur finns det bilder någonstans. Jag har hittat bilder på vårat hus i lite gamla böcker t.ex. och info i en bok dom hade på byggnadsarkivet.
 
Under mellankrigstiden rådde i princip samma lagar som nu. Alltså begärde folk bygglov hos en byggnadsnämnd, åtminstone för byggen innanför gränsen för vad som då hette "stad", "köping" eller "municipalsamhälle". Var så säker!

Om byggnadskontoret idag inte hittar några ritningar beror det antingen på att huset låg ute på landet, där man slapp begära bygglov, ELLER att "kommunen" där fastigheten ligger blivit sammanslagen med annan kommun. Då hamnar de gamla besluten i någon källare, dit "ljuset sällan når".

Dubbelkolla det! Och fråga efter kommunens arkivarie!
 
Martin_B
thomasx skrev:
Leta efter information om och bilder på ditt hus i "historieböcker" från bygden, lokala tidningens arkiv osv. Så gamla hus har ofta en historia och har säkert blivit plåtat någon gång, med lite tur finns det bilder någonstans. Jag har hittat bilder på vårat hus i lite gamla böcker t.ex. och info i en bok dom hade på byggnadsarkivet.
Kollat i lokala historieböcker om hus och byggnader utan att finna något. Lokala tidningar är väl det enda som är kvar. Får ta tag i det också.
Det måste bara finnas gamla bilder, det gäller bara att hitta dessa också! Inte det lättaste alltid när det har gått sådär 90 år sedan huset byggdes. :)
 
Martin_B
billy_baver skrev:
Om byggnadskontoret idag inte hittar några ritningar beror det antingen på att huset låg ute på landet, där man slapp begära bygglov, ELLER att "kommunen" där fastigheten ligger blivit sammanslagen med annan kommun. Då hamnar de gamla besluten i någon källare, dit "ljuset sällan når".

Dubbelkolla det! Och fråga efter kommunens arkivarie!
Det skulle väl vara för att huset låg "ute på landet" på den tiden. Det ligger centralt idag, men det är inte helt omöjligt att det var "ute på landet" på 20-talet.

När du menar "i någon källare", är det lika med "kört" eller är det lika med "det finns en chans om inte ens kommunarkiven kan ge några svar"? På kommunarkiven finns nämligen ingenting alls. Alltså inga ritningar och inga bilder. Finns några taskiga flygbilder där huset syns dåligt, men thats it.

Vart kan dessa gamla obligatoriska ritningar hamnat tro? På tippen? Eller finns det någon liten chans för att det fortfarande existerar någonstans där allmänheten har "tillträde"?
 
AnneFi
Jag tycker att det verkar vara lättare ju äldre husen är.
Mina föräldrars hus är byggt 29 och där finns originaltitningarna kvar, vvsritningar också(vilka lustigt nog är gjort som examensarbete av min mormors man)
I böcker och kommunen finns många bilder där deras hus är med.
Vårt hus är byggt 43 inte en ritning och ingen bild. Det har inte varit Intressant att lägga in efter 20 talet i böckerna om kommunen. Bara de riktigt gamla :/
 
Martin_B
AnneFi skrev:
Jag tycker att det verkar vara lättare ju äldre husen är.
Mina föräldrars hus är byggt 29 och där finns originaltitningarna kvar, vvsritningar också(vilka lustigt nog är gjort som examensarbete av min mormors man)
I böcker och kommunen finns många bilder där deras hus är med.
Vårt hus är byggt 43 inte en ritning och ingen bild. Det har inte varit Intressant att lägga in efter 20 talet i böckerna om kommunen. Bara de riktigt gamla :/
Men var fanns de ritningarna? På stadsbyggnadskontoret eller har det följt med huset och gått från ägare till ägare? När inte originalritningar har följt med alla ägare, inte minst om där har varit flera/många, och stadsbyggnadskontoret inte har någonting, ...ja, då är det ju inte så lätt. Och det är där jag är idag :)
 
Möjligen om Martin B har köpt en högreståndsvilla ökar chansen att hitta omsorgsfulla och vackra arkitektritningar. Men merparten av de bygglovsritningar man hittar från 1920-talet (och ännu senare) ritades ihop på vänster hand av anlitad byggmästare, eller av gubben som själv byggde sitt hus. Sedan pillade man ihop kåken ungefär likadan som man fått lov till.

Arkitekter var förr sällsynta som landsfogdar. De befattade sig knappt ens med lantortens kyrkor. På sin höjd engagerades de i de framväxande städernas stadshus och brandstationer. Och då var det ofta ett uppdrag en stadsarkitekt gjorde i sin tjänst. Statens järnvägar och andra statliga verk hade egna arkitekter. Försvaret lät arkitekter rita mönsterritningar, som sedan blev mall över hela landet. Vissa privata bruksbolag roade sig också ibland med gemensam "uniform" för sina tjänstebostäder. HSB:s arkitektkontor blev ett av landets första privata.
 
AnneFi
Martin_B skrev:
Men var fanns de ritningarna? På stadsbyggnadskontoret eller har det följt med huset och gått från ägare till ägare? När inte originalritningar har följt med alla ägare, inte minst om där har varit flera/många, och stadsbyggnadskontoret inte har någonting, ...ja, då är det ju inte så lätt. Och det är där jag är idag :)
De gått från ägare till ägare. En byggmästare som låtit rita huset av arkitekt och byggt det själv.
Våra ritningar fanns på stadsbyggnadskontoret men är inte i närheten av mina föräldrars ritningar i detaljerna.

På dom ritningarna vi fick ut står knappt mått och Taklutningen med och mina föräldrars har nästan sina möblerade :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.