är det någon som har byggt egen lådinredning typ lådavdelare med liknande funktion som denna från IKEA.

jag skulle vilja göra lådinredning/avdelare av trä typ 8-10 mm tjock och på högkant liknande denna .

någon som har gjort liknande och har en bra lösning så att man kan bygga så att det sitter ihop och att man kan justera/flytta avdelarna beroende på hur stort fack man vill ha?
 
Fräs spår á la laxstjärt i de längsgående och tappar á la laxstjärt på de tvärgående så e de bara å justera sen. Berätta hur bra de funkar så jag vet om jag ska anamma min idé också :) Tack för uppslaget förresten ;)
 
har du någon bild exempel på laxstjärt och tappar?
i t ex annat sammanhang än lådinredning så att jag förstår vad du menar?

jag funderade på att göra spår längs och sedan ha metallbit/skruv eller liknande som ska glida i spåret - det kanske är precis det du menar, fast din lösning om jag förstår den är snyggare då det blir trä hela vägen.

undrar om man kan utgå från ett träämne för de korta tvärsidorna som är t ex 20 cm lång 6 cm brett och den höjd man vill ha i lådan. Då kunna fräsa laxstjärt längs långsidorna på ämnet och sedan kapa av i t ex 8-10 mm tjocka bitar (som då blir 8x60xhöjd i mm). Förutsatt att man kan såga bitarna utan att laxstjärt delen går sönder förstås.

är det en överhandsfräs man behöver till detta?

fräsning är inget jag har testat på ännu så jag är inte hemma på begreppen.


Man kanske bara ska fräsa längs ena långsidan för att slippa tjocka längsgående bitar (spåret kräver ju en viss tjocklek i materialet
 
det kanske till och med räcker att fräsa ett "fyrkantigt" spår i de längsgående delarna och fräsa spåren assymetriskt på båda sidor (dvs ena sidan ovanför mitten av höjden och andra sidan nedanför mitten av höjden) så att man kan snurra ett halvt varv på de tvärgående och sedan ha längsgående de längsgående så att spåren är på samma höjd i resp öppning.

laxstjärt fäster väl bättre ihop med spåret men fyrkantig tapp kanske är ok?

ev kanske man beroende på mtrl tjocklek ha 2 spår per sida på längsgående delen där motstående sidors spår är förskjutna så att man bara kan snurra på tvärgående delarna men nu även ha två tappar vilket kanske ger mindre risk föratt de "vickar".

skulle behövas bilder till detta
 
gjorde en skiss men lyckas inte ladda upp pdfen - får prova senare
 
Tänk dig spåren frästa längs hela längden, då kan biten med tapparna skjutas in till önskad position.

Jepp, en överhandsfräs duger fint, ev. i kombination med ett fräsbord. Eller en speciell jigg för denna typ av fräsningar om man vill lyxa till det lite.

Det räcker säkert med två tappar. Fyrkantig tapp så kommer kortsidan trilla ur eftersom den inte hålls fast då.

Verdecktezinken2.jpgn
 
ok då förstår jag - så tapp/spår med laxstjärt borde vara lösningen.

jag har bifogat skiss på principen.

avvägningen här är nog tjockleken på materialet och vilken typ av fräsning man då kan göra.

finns det någon tumregel för hur mycket/djupt (t ex i förhållande till tjockleken på materialet) man kan fräsa i ek då man ska göra laxstjärt spår?

Materialet bör inte vara för tjockt - då tar det för stor plats i lådan - 8-10 mm gissar jag känns ok.

Kvänum har liknande ca 10 mm - fast jag tror deras är med fasta tvärgående delar och inte frästa - vilket förstås är ett alternativ.

i Kvänums lådor ligger avdelaren i ek på en grå filt - ser snyggt ut tycker jag.
 
ytterligare ett alternativ skulle vara att ha ett genomgående hål/spår en bit ovanför mitten på den längsgående delen- Dessa spår skulle då växlas med fast gods för att hålla ihop den längsgående biten.

den tvärgående biten får då stickas in från sidan och sedan vridas upp 90 grader. - går nog inte praktiskt att få till med laxstjärt.

Möjligen skulle man kunna dela den längsgående på mitten på höjden så att överdelen går att ta bort när man ska sätta dit tvärgående delar och sedan trycks överdelen tillbaka igen - frågan är då hur den ska hållas fast.
 
många funderingar och iden med frästa spår a la laxstjärt borde funka.

någon som redan gjort liknande lådinredning?
 
JanneSjo skrev:
ytterligare ett alternativ skulle vara att ha ett genomgående hål/spår en bit ovanför mitten på den längsgående delen- Dessa spår skulle då växlas med fast gods för att hålla ihop den längsgående biten.

den tvärgående biten får då stickas in från sidan och sedan vridas upp 90 grader. - går nog inte praktiskt att få till med laxstjärt.

Möjligen skulle man kunna dela den längsgående på mitten på höjden så att överdelen går att ta bort när man ska sätta dit tvärgående delar och sedan trycks överdelen tillbaka igen - frågan är då hur den ska hållas fast.
Eller så borrar du en massa hål med jämna mellanrum och skruvar fast den. Det finns masssa varianter, du kan ju göra T-spår om du hellre vill det. Fast laxstjärtarna är enligt min mening enklast, snyggast och mest praktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.