Vi har kikat på ett hus med en del renoveringsbehov. 70-tals soutteränghus. Det behöver dräneras o ett golv i källaren behöver brytas upp o läggas platonmatta.

En del rum är bara betongväggar, men i vissa rum är det sjögrästapeter o i tvättstugan är det någon väv som det är målat på. Borde man "strippa av" det och bara måla direkt på betongen? Eller är det helt ok med tapeter o sån målarväv i källarplan? Vill inte åka på mögelproblem i framtiden...
 
"best practise" är ju att ta bort allt organiskt och måla med en färg som andas.
 
misstänkte det... Då tror jag det får bli så.
 
En glasfiberväv som man sedan målar är väl OK? Eller tätar limmet så pass att det inte andas sedan? Vi håller själv på att planera ett källarutrymme och funderar på olika lösningar...
 
Om du inte väljer en diffusionsöppen färg kommer fukten att lösa upp limmet och gissningsvis kommer väven att släppa med tiden.

Om det finns bra difussionsöppna färger som är avsedda för väv vet jag inte. Det enda jag kan säga är att du inte bör välja vanlig väggfärg (akrylfärg).
 
bibbif skrev:
En del rum är bara betongväggar, men i vissa rum är det sjögrästapeter o i tvättstugan är det någon väv som det är målat på. Borde man "strippa av" det och bara måla direkt på betongen? Eller är det helt ok med tapeter o sån målarväv i källarplan? Vill inte åka på mögelproblem i framtiden...
Har det varit så i många år utan att tapetter blev fuktskadade så är det väl inget fel att tapetsera. Är det nygjort så finns det risk att det släpper så småningom. Kolla vid golv bakom golvlisten och helst längst efter en yttervägg så får du svaret
gaia
 
gaia skrev:
Har det varit så i många år utan att tapetter blev fuktskadade så är det väl inget fel att tapetsera. Är det nygjort så finns det risk att det släpper så småningom. Kolla vid golv bakom golvlisten och helst längst efter en yttervägg så får du svaret
gaia
Hehe, sitter som berget o suttit sen 1970
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.