Vid byggen på 40 talet fanns ju inte plastfolie vad la man in som ångspärr mot vindsbjälklag. Hur renoverar man ett gammalt tak för att undvika mögel om det inte finns en fungerande ångspärr under takstolarna?
 
Titta till att börja med hur befintlig konstruktion är gjord, och vilka eventuella problem som uppstått och behöver åtgärdas. Att ändra konstruktion på ett gammalt hus ska göras med stor försiktighet, det är inte alltid en god ide att blanda gamla och nya tekniker.

Det finns lite olika sätt att renovera på, vilket man väljer kan bero på olika saker, bl.a. befintlig konstruktion, budget, hur man vill/kan göra ingrepp etc.
 
Att bygga en sk klimatvind är nog det trevligaste alternativet - dvs flytta isoleringen till takets utsida.
 
Ju sämre isolerat desto mindre är behovet av ångspärr. Därför fungerade det utmärkt utan ångspärr på 40-talet. Det finns sällan några garantier för att slippa problem vid isolering, men det finns isolering som kan transportera fukt bättre än glasull. Exempelvis ekofiber. Vid långvarig fuktbelastning möglar den också, men den påstås ha förmågan att bättre än glasull torka efter kortare fuktbelastning.

Erik
 
I mitt hus från -43 så är det bara en svart vindtät papp (samma som i yttervägg). På 40-talet eldade man ju i pannan så att murstocken blev varm och höll vinden torr, så det behövdes oftast ingen diffspärr.
 
En följdfråga till ovanstående svar. När man byter ut oljeeldningen mot annan värmekälla, värmepump eller bergvärme blir ju skorstenen kall även om man till o från eldar en brasa i öppna spisen. Är då ett avfuktningsaggregat på vinden en lösning? I så fall finns det sådana för en "rimlig" peng som ev slår till med en fuktvakt. Kan man kombinera ett aggregat från en krypgrund med en anslutning på vinden? Det vore ju att slå 2 flugor på en smäll så att säga.
Har någon provat en sådan lösning? eller blir det att satsa på skilda avfuktare?
 
Jag skulle säga att du generellt inte får problem med fukt bara av att sluta elda i huset, dvs kall skorsten. Det är många hus som fick elpanna på 80-talet och det har funkat utmärkt. Det är när man isolerar som man får problem.

Vad gäller avfuktare så har jag inte sett några kombolösningar även om det teoretiskt borde fungera. Trygghetsvakten.se är ett alternativ till den traditionella avfuktaren. En enkel lösning som är billig i drift. Dock ser jag alla avfuktare som en nödlösning - bättre att lösa problemet genom att bygga rätt.
 
Jag har inte sett några mätningar utan endast resonemang kring detta med skorstenens uppvärmning av vinden. Personligen tror jag att det är mycket mer värme som läcker upp på vinden genom den tunna isoleringen av kutterspån än vad som kommer från skorstenen. Alltså att man sänker temperaturen på vinden mer genom att tilläggsisolera än genom att sluta elda. Det kan givetvis skilja från fall till fall.

Däremot minskar ventilationen i huset när man slutar elda. När ventilationen minskar så ökar relativa luftfuktigheten inomhus. Av den orsaken och inte på grund av sänkt temperatur ökar fuktbelastningen på vinden när man slutar elda. Därför kan problemet lösas genom att förbättra ventilationen inomhus.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.