Inlägget från Big var intressant. Det om att temperaturen inne i skyddsburken regelmässigt ligger på ca 90 grader.

90 grader är för hög temperatur för vanlig FK (har för mig att det är 70 som är gränsen). Ändå finns det behöriga (bla. här på siten) som hävdar att man inte behöver ha värmetålig kabel till en downligt. Enl vissa inlägg  så duger FK  fram till kopplingspunkten som ju ofta asitter på en liten arm ca 10cm från själva lampan. På det avståndet skulle det alltså vara normalt med ca 90 grader.
 
får man temperaturer över 50 grader i burken har man nog använt fel matr. ta tex. att det finns olika lampor som ALU. och KALLJUS. med en kalljuslampa skickas den mesta värmen BAKÅT in i burken medans en ALU lampa skickar det mesta av värmen framåt.
Dessutom är det ofta så att man dimmar spottar och får då en betydligt lägre effekt. så att temperaturen REGELMÄSSIGT ligger på 90 grader är inte riktigt hela sanningen, utan sanningen är nog att det IBLAND händer att temperaturen stiger till uppåt 90 grader. Det här gäller naturligtvis inte i nån labbmiljö utan i verkliga livet.
 
Elmont: Förklara för mig hur min fru ska skilja en kalljus från en ALU när hon ska byta, lampa som lampa är hennes mening.

Förklara sedan för min halvblinde far att man inte kan ha ljust för att det blir varmt i burken.

Även mina barn drar gärna järnet.

Gällande brandrisk så gäller "worst case" (sämsta fallet)

Prototypen
 
Jag skrev att det vid provningen ofta kan bli uppåt 90´C
rakt ovanför ljuskällan. Viktigast är således att ha ett bra
avstånd uppåt. Infällnadskanten kan vara problem på de
enklaste downlightsen, dvs de som har en väldigt liten diameter
i förhållande till ljuskällans egen.
Kanten på en kalljuslampa är ofta c:a 200´C varm och vid
själva stiften är det inte ovanligt med 300´C (får vara 350´C).
Man skall således ha stor respekt för infällda halogenarmaturer.

Betr. anslutningsledningar så är det som ni skriver max 70´C på
en FK men för armaturer gäller faktiskt 90´C som gräns. Det är
standarden för armaturer som medger det.
Om plinten sitter rakt ovanför ljuskällan krävs c:a 100mm distans
mellan ljuskälla och plint för att temperaturen skall vara under 90´C.
En sidmonterad plint är att föredra. Viktigt dock är att försöka se till
att ledningar inte hamnar nära ljuskällan när armaturens snäpps fast
i taket. Lossa gärna ljuskälledelen en extra gång och kolla!
 
prototypen
Du får väl lära din fru att läsa, för det står på förpackningen om det är en ALU lampa. Och till din gammle far så får du väl använda armaturer som har en metallring upp och förbi lampans nedre del samt lära även honom att man kan använda andra lampor, eller om man vet att en synskadad ska bo i huset kanske man får använda en annan typ av belysning
 
Innebär det resonemang ni för nu att jag helt och hållet ska spola tanken på isolering runt skyddsburken på vinden?

Eller hur löser man detta i praktiken?

Av ren nyfikenhet skall jag köpa en trådlös stektermometer och montera in i toppen på en av burkarna och verifiera vilka temperaturer det handlar om.
 
Elmont:

Min fru brukar ha problem att skilja E14 från E27. ALU eller kallljus tror jag är lika svårt. Ska risken för brand hänga på så lite?

Prototypen
 
prototypen skrev:
Elmont:

Min fru brukar ha problem att skilja E14 från E27. ALU eller kallljus tror jag är lika svårt. Ska risken för brand hänga på så lite?

Prototypen
Håller med fullt att det inte bör få skillja så lite om det börjar brinna eller ej. Men jag fick rådet att sätta i vanliga kronlampor E14 istället för dessa med spegel i en spott som jag ville ha ner effekten mer än de 25W som finns som lägsta.
Men som sagt armaturer med max 40W E27 går det ju att sätta upp till 100W i om man inte är läskunnig.
 
När jag installerade spots i badrummet använde jag en vanlig brun 18 cm:s lerkruka som skyddsburk. I hålet som finns i botten av krukan (uppåt i detta fallet) drog jag in flexrör med kablar i. Är detta ok eller behöver jag ligga sömnlös på nätterna ? :-/
Nu är det ett badrum i ladugården, så lamporna är bara på en längre tid då man duschar, kanske max 10 min, så det är nog ingen fara iallafall.

Finns det någon som kan kommentera användandet av lerkruka istället för att köpa dessa skyddslådor i affären. Rätt eller fel ?

Hälsningar från en som precis gjort första inlägget på detta fantstiska forum.
 
Vågar inte ha en uppfattning. Frågan är väl dels vad det stod om skyddsavstånd på lamporna du installerade? Också va det är för effekt på dem.

Rent spontant så skullejag tro att diametern kanske är mindre än det som rekomenderas av vissa tillverkare. Om det är 50w lampor. Det skulle kunan innebära dels att ytan nedåt som kan hjälpa till att kyla blir mindre, dels att volymen inne i burken blir mindre.

Om du skall skaffa dig riktig säkerhet, Och det inte framgår av uppgifterna på lampan så är nog ända sättet att kontakta tillverkaren. Observera att en del av de burkar som säljs på byggmarknader o liknande är för små jämfört med vad ex. Maxel specificerar.

Att lita på att lampan aldrig brinner mer än 10 minuter låter vanskligt, det måste kunna hända att någon glömmer släcka. Men som sagt det beror säkert på vilken effekt du har, hur burkarna sitter (isolering eller ej ovanpå etc.).
 
Hej.
Jag har upplevt kabelbrand i downlighten (220 V, 50W) Jag hade en enlitersburk i plåt som skyddsburk. Dessbättre smälte kablarna ihop så att säkringen gick. Bättre än att innertaket tog eld. Jag köpte Maxels sweindyra burkar och installerade dom uppifrån samt drog nya värmebeständiga kablar. Taket intill spoten blir hett iallafall.
Nu bygger jag nytt hus och skall montera downlights (på rätt sätt denna gången).
jag behöver lite hjälp med att sammanfatta "kärnan" i tidigare inlägg:
1: Är det sant att 12V/35W ger lika mycket ljus men mindre värme än 220/50 så är detta högintressant.
2: Räcker det med FK 1,5 kvadrat för att undvika ev spänningsfall? avstånd till trafo blir som längst 7 m.
3: Det finns en del billiga skyddsburkar av plast, c:a 30 kr, på JULA bl.a., värmetåliga upp till 300 grader. Är det OK att använda?, det sägs ju i forumet att huvuddelen av värmen ändå leds av neråt, så då spelar väl inte luftvolymen så stor roll som bottenarean på skyddsburken, eller hur?
4: Jag kommer att använda furupanel i taket. Någon som vet antändningstemperaturen? I övrigt finns ju ingen brännbart ovanför förutom kabelhöljet.
Om lampan ger max 90 grader så är det väl strunt samma så länge det finns marginaler till antändningspunkten?
Magnus
 
fråga 1: Finns ett större antal inlägg som skriver så, hänvisas till siffror från lamptillverkare. Troligen sant. Fast verkningsgradssiffrorna är en djungel.

2: Kabelval etc. Om du verkligen skall ha så långa kablar så får du räkna med ca 0,75V spänningsfall till en 50W lampa (15m totallängd för strömmen). Men om du skall ha så långa kablar måste du välja transformator med stor nogrannhet. De flesta elektroniska transformatorer man använder idag tillåter inte mer än 2 m kabel till lampan. Och det har inget med arean att göra. Det finns elektroniska transformatorer som tillåter längre trådar, med de är avsevärt dyrare. Du kan också använda traditionella järnkärnetransformatorer, de blir stora och tunga.

3: burkar. Du bör helt gå på tillverkarnas rekomendationer om storlek på burken. Vissa tillverkare säljer burkar med angivelse vilka armaturer de passar för. (Ex. Maxel, Lumiance). Väljer du armaturer där en direkt burkrekomendation saknas, så finns det angivet vilket avstånd uppåt som gäller men även ett sidledsmått. Se till att burken uppfyller det. Hittar du inga sådana angivelser så köp en annan armatur.

4. Det där emd furupanel skall enl. tidigare inlägg vara OK. Åtminstonde för det fabrikat som det gällde då. Men tittar man på armaturens skyddsavstånd i sidled så är det ofta angivet som ex. 5cm. Då borde det inbte vara OK att montera den i träpanel. Kolla med tillverkaren. Ett annat problem med panel kan vara tjockleken, många armaturer har en maxtjocklek på ex. 20mm. Blir det då tjockare finns risken att upphängningsmekanismen inte fungerar, lampan kan ramla ned.

90 grader är igentligen för mycket för trä, du har alltså redan passerat gränsen om det blir 90 grader. Trä bryts ner redan vid lägre temperatur (har glömt vilken) men långsamt. Tydligen tillåter man ändå så hög temperatur från lampor. Så marginaler finns igentligen inte. Även gips bryts ner vid dessa temperaturer. Gips blir sprött om det långvarigt utrsätts för hög temperatur.

Ett sätt att öka marginalerna är att välja rätt glödlampa, det finns sk. alu lampor. Dessa ger betydligt lägre uppvärmning av armatur och utrymme ovanför lampan. Värmen reflekteras och strålar i samma riktning som ljuset. Om man väljer s.k "kalljus" lampor (bedrägligt namn) så "fastnar" värmestrålningen uppe ovanför armaturen. Lampans reflektor reflekterar inte värmestrålningen som passerar uppåt förbi reflektorn. Fördelen är att objektet man lyser upp inte blir lika varmt.

 
Tack för besked.
Downlights verkar synonymt med krångel.
Skall allvarligt fundera på traditionell takbelysning monterad i apparatdosa..
Mvh Magnus
 
Efterssom du bygger nytt hus så antar jag att du har en elektriker med i bilden. Då skall du inte behöva se detta som ett problem. Elektrikern skall kunna dessa saker. Om vi antar att du har gjort en deal med elkillen om att ex. dra rör etc själv. Så måste du ändå ha koll med elektrikern om vad som är rätt INNAN du gör det.

Personligen tycker jag att downlights är bästa lösningen i ett kök. I andra rum kan jag tänka mig att det går att få till minsta lika bra lösningar med mer traditionella armaturer. Också med fördelen att det är lättare att byta stil på inredningen i ett rum med vanliga armaturer.

Om man bygger nytt med en tight budget så är min personliga åsikt att downlights borde vara det första man stryker (utom just i köket). Det går att få till fin belysning med väldigt billiga armaturer i vanliga rum. Om man sedan känner för det så kan man uppgradera med lite mer exklusiva armaturer under åren senare alltefterssom kassan tillåter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.