Ska laga sprickor på min grund/sockel som man ser ovanför mark har källare från -56. Ska man knacka bort och laga med nåt murbruk kanske?? Nån med något förslag. har även ett ytterhörn som ska åtgärdats hur gör man det??
Har en murad tegelfasad med träkonstrution på insidan. Tack på förhand.
 
Jag har också en spricka så jag följer tråden med spänning. Inga förslag dock.
 
Är grundsockeln i betong eller är den putsad?
 
Min är i betong. Sprickan fortsätter dock upp genom tegelfasaden, så där ska väl en annan typ av lagning sättas in eller?
 
Den är nog putsad för det ser ut som nåt finare bruk utan så stora sten.
 
Okej för båda sprickorna skulle jag då först huggit bort allt löst material och sedan fasat kanterna för att få en V-form på sprickan. Sedan hade jag tvättat allt med högtryck och försökt få bort färg 10-20 cm runt sprickan för att kunna filta ut bruken för att få en osynlig lagning. Betongsprickan hade jag lagat med Lagningsbruk alternativt husfix om det är mycket bruk som måste på. Putssprickan hade jag lagat med vanligt C-bruk (1mm) eller B-bruk beroende på hur hård den befintliga putsen är.

Ytterhörnet lagas genom att allt löst material huggs bort, sedan sätts en planka fast på ena sidan av hörnet och sedan putsar man mot den för att får en rak linje och låter torka ett par dagar. Sedan river man plankan och lagar andra sidan samt hålen från plankans infästningar. Samma bruk som ovan används.

Innan lagningen förvattnas väggen och sedan eftervattnas den i tre dagar. Vänta 3-4 veckor innan målning.
 
  • Gilla
Husbyggaren2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.