;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 
LeoBalk skrev:
Jag ritar allt själv. Det är så roligt att det vill jag inte missa  :D .

Å andra sidan har jag inte bråttom, då det är en fritidsbostad, som ska bli min permanentbostad. Jag hade förut ett billigt CAD-program, men slutade och gick över till ett allround ritprogram (Smartdraw  [länk] ), som även har möjligheter till hus- och planlösningar, och som jag hade via jobbet.

Hållfasthetsmässigt använder jag limträbalktillverkarnas gratis kalkylprogram, då jag vill ha stora spännvidder och frihet att välja takhöjder in i det sista. (Jag har fortfarande stora ändringsmöjligheter trots att grunden är på plats)

Vad man gör är en smaksak. Det tar en massa tid, och jag tror inte jag tjänar så mycket pengar på att rita själv. För mig beror det mest på, att det är så skoj att designa sitt eget hus, precis som jag själv vill ha det. Ibland rita in "omöjliga saker", som ofta går att förverkliga, om man tänker till lite grann!  Sånt kostar skjortan, om en arkitekt ska göra det.  :D
Äntligen en som är inne lite på samma spår som mej!
Tiden att rita själv spelar ju ingen roll i detta läge iallafall, det är ju fritid som går åt, visst men så länge man inte har börjat snickra så har man ju massa fritid*S*
Och just att få ha känslan att det här har jag gjort själv är överlägset!
kommer ju även göra mestadelen av arbetet själv i själva byggprocessen också och kommer nog verkligen känna max för huset när det väl är klart...

Annat än totalentreprenad och sen gnälla hur jobbigt det är att bygga hus efter att man skrivit på ett kontrakt, en check och valt färg på tapeten :p
 
LeoBalk skrev:
Jag ritar allt själv. Det är så roligt att det vill jag inte missa  :D .
(Smartdraw  [länk] ), som även har möjligheter till hus- och planlösningar, och som jag hade via jobbet.
Leobalk. jag laddade ner programmet och testade lite, men hur fasen ritar man lättast fasadritningar?
Har ju en planlösning i roomarranger, kan med lätthet måttsätta hela den samt märka ut all VA så eg. går det att iaf göra det i det programmet, men fasadritningar är värre...
förvisso kan man ju föra över allt igen till powerpoint och rita i skala där och ge sej på fasadritningarna...
Har även installerat autocad 2004 men det var inte det lättaste programmet att sätta sej in i lite snabbt...

Så snabbaste vägen till att rita upp fasadritningarna själv önskas info om.
 
moken skrev:
Så snabbaste vägen till att rita upp fasadritningarna själv önskas info om.
8) Penna och ritpapper är faktiskt inte helt oävet. Ett enklare ritbord underlättar processen betydligt. ;)
 
Rita själv !

Microsoft visio kan rekomenderas, har ritat rubbet med det programmet.

Har lite verkstads utb i grunden och fick beröm av stadsarkitekten för våra bygglovsritningar.
"De bästa han sett" å han har varit med ett tag.

Håller helt med om att det går att använda 20 000 till något roligare.
Det ligger för övrigt en jäkla tillfredställelse att göra så mycket man kan själv !!!

Vad gäller att dra VP-rör, gör det själv, tar tid och med en lysmask i huset är tid = pengar.

Konsultera en elektriker om vart han vill ha vad när det är dags för rördragning. Med en vettig elektriker kan du också dra sladd mellan dosor och låta honom koppla.

Du/ni gör helt rätt ;D
 
Jante skrev:
Rita själv !

Microsoft visio kan rekomenderas, har ritat rubbet med det programmet.

Har lite verkstads utb i grunden och fick beröm av stadsarkitekten för våra bygglovsritningar.
"De bästa han sett" å han har varit med ett tag.

Håller helt med om att det går att använda 20 000 till något roligare.
Det ligger för övrigt en jäkla tillfredställelse att göra så mycket man kan själv !!!

Vad gäller att dra VP-rör, gör det själv, tar tid och med en lysmask i huset är tid = pengar.

Konsultera en elektriker om vart han vill ha vad när det är dags för rördragning. Med en vettig elektriker kan du också dra sladd mellan dosor och låta honom koppla.

Du/ni gör helt rätt  ;D
Är det svårarbetat, programmet? Tar det tid att sätta sej in i det?
är själv verkstadsutbildad i grunden med plåtmekanik som inriktning, har jobbat som ädelträsnickare, finmekaniker, varit med på diverse anläggningar av park iallafall, alltid pillrat med motorer osv, är inte ovan med snickrande och räknande, sitter i dag som tekniker och arbetar således mkt med datorn alltså istället för händerna:)
Men det är på dagtid, på kvällen är det andra bullar:p
 
Hmmm kuggfråga ;)

Microsoft eller hur !

Skämt åsido, programmet är tvär enkelt att jobba med och det finns en rejäl uppsättning med färdiga bibliotek med el, vvs, byggelement (väggar, dörrar, fönster osv)

Som vanligt så finns det en snik variant och en proffs.
Törs inte lova vilken som innehåller de bibliotek du behöver men kolla hos microsoft.

När du ritar bestämmer du skala på det du vill köra sedan är det bara att åka. Du ser mått på det du jobbar med, kan lägga in hjälplinjer som är osynliga på utskrift.

Flytta din nollpunkt för måttsättning, möblera med möbel biblioteket osv....

Ju mer jag använder det här programmet desto bättre blir det. Gjorde fasad ritningar i alla vyer med programmet, och ja faluröd fanns med när jag färgsatte ritningarna ;D

Du slipper mao krångla med att definera allt du ska använda från linjetyper och färger. Allt är klart för att gå igång med ritandet direkt !!!
 
Leobalk. jag laddade ner programmet och testade lite, men hur fasen ritar man lättast fasadritningar
Använd verktyget för fyrkanter, trianglar och linjer, genom resp knapp för dessa. Måttsätt sedan dessa direkt i Arrange - Position and size, och dra dem till plats; använd piltagenter för finjustering. jag skapar "färgar" eller gör "osynliga linjer", allting transparent o s v (Kombinationsmöjligheterna är enorma). Du skriver måtten direkt på plats på pillinjen för mått. Välj var på linjen det ska skrivas genom Text (utan menyer, klicka linjen och skriv bara måttet, och välj var genom Text).

Jag "målar" seadan resp delar i olika färger och på så sätt kan jag få in massor av information på ett överskådligt sätt i en enda bild. (Det enda jag hade svårt hitta var "triangeln", så den gjorde jag då en kopia på, som jag alltid har framme. Den finns där men jag minns inte var)

Tekniken med att bara arbeta med kopiera-klistra blev sedan självklar. Nu har jag alla mina "ritblock och ritningselement" som kopior, så jag kopierar och klistrar in allt på ritningen (och ändrar bara storlek med Arrange - Position and size, visningssättet via menyer Shapes resp Lines resp Textoch sätter dem på plats).

Då går allt snabbt. men man kan inte ha för många lager element som TÄCKER varandra. Tre-fyra är väl hanterbar med Bring to front - Send to back. Detta undviker jag genom mitt "komponentlager" att kopiera från (OBS jag har en äldre version än de nu säljer, nya finesser kan ha tillkommit)
 
PS Det som irriterade mig med SmartDraw var förinstallerat, så att saker "hooked" automatiskt till varandra :( . Det måste man koppla bort om man ska göra ritningar (finns under Arrange - Allow Lines, Allow Shapes etc, som inte får vara förbockat).

I annat fall har man ett litet helsicke, för det blir fruktansvärt jobbigt att unhooka allting ;)
 
"Är det svårarbetat, programmet? Tar det tid att sätta sej in i det?
är själv verkstadsutbildad i grunden med plåtmekanik som inriktning, har jobbat som ädelträsnickare, finmekaniker, varit med på diverse anläggningar av park iallafall, alltid pillrat med motorer osv, är inte ovan med snickrande och räknande, sitter i dag som tekniker och arbetar således mkt med datorn alltså istället för händerna
Men det är på dagtid, på kvällen är det andra bullar:p"

Hmmm, låter bekant, gått samma väg som mig med ett par variationer... jag har inte jobbat som ädelträsnickare och anlagt några parker...  ;)

Sitter också å flyger skrivbord på dagarna och för att känna att det skapas något så är det ju blåkläder på kvällar och helger :) (bättre än sobril)

Har kollat lite vad visio 2003 kostar och för att få med färdiga bibliotek till hus ritning blir det dyrt 4500 ca...

Men det kan ju tänkas att du behöver det i jobbet ???
Eller att det går att leta rätt på en äldre än den som hör till senaste office paketet.

Själv så använder jag den på jobbet för att rita flödes scheman osv...
 
Visio funkar helt OK om man redan har det på jobbet. Kan dessutom importera AutoCAd filer. Jag har använt det för detaljritningar och för att hålla mina ritningar up-to-date.

Skulle aldrig använda det för att skissa initialt dock. Använd papper och penna och liten skala.

Personligen har jag hellre ett snyggt, användbart hus än ett jag ritat själv, men:
a) Jag kan inte rita
b) Jag tror mig inte kunna bättre än en arkitekt med 40 års yrkeserfarenhet ;)
 
Tänkte förmedla egna erfarenheter av arkitekter:

Vi köpte tomt för två år sedan, och började då skissa på hus själv (spara pengar, roligt att själv göra jobb...) Kom tyvärr fram till att om du inte kan fläska på med boyta, blir husritandet ett pussel som för mig var svårt att lägga. Alltid var det några bitar jag inte fick på plats. Så vi började titta på prefab, men hittade inget som riktigt passade vår tomt och våra behov. Behoven var framför allt: ofta långväga övernattande gäster, privata yter, sociala yter. Till sist tog vi kontakt med en arkitekt, och det är det bästa vi har gjort. Hon föreslog att ställa huset "fel" på tomten och ha tre plan. Sedan skissade hon huset för oss. Ett fantastiskt hus som precis tänkte våra behov på mindre m2 än jag någosinne grejade. Till sist gick vi till et prefab husföretag som modifierade huset så att de kunde bygga det, och nu skall det levereras vecka 3!

Konklusion: Arkitekter borde användas mycket mer, specielt i den första fasen när(om) man har en tomt och inte riktigt vet vad man skall bygga. En billig försäkring på att få ett funktionellt hus(om du vet dina krav) och kanske få ett mer spännande uttryck på helheten

Till sist, vad fick vi betala? Inget! Hon skickade aldrig någon faktura. Vi har dock skickat en gåva och ett stort tack...
 
bergbyggarn skrev:
Till sist, vad fick vi betala? Inget! Hon skickade aldrig någon faktura. Vi har dock skickat en gåva och ett stort tack...
:surprised: Koss, har hon glömt att fakturera. ::) Risken finns att hon kommer på det nu. när gåvan anlänt och då kommer fakturan med vändande post. :( ;)
 
bergbyggarn skrev:
Tänkte förmedla egna erfarenheter av arkitekter:



Till sist, vad fick vi betala? Inget! Hon skickade aldrig någon faktura. Vi har dock skickat en gåva och ett stort tack...
Ja om man hade denna tur så...
Har dock en fd husritare som jag mailväxlar med nu, och förhoppningsvis kommer han och vi komma överens.

Dock är det lite moment 22 nu, banken vill ha in nybyggnadskarta samt husritningar innan dom släpper på byggkreditivet, och vi kan ju inte betala dessa grejer innan vi får kred:et...
Tänker inte köpa en nybyggnadskarta på en tomt jag inte äger för 5kakor bara sådär...
Funderar på om det kan gå att lösa med faktura eller nåt...
 
Låt den komma, det är hon värd. ;D ;D. Dock gjorde hon jobbet 2003...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.