O skrev:
Självklart har du rätt. Att värma ett hus kan inte vara lönsamt, möjligen gratis...:cool:
Intressant .... det är klart att värma ett hus inte är lönsamt??:rolleyes: Och du värmer med vadå kroppsvärme? All uppvärmning kostar, frågan är bara hur mycket.
 
silversmeden skrev:
Hur menar du? Och vad vill du säga med det....
Jag har en filosofi och det är frihet, att vara beroende av el för att värma sitt hus gillar inte jag. Om jag en gång har betalat upp till 50 k för el till min fastighet så kan jag gott unna mig lite köpe ved.d^_^b Då är 550 spänn kubiken inte så mycket och det är ren björk från Norrland.
Alla är vi ju olika. mina 2 närmsta grannar har ca 20hektar skog var. Den ene har direktverkande el och ligger på 30000kwh i uppvärmning/år, den andre har värmepump men ligger ändå på 25-30000kwh/år.
Men har man bestämt sig för att vedeldning handlar om ,pyreldning, soteld och utkylda hus så har man.

Halvt om halvt on topic.
Som boende i skogen utan egen skog handlar vedpriset om bytesaffärer. Jag har svets o svarv -de har ved. Tyvärr kan jag inte styra så bra vad jag får. I 4 år eldade jag bara jättegrov gran efter stormarna. Sen torrfuror o torrgran efter barkborren. I år fick jag snöknäckta smågranar o rötgran o annat olämpligt till timmer. på 8 år har jag nog endast eldat upp 1 max 2 björkar:)
 
Redigerat:
silversmeden skrev:
Hur menar du? Och vad vill du säga med det....
Jag har en filosofi och det är frihet, att vara beroende av el för att värma sitt hus gillar inte jag. Om jag en gång har betalat upp till 50 k för el till min fastighet så kan jag gott unna mig lite köpe ved.d^_^b Då är 550 spänn kubiken inte så mycket och det är ren björk från Norrland.
Det var väl en enkel fråga att förstå och jag är faktiskt lite nyfiken på svaret.

Om man betalar 700kr kubiken (travat, stjälpt eller vad det nu är), vad kostar det att värma ett hus på 200kvm i stockholmstrakten? Hur många kubik eldar man upp på ett år med en modern panna och ett relativt välisolerat hus? 30-40?

Jag har alltid utgått från att vedeldning är något för den som 1. har skog själv alt fri tillgång och 2. utrymme att ta hand om det (lagra klyva).
 
Vad jag menar är att ska man betala 700 kr kubiken för ved skiljer det inte många kronor till att låta elpatron gå men det är klart vill man inte vara beroende av el så är det kanske ok men är det bättre att vara beroende av dyr ved ? Tycker vedeldning är bra men då ska man ha tillgång till billig ved har man inte det då är det bättre att satsa på nån bra typ av vp beroende på vart man bor det är trots allt en hel del pyssel och kostnader runt vedeldning enbart sotningen kostar ju runt en tusing per år.
 
MathiasS skrev:
Det var väl en enkel fråga att förstå och jag är faktiskt lite nyfiken på svaret.

Om man betalar 700kr kubiken (travat, stjälpt eller vad det nu är), vad kostar det att värma ett hus på 200kvm i stockholmstrakten? Hur många kubik eldar man upp på ett år med en modern panna och ett relativt välisolerat hus? 30-40?

Jag har alltid utgått från att vedeldning är något för den som 1. har skog själv alt fri tillgång och 2. utrymme att ta hand om det (lagra klyva).
Har lite för dålig koll på hur mycket ved det går åt, men 30 - 40 låter mycket, 20 - 30 skulle jag vilja säga.
 
Nu tror jag inte riktigt att alla vedeldare köper all ved men kanske litegrann. Låt oss säga att man köper ca 10 kubik det blir 7000 sedan hugger man egen eller hämtar gratis eller har egen skog (inte så vanligt i Stockholm). Ett hus i Stockholmstrakten på ca 200 kvm behöver väl ca en 20000 kWh X 1,30= 26000 SEK
1,30 är elpriset det faktiska inkl moms nät och allt. Tror som Zixten skriver att det går åt ca 20-30 kubik
 
Jag tycker det är dålig ekonomi i det faktiskt. Jag kör med bergvärme (har ingen plats på tomten för stora mängder ved och vill inte ha det pysslet som ett "måste". Jag värmer 250kvm och inkl varmvatten kostade det 12000kr per år sist jag mätte/räknade. Eftersom bergvpn är en lite större investering får man väl rimligen räkna med lite högre kapitalkostnader per år så länge man har lån, men nog måste jag tycka att besparingen jag skulle göra med en vedlösning är rätt blygsam jämfört med extra jobbet. Hade jag veden gratis (och plats och tid) tycker jag det skulle funka, men inte för några få tusenlappar om året.

Det jag däremot gör (smygstart förra året och lite mer genomtänkt i år) är att dra ner värmen ett par tre grader och spetsa med braskaminen istället. Nu har jag hämtat ved via blocket och klyvt själv och tycker att det är en trevlig morgon/kvällssyssla att stödelda lite - fast detta är ju mer att räkna som myseldning.
 
Ja ha, nej jag vet inte riktigt, men har raggat upp lite ved till snart 2 säsonger GRATIS bara lite jobb, jag vet inte hur ni bergvärmekillar (och tjejer) kan ragga upp lite gratis el. Frihet kallas det, köpa ved det gör man bara i nödfall eller om man inte orkar jobba med veden, ni med bergvärme eller annat elberoende uppvärmningsalternativ har inget val ni måste köpa el, eller tillverka elen själv.
Elpriset är hyffsat lågt nu men el kommer inom en snar framtid vara dyr, om inte mycket dyr.....
 
smurfen72 skrev:
Vad jag menar är att ska man betala 700 kr kubiken för ved skiljer det inte många kronor till att låta elpatron gå men det är klart vill man inte vara beroende av el så är det kanske ok men är det bättre att vara beroende av dyr ved ? Tycker vedeldning är bra men då ska man ha tillgång till billig ved har man inte det då är det bättre att satsa på nån bra typ av vp beroende på vart man bor det är trots allt en hel del pyssel och kostnader runt vedeldning enbart sotningen kostar ju runt en tusing per år.
Jo du smurfen vedeldare sotar själva sörru, kostar inte en tusing om året.d^_^b
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
Jag har alltid utgått från att vedeldning är något för den som 1. har skog själv alt fri tillgång och 2. utrymme att ta hand om det (lagra klyva).
Så tänker jag också.
Eller åtminstone tumme med någon som kan leverera ved i någon form (färdigställandegrad någonstans mellan långved -> kapad+kluven).

Det jag däremot gör (smygstart förra året och lite mer genomtänkt i år) är att dra ner värmen ett par tre grader och spetsa med braskaminen istället. Nu har jag hämtat ved via blocket och klyvt själv och tycker att det är en trevlig morgon/kvällssyssla att stödelda lite - fast detta är ju mer att räkna som myseldning.
Detta är min plan också.
Och ju dyrare elen blir, desto mer kommer jag känna mig manad att mata braskaminen. :)
Blir elen riktigt überdyr kan jag kasta ut braskaminen och sätta in någon tung 1-tons-pjäs istället, så behövs det knappt någon el alls. Men dit hoppas jag vi slipper komma.
 
silversmeden skrev:
Ja ha, nej jag vet inte riktigt, men har raggat upp lite ved till snart 2 säsonger GRATIS bara lite jobb, jag vet inte hur ni bergvärmekillar (och tjejer) kan ragga upp lite gratis el. Frihet kallas det, köpa ved det gör man bara i nödfall eller om man inte orkar jobba med veden, ni med bergvärme eller annat elberoende uppvärmningsalternativ har inget val ni måste köpa el, eller tillverka elen själv.
Elpriset är hyffsat lågt nu men el kommer inom en snar framtid vara dyr, om inte mycket dyr.....
Jomen detta är inte en el vs ved fråga för mig. Jag har för liten tomt för att lagra 30 -50kubik ved och definitiv ingen plats för att jobba med veden själv (det räcker gott att klyva/hantera 6 kubik för myseldning under vintern). Dessutom vill jag att anläggningen håller huset frostfritt helt automatiskt. Bodde jag längre ut i landet vore ved ett mycket troligare alternativ.

Vad gäller elberoende så utgör uppvärmningskostnaden cirka 60% av min elförbrukning. Mao är jag rejält jäkla elberoende oavsett hur jag värmer huset. Jag gissar att det gäller dig också - om inte är du antagligen rätt unik i 08-land och på de flesta andra ställen också. Så om frihet för dig räknas i elberoende eller inte så gissar jag att du sitter i finkan som alla andra tills plattTvn och datorn går på biobränsle iaf....;) ...för att inte tala om alla maskiner i garaget. Hur kan man vara fri men inte kunna använda maskinerna i garaget?
 
I förra huset så installerade vi en vedkamin.
Efter installationen så sänkte vi våran elförbrukning med 6000kr/år.
Och då gjorde vi av med ca 6kbm staplad ved/år, vilket vi fick betala ca 2500kr (Jo det här var på landet strax utanför örebro), hemkört och tippat bredvid vedstapeln. (Givetvis är det blandad ved, då det är bättre o elda med blandad än med ren björkved).

Dvs vi gick 3500kr plus varje år, så på 10år så var kaminen betald.
 
MathiasS skrev:
Jomen detta är inte en el vs ved fråga för mig. Jag har för liten tomt för att lagra 30 -50kubik ved och definitiv ingen plats för att jobba med veden själv (det räcker gott att klyva/hantera 6 kubik för myseldning under vintern). Dessutom vill jag att anläggningen håller huset frostfritt helt automatiskt. Bodde jag längre ut i landet vore ved ett mycket troligare alternativ.

Vad gäller elberoende så utgör uppvärmningskostnaden cirka 60% av min elförbrukning. Mao är jag rejält jäkla elberoende oavsett hur jag värmer huset. Jag gissar att det gäller dig också - om inte är du antagligen rätt unik i 08-land och på de flesta andra ställen också. Så om frihet för dig räknas i elberoende eller inte så gissar jag att du sitter i finkan som alla andra tills plattTvn och datorn går på biobränsle iaf....;) ...för att inte tala om alla maskiner i garaget. Hur kan man vara fri men inte kunna använda maskinerna i garaget?
Frihet=att kunna välja, göra egen ved av gratis stock eller köpa ved. Maskinerna i garaget? de måste man inte använda, det finns motorsåg och yxa, cirkpump och fläkt till panna ja, men det är inte ens 1kWh om dan. Bergvärme slukar en del energi när det börjar bli kallt, eller går pumpen utan el? Jo jag bor en bit ut på landet 3,8 mil från Sthlms stadshus, har plats så mitt val va enkelt.:rolleyes:
 
Helt klart ska man ha billig ved om man ska elda gratis ved tror jag det inte finns för även om man får veden ska den ska den klyvas och sågas menjag tyckte 700 kr m3 lätt hemskt blir dyr värme det.Att elen ska bli så dyr inom nått år kan man skydda sig mot jag har låst mitt pris i 10 år men det kostar lite extra nu istället. Det är inte alla vedeldare som sotar själv jag tex gör det inte men sotaren kommer bara 1 gång om år numera när jag bara eldar nån kubik per år men besiktningen som ska göra varannan år den kan man väl inte komma ifrån? Har ca 40 kubik i vedbon som väntar på en riktigt kall vinter med strömavbrott då är vedeldning som bäst och bergvärme skit.
 
smurfen72 skrev:
Helt klart ska man ha billig ved om man ska elda gratis ved tror jag det inte finns för även om man får veden ska den ska den klyvas och sågas menjag tyckte 700 kr m3 lätt hemskt blir dyr värme det.Att elen ska bli så dyr inom nått år kan man skydda sig mot jag har låst mitt pris i 10 år men det kostar lite extra nu istället. Det är inte alla vedeldare som sotar själv jag tex gör det inte men sotaren kommer bara 1 gång om år numera när jag bara eldar nån kubik per år men besiktningen som ska göra varannan år den kan man väl inte komma ifrån? Har ca 40 kubik i vedbon som väntar på en riktigt kall vinter med strömavbrott då är vedeldning som bäst och bergvärme skit.
700kr m3 (björk) är dyrt men det finns billigare ca 550 om man köper vid rätt tid och mycket. Klokt av dig att binda elpriset, branskyddstillsyn gör sotaren med intervall om 2 år. Det lär bli en rejäl vinter även i år med höga elpriser, strömavbrott och kallt.d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.