Hej,

Vi har en lösning där dagvatten rinner ut i en stenkista på tomten. Den har vi en brunn med en dräkbar pump som pumpar bort vattnet från stenkistan. När vi var bortresta gick pumpen sönder och det regnade kraftigt. När vi kom hem stod det vatten i källaren. Någon som har erfarenhet av liknande scenario, och hur försäkringsbolagen hanterar situationen.

Göran i Göteborg
 
Det låter som att vatten som kommer utifrån har skadat ditt hus och då saknar du väl normalt försäkringsskydd. Trygghansa har dock en specialklausul som gäller just vid skyfall, där skyfall avser 50mm/dygn


Skada som direkt orsakas av vatten på bostadsbyggnad, garage, växthus och uthus samt egendom i dem
om
• skadan beror på att vattnet strömmar från markytan direkt in i byggnaden genom fönster, dörr, ventil
eller annan sådan öppning eller inomhus tränger upp
ur avloppsledning, till följd av skyfall (minst 1 mm/min
eller 50 mm/dygn), snösmältning, stigande sjö eller
vattendrag


....men jag gissar att det inte gäller en egen underdimensionerad lösning för dagvatten.

Vad är tanken med denna tekniska lösning? Att pumpen tar över när stenkistan är full? Det skulle kunna vara en listig lösning men det låter som att du behöver en större stenkista som ligger längre bort från huset.....?
 
Redigerat:
Hej,

Vaför lösningen är designad som den är det vet jag inte, kan inte de där sakerna.Men jag fattar det som om det är en relativt vanlig lösning, eller har jag fel? Problemet är att hela lösningen byggger på att pumpen fungerar, gör den inte det så blir det översvämning på sikt. Någon annan som har erfarenhet kring ämnet.
 
Den klausul som Mathias nämner är en standardklausul som de flesta försäkringsbolag använder. Alltså tar man inte skador som strömmar in pga undermålig dränering eller liknande fuktpåverkan utan det måste tryckas upp via brunn, fönster eller liknande.

Din lösning låter för mig ytterst tveksam, eventuellt kan en allrisk villabyggnad eller liknande drulleförsäkring på byggnaden ge hjälp. Obs INTE drulleförsäkring på lösöre som tex ersätter en mobil. Hur har vattnet runnit in? Är det bara fuktpåverkan via källarväggar eller har det tryckts upp från golvbrunn eller liknande så kan faktiskt ersättning utgå sålänge skyfallet var tillräckligt intensivt (försäkringsbolaget tar in mätning från Smhi normalt sett)
 
Om det verkligen är en stenkista du har så tycker jag iofs att det är en smart lösning, men det bygger på att stenkistan är dimensionerad för rejäla vattenmängder och att pumpen bara ska jobba när 50års-regnet kommer. Kommer göra likadant själv på garageuppfarten. Tror inte det är en speciellt vanlig lösning.

Om du behöver bygga om, goggla lite på "dagvattenkassetter". Lite effektivare än sten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.