Om du reglarhörnen får du kolla hur ranglig stugan blir, möjligen får du sätta ett par snedsträvor också.
 
Mäster skrev:
Jo, om han reglar upp hörnen innan, annars skulle det inte gå att bygga hus med liggande panel heller ;)
I vanliga fall är väl inte panelen en del av den bärande konstruktionen?;)
 
raveper skrev:
I vanliga fall är väl inte panelen en del av den bärande konstruktionen?;)
I en liten timmrat stuga är det den. Pgv att en del kallar stockarna för panel. Dessa kan vara allt mellan 24mm - 500mm beroende på vilken stuga man pratar om :)
 
raveper skrev:
I vanliga fall är väl inte panelen en del av den bärande konstruktionen?;)


kamilenski skrev:
I en liten timmrat stuga är det den. Pgv att en del kallar stockarna för panel. Dessa kan vara allt mellan 24mm - 500mm beroende på vilken stuga man pratar om :)
I vanliga fall är väl inte panelen en del av den bärande konstruktionen?;)
 
Jag har också en lekstuga från COOP som nu stått i många år. Den levererades med 30x30 reglar som skulle skruvas i panelen i varje hörn. Efter första året hade stugans virke krympt ihop så mycket att taket då hängde på hörnreglarna och när jag skulle skruva loss dom för att korta ner dom lite (några cm) så var nästan alla skruvarna avskjuvade :x
Enda anledningen att ha några reglar i hörnen som jag ser det är att hålla ihop nedre och övre "stocken" så inte taket blåser iväg när det stormar :)

Visst borde det funka att regla hörnen och kapa knutarna om stugan stått ihopmonterad ett tag och man använder en seg skruv som inte skjuvas av i första taget. Det är ju stor skillnad på längdutvidgningen på hörnregeln och hur mycket "stocken" sväller på höjden så det blir stora krafter/rörelser.
 
raveper skrev:
I vanliga fall är väl inte panelen en del av den bärande konstruktionen?;)
På den här typen av stugor är den alltid det.
Sen kan det alltid diskuteras vilka ord man ska använda, men det får väl hänvisas till någon filosofisajt ;)
 
Redigerat:
orparn skrev:
Jag har också en lekstuga från COOP som nu stått i många år. Den levererades med 30x30 reglar som skulle skruvas i panelen i varje hörn. Efter första året hade stugans virke krympt ihop så mycket att taket då hängde på hörnreglarna och när jag skulle skruva loss dom för att korta ner dom lite (några cm) så var nästan alla skruvarna avskjuvade :x
Enda anledningen att ha några reglar i hörnen som jag ser det är att hålla ihop nedre och övre "stocken" så inte taket blåser iväg när det stormar :)

Visst borde det funka att regla hörnen och kapa knutarna om stugan stått ihopmonterad ett tag och man använder en seg skruv som inte skjuvas av i första taget. Det är ju stor skillnad på längdutvidgningen på hörnregeln och hur mycket "stocken" sväller på höjden så det blir stora krafter/rörelser.
Om skruvarna skjuvats av så beror det, vad jag förstår av din beskrivning, på att reglarna inte haft stöd i botten, och tyngden av taket har pressat reglarna neråt, som då blivit hängande i den bärande "panelen". Inte heller så bra, reglarna måste ha stöd i botten.
 
thomasx skrev:
På den här typen av stugor är den alltid det.
Sen kan det alltid diskuteras vilka ord man ska använda, men det får väl hänvisas till någon filosofisajt ;)

Vad bra, då har du ju förstått vad jag menat..

Däremot


Mäster skrev:
Jo, om han reglar upp hörnen innan, annars skulle det inte gå att bygga hus med liggande panel heller ;)
 
thomasx skrev:
Om skruvarna skjuvats av så beror det, vad jag förstår av din beskrivning, på att reglarna inte haft stöd i botten, och tyngden av taket har pressat reglarna neråt, som då blivit hängande i den bärande "panelen". Inte heller så bra, reglarna måste ha stöd i botten.
I mitt fall tror jag inte det berodde på bristande stöd i bottnen. Hörnreglarna stod ju på golvvirket precis i hörnen direkt intill de underliggande golvreglarna så dom kan knappast ha tryckts ner.
Efter avkortningen av hörnreglarna då stugan "torkat ihop" har inga fler skruvar skjuvats av.

Det är nog i mitt fall samma som med altan där jag snart bytt ut 75% av skruven som den byggdes av skjuvats av :)
 
orparn skrev:
I mitt fall tror jag inte det berodde på bristande stöd i bottnen. Hörnreglarna stod ju på golvvirket precis i hörnen direkt intill de underliggande golvreglarna så dom kan knappast ha tryckts ner.
Efter avkortningen av hörnreglarna då stugan "torkat ihop" har inga fler skruvar skjuvats av.

Det är nog i mitt fall samma som med altan där jag snart bytt ut 75% av skruven som den byggdes av skjuvats av :)
Vad menar du det är för krafter som skjuvat av skruven då?

Vad är det för skruv du använder egentligen, jag har aldrig varit med om något liknande?
 
@ Raveper,

Vad jag tänkte var att "timret" i stugan är 20x120, dvs tunnare än panelen på ett "vanligt" hus,
Reglar man upp väggarna som några nämnde, och sedan sågar bort knutarna så är det väl i mina ögon i princip en liten stuga med liggande panel, istället för en " timrad" stuga
Jag tror föresten att det mer korrekta namnet på materialet i de stugorna är timmerpanel,
De är från start reglade invändigt i hörnen med 30x30, vilket jag kan tycka är lite snålt, så jag överarbetade och satte 45X70,
Hur som helst är jag övertygad om att det går att ta bort knutarna på dem, om man bara förstärker med lite bättre reglar än de medleverade 30x30..
Kom just på att man ska nog sätta en hanbjälksanordning på gavelväggarna också för att hålla ihop dem, jag minns inte om det var så original, eller om det var något jag överarbetade själv ?

Trevlig Helg !
 
Även här ett exempel på idiotiska råd på ett forum. Såga bort knutarna på en timmerstomme? Är ni helt från vettet? Skruvar ni även av hjulbultarna på bilen innan ni tar en sväng till affären?
 
Läs tråden. Det är ingen "riktig" timmerstomme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.