i bifgad PDF återfinns inkopplingsinstruktionen för den häll jag ska beställa.

Jag greppar inte om den kan köra 3fas 400V eller inte.

bilden uppe till höger på sidan visar ju 2 eller 3 fas och 380-415 V

medan bilden nere till vänster (6-polig anslutning) visar230V mellan 2 faser.

vad säger ni kan man koppla på en perilex stickpropp på denna och ansluta till uttaget där jag idag har spis?
och då även få 3fas 400V?

jag ska kolla om det finns nolla i uttaget har sett andra trådar om att man behöver kolla det - funderar om man behöver mäta mellan jord och fas - då går ju jordfelsbrytaren...
 
Du kan koppla den 2 eller 3 fas plus nolla (ja perilex går utmärkt, och ja kolla så där verkligen finns nolla). Jag gissar att du måste ladda upp din spänningsprovare innan du mäter mot jord, (genom att mäta mellan fas o nolla) för att inte jordfelsbrytaren ska lösa. Det e sent, du får säkert en bättre förklaring under morgondagen :p

Edit: Bilden nere till vänster visar 230v mot nollan, inte mot annan fas (2fas+nolla), ska du ha ugn under hällen är det troligtvis så du vill koppla.
 
Redigerat:
Den här hällen liksom alla andra hällar kopplas in mellan fas-nolla dvs. den drivs med 230V. Den ansluts antingen med en fas till nolla eller två faser till nolla. Om den hade kunnat drivas på 400V hade nollan inte behövts. I ett vanligt tre-fasuttag 400V (bilden längst ned till höger) lämnar du fas 3 oinkopplad.

De andra bilderna hänför sig till om man skulle ha ett 3-fasuttag med 230V mellan faserna, då man kan koppla mellan faserna, men några sådana har vi inte i Sveige vad jag vet.
 
Glömde svara på din konkreta fråga. Ja den går att koppla in med en perilexstickpropp men den kommer inte drivas med 400V, utan 230V. Koppla rätt för allt i världen annars bränner du hällen.
 
Det är anslutningsmöjligheten, 6-polig anslutning, nere till höger som gäller i första hand. Varianten uppe till höger, "specialanslutning" fungerar bara i Norge och andra länder där man har 230V mellan faserna.

Mätning med en vanlig voltmätare/multimeter mellan jord och fas går bra utan att JFB löser ut då instrumentet har ett väldigt högt inre motstånd och knappt släpper fram någon ström alls.

Är du det minsta osäker på de svar som du fått här i tråden bör du konsultera någon kunnig på plats, helst elutbildad, så att det blir 100% rätt. Blir det fel bränner du upp spisens induktionsspolar och styrelektronik i bästa fall och dig själv i sämsta.
 
ok vet ni varför de då skriver 380-415V i övre högra bilden när man aldrig ansluter med mer än 240V?

Jag tycker det inte stämmer mellan nedre högra bilden i 6polig anslutning (där ansluts L1L2L3) och nedre högra bilden i bilden uppe till höger (där ansluts bara L1L2).

låter bra iallafall att jag bara kan sätta på en periliex stickkontakt - enklare in och urkoppling då.

Överväger redan starkt att låta en elektriker koppla på Perilex stickkontakten - kan inte ta så lång tid/kostnad.
 
visst är det väl så att elektrikern kan koppla in en periliex stickpropp och då ev låta fas 3 vara outnyttjad i hällen, och efter det så går hällen att koppla in på valfri perilexuttag som är fullkopplat med nolla? (dvs elektrikern behöver egentligen inte komma till mig utan behöver bara tillgång till hällen - ibland svårt att få tag på elektriker med kortvarsel - men på firman kan någon vara tillgänglig utan behöva resa ut)

jag ska ha ugnen på annat ställe.

I beskrivningen på andra sidor i bruksanvsiningen så verkar 2 plattor vara ihopkopplade till en fas/modul och 2 andra plattor till annan fas/modul - så fas 3 kanske inte används - eller också har de bara beskrivit normalfallet i bruksanvisningen ("Vardera två värmezoner fungerar tekniskt som en modul och förfogar över en maximal effekt. Om detta effektområde överskrids när ett högt effektläge eller powerfunktionen ställs in reducerar powerstyrningen effektläget för modulens andra värmezon.").
 
Redigerat:
Jag tolkar det som att bilden nere till vänster gäller när hällen levereras utan anslutningskabel, och bilden uppe till höger gäller när den levereras med anslutningskabel.
I det första fallet visar bilden plinten i hällen, och i det andra fallet visar bilden anslutningskabeln på "stickproppssidan". Den medlevererade kabeln är uppenbarligen förinkopplad i hällen enligt alternativet "2N~" i den första bilden. Speciellt tydligt är det ju inte...

Hällen är sannolikt identisk i båda fallen, så oberoende på om det levereras en anslutningskabel eller inte så går hällen att koppla in precis som man vill, 1, 2 eller 3 faser 230 V.

När det står t.ex "400 V 3N~" så betyder det att hällen vill ha trefas med 400 V mellan faserna och 230 V mellan fas och noll. Den kanske inte använder 400 V internt, men då hällen är Y-kopplad i detta fall så skriver man så. Står det "230 V 3~" så finns ingen nolla i matande system. I detta fall är hällen D-kopplad internt.

Om den verkligen använder den tredje fasen är dock inte speciellt tydligt. I och med att du skall ha en ugn på ett annat ställe kan det vara bra att ta reda på.

Det brukar finnas en bild på inkopplingsalternativen under hällen också. Så visst kan du ta hällen under armen till någon som kan montera stickproppen.
 
JanneSjo skrev:
visst är det väl så att elektrikern kan koppla in en periliex stickpropp och då ev låta fas 3 vara outnyttjad i hällen, och efter det så går hällen att koppla in på valfri perilexuttag som är fullkopplat med nolla? (dvs elektrikern behöver egentligen inte komma till mig utan behöver bara tillgång till hällen - ibland svårt att få tag på elektriker med kortvarsel - men på firman kan någon vara tillgänglig utan behöva resa ut) jag ska ha ugnen på annat ställe.
Det är så man brukar göra, och det fungerar under förutsättning att de olika perilexuttagen har nollan på den standardiserade platsen i uttaget. Det borde de ha men man ska inte ge sig tusan på det. Det bästa är om du känner någon eller att du själv kan mäta var nolla sitter. Sitter nollan fel bränner du hällen direkt.

JanneSjo skrev:
I beskrivningen på andra sidor i bruksanvsiningen så verkar 2 plattor vara ihopkopplade till en fas/modul och 2 andra plattor till annan fas/modul - så fas 3 kanske inte används.
Det är precis så som hällarna brukar vara uppbyggda. Fas 3 brukar man vika till ugninstallationen.
 
ok tack för svaren-

ska kolla mit perlilexuttaf imorgon.

har beställt hällen idag så jag får väl den i slutet av nästa vecka då kan jag se om den kommer med sladd etc
 
nu har jag kollat min periliexuttag och det har ingen nolla - men jag hade tur för det finns en ca 30-40cm kabel dragen från ursprungsdosan till uttaget och där finns nolla.

så jag måste dra om 30-40 cm till periliex uttaget.

kan man då använda 5G1.5 för den korta sträckan eller måste man använda 5G2.5 för att det är fast förläggning?

jag frågar eftersom anslutningskabel med Perilex finns med 5G1.5 kabel.
 
Praxis är 2.5 mm² för en 16 A säkring, men det är kylningen som avgör. Om den korta stumpen är utanpåliggande och inte utsätts för värme över rumstemperaturen så kan du använda 1.5 mm² om det skulle visa sig omöjligt att skaffa en bit 2.5 mm². Ligger den däremot infälld i väggen så går det inte.
 
den ligger utanpåliggande och perilexuttaget är utanpåliggande.

det är närmare golvet och det kommer bara vara häll eftersom ugnen ska vara vid annan vägg.
 
nu har hällen kommit - sladden var förkopplad i hällen dock utan stickpropp men det verkar vara tydligt hur man ska koppla. brun, svart, blå och vit tillsammans och gröngul.

så det bör gå att sätta dit stickproppen utan att vara orolig gissar jag.

försökte ladda upp bild/pdf men det funkade inte.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.