Ja då var det det här med att spackla som jag verkligen inte tycker är roligt, men kanske mest beror på att man knappt gjort det så man är osäker.. Ska iaf spackla denna lilla vägg och provtapetsera för att se om man duger till det!
 
  • DSCN0873_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skoj projekt! Kul att se bilder från start och frammåt. Har du någon bild på planlösning?
 
Ja då var det dags, provtapetserade en bit av väggen och måste säga att jag är riktigt förvånad över hur bra det blev... Visst, det blev väl en 4-5 varv med spackel innan jag var riktigt nöjd, men ingen ide o stressa, bättre det blir bra.

Bara fortsätta limma remsor och spackla resten av vardagsrummet.
 
  • DSCN0875_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0876_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0877_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dr Fozz skrev:
Skoj projekt! Kul att se bilder från start och frammåt. Har du någon bild på planlösning?
Kul och höra att du gillar det! :) Jag håller på att rita upp huset i Google Sketchup men jag har hittils endast ritat upp övervåningen, det är juh det hära med tid som är så svårt att hitta! ;)

Rummen är, uppe till vänster sovrum, till höger stortoa, till höger om det är lilltoa (det fyrkantiga hålet är murstocken).

Nere till vänster är stora sovrummet, sen vardagsrummet, och längst till höger är kök (uppe höger)/matsal (nere höger)...
 
  • Planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrummet spacklas vidare, varför ska det vara så sjukt lång torktid för :S Blir juh endast ett varv om dagen...
 
  • DSCN0878_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0879_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här hjälper älsklingen till o riva tapeten på sista väggen i vardagsrummet, vi hatar det lika mycke bägge två, men går mycke bättre när båda hjälps åt. Blir en o annan svordom..

Varför är det så att tapet man vill ha kvar släpper som om inget lim används, o när man vill ha lös tapeten ja då sitter den så sjukt bra!? Kan inte förstå hur det hänger ihop.
 
  • DSCN0881_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja nu är det hallens tur att spacklas, finns inte mycket att orda om det förutom att det kommer bli bra till slut! :p

Har även som ni ser rivit bort spaljen till trappen. Vill bygga en ny spalje men vill inte att den går upp till taket, så tog och kapade upp golvspånskivorna och ska bygga ner stolparna i golvet för stabilitet.

Har dock sjukt stor beslutsångest för hur spaljen ska se ut, det enda jag kommit fram till är att jag vill ha liggande brädor just för att ingen annan har det.

Jag är väl medveten om att det är farligt om man har barn, men den dagen barn kommer in i bilden så känns det som det är en enkel lösning att köpa plexiglas och skruva fast över de liggande brädorna.

Skulle mer än gärna ha smakråd på spaljen, har ritat upp två förslag i Google Sketchup, ni får mer än gärna dela med er av synpunkter på vilken av dom som passar bäst. Eller om ni har något helt annat förslag att komma med!

Så bara vräka ur er nu, alla åsikter positiva som negativa om räckena mottages mer än gärna!!
 
  • DSCN0883_338x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spalje1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spalje2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2:a September ska det såklart vara! ;)

Nu har vardagsrummet tapetseras och matbordet har fått inta sitt slutgiltiga plats. Känns skönt få upp lite gardiner och blommor och få det kännas lite som ett hem även på övervåningen.

Visst, det är massor kvar här uppe, det enda som är kvar i vardagsrummet är väl iofs det nya golvet, men måste göra klart hall och spalje och sådant innan det går lägga in golvet.

Sen på andra bilden ser man skarven i taket mellan kök och matplats, här kommer det att byggas en låda med några spottar infällda, och rakt under kommer en köksö att infinna sig i framtiden, den blir 120x160 cm, kommer bli helt underbart när man får råd med den! :)
 
  • DSCN0884_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0885_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nu har sommaren passerat , så nu känner man att det går att krypa omkring på vinden för att montera nya takdosor och dra ny slang emellan, även hunnit spika upp lite innertak.

Blev dock ändå på tok för varmt uppe på vinden/inne, så kom ihåg en uteplats på baksidan som är ca 2x2 meter och består av plattor, ser för hemsk ut och kommer inte ha nån funktion, ska nästa sommar bygga en helskön grillplats på annat ställe på tomten.

Men jag kånkade upp plattorna, kärrade dit jord som en vän var snäll nog och kom med och sedan tog man såklart fyrhjulingen för att platta till innan man fyllde upp det sista! Tänk också på att det var svärmor som kom med idén om att använda fyrhjulingen, hur underbart är inte det?!?! :wow: d^_^b

På sista bilden är ett exempel på hur man får jobba när man jobbar hemma, dock absolut inte tillåtet på jobbet ;)
 
  • DSCN0891_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0892_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0894_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0895_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0899_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0890_338x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Bild 1 och Bild 2 visar hur det går med takspikandet, kom inte riktigt ända fram, utan visar sig att jag köpt två paket för lite, ska även ha ett paket till taket inne på lilltoan.

Men då pengarna tryter så har jag inte råd nu att köpa resterande innertak, får då komma på saker man kan roa sig med som man inte måste lägga ut mer pengar på, slutar med att det saknas panel på väggen bakom där en garderob suttit i hörnet, fanns dock panel spikad på sidan av garderoben. Så det är bara rycka lös den sjukt försiktigt och montera den på väggen i hörnet. Synd på avsaknad av bit panel i hörnet i slutet, men det ska ändå dit en 1,5 meter bred garderob senare så det kommer aldrig synas. Passar även på att måla toadörren då det är sjukt fult med orange.

Tar även och målar väggen mot köket med vitfärg för att slippa gammal riven tapet. Ska ändå skruva gips där för att senare stoppa upp en skitfin mönstertapet...

Passar även på att skrapa bort tapeten på toaväggen.
 
  • DSCN0903_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0904_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0910_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0911_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spenderar dagen med att städa och måla allt ett andra varv. Skruvar även upp hatthylla så man äntligen får nånstans att hänga av sig kläderna!

Trodde nu att renoveringen skulle ligga nere ett tag då jag inte har råd köpa ny dörr till lilltoan så man kan göra klart den väggen, och inte heller råd att köpa virke till nya spaljen, Planhyvlat är svindyrt, spaljen lär kosta omkring 4.000 - 5.000, har inte heller råd anlita elektriker för att dra klart elen i hallen och toaletten...

Tänker nu spendera kvällarna i lugnan ro, lite småfix som att måla om ett gammalt piano jag fick på köpet då jag handlade huset och sådant..
 
  • DSCN0914_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte vad det är, kanske är det för att jag la ner tid och energi på att måla en toadörr som ska kastas, och en 3 meter lång vägg som ska kläs över med gipsskivor. Men får in en bra slant på kontot idag, så nu finns pengar för att handla innertak, handla innerdörr till toan, handla virke till spaljen, och en slant över så man har råd fara och handla några extra paket golv vilket förmodligen lär behövas då jag inte räknade med mycket spill eftersom golvet var en beställningsvara och överblivna paket inte kan lämnas åter.

I världens lyckorus drar man iväg och köper de 3 resterande paket Huntonit Plankett som saknas, en innerdörr med trycken och allt som behövs och ringer elektrikern som har tid komma IDAG!!!

Kan inte bli bättre! Hann handla taket, spika upp nån längd i hallen så man kommer förbi takdosan, hinner spika upp tak i lilltoan så takdosorna kan monteras och hinner även börja tapetsera hallen. Resten av hallen kommer tapetseras imorrn.

Enda nackdelen med dagen är att jag inser att jag vill ha ström till köksön, så det blir bara till att riva upp en vägg för att komma åt ström från en väggdosa, kommer måsta såga upp en massa golvspånskiva också för att lyckas dra slangen, men det är mindre problem, såga upp golvet hinner man göra imorgon! :)

Dagen redovisas i en mängd bilder! :wow: d^_^b

Bild 1 : Tre paket tak! :cool:

Bild 2 : Lilltoataket måste göras så elektrikern kan jobba

Bild 3 : Elarn gör sitt jobb :D

Bild 4 : ENDAST 20 (!!!!) st kablar i en takdosa ;)

Bild 5 : Bara ta upp den nymålade väggen, imorrn måste golvet kapas upp så jag får en slang från väggdosan till köksön.

Bild 6 : Tapet i hallen börjar komma upp! :)

Bild 7 : Taket halvfärdigt, jag vet ;) men jag gjorde bara så pass mycke så elektrikern kunde göra sitt, får klyva till sista biten imorrn..

Bild 8 : Ny innerdörr, nu kan jag imorrn kapa upp dörrhålet (gammal standard med 2,06 m i höjd), av nån anledning fick jag inte kapa upp hålet och ta bort dörren för älsklingen innan det fanns en ny att sätta på plats, vadå, vill man kunna stänga in sig när man skiter ? ;) Blir underbart kunna spackla upp denna vägg nu också!!
 
  • DSCN0915_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0916_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0918_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0919_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0920_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0923_338x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0927_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0928_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
You go Lorentzo! :)
Regnar det mycket i draga? :>
 
Gediget jobb:)...men varför använder du inte gips på väggarna?...Riktigt snyggt gjort i google sketchup
jag skulle också vilja lära mig det programmet....:)
/
M
 
sjöström skrev:
You go Lorentzo! :)
Regnar det mycket i draga? :>
Andre ? :p

Jaooorå, känns som den här hösten har regnat bort, tur man har mycke inomhusjobb att göra hemma iaf! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.