Tyresö
Herbet skrev:
I småland kostar veden 300 kr kb ren björk 50 cm klyvd hemkörd o klar:)
En 3-axlig lastbil kräver minst 550 kr/tim + moms = 687,50 kr/tim oavsett om den kör på vägen eller lastar/lossar.

Då är det väldigt enkelt för dej att räkna ut vedpriset genom att höfta tiden för: lasta - köra till kund - lossa - köra tillbaka, och i bästa fall kunna lossa ytterligare en pall på hemvägen.

Det är då ganska enkelt att räkna ut att det är mer eller mindre gratis med all timmerhantering från levande träd till färdigkluven staplad på pall.

Driver själv ett betongpumpsföretag och är väl insatt i transportkostnader och hur mycket pengar en lasbil kräver/timme eller mil, och lasbilarna kräver lika mycket pengar i Småland.

Verkar vara mer eller mindre ideellt arbete att driva företag i vedbranschen i Småland.
 
Nu är ju iof vedgubbens bil inte från 2010 snarare 1910 så den kostar inga 600 kr i timmen o ha gubben egen skog så gör han sig en bra hacka på det men visst du måste beställa minst 20 kb.
 
Det är väl alltid dyrare i en storstad verkar som efterfrågan är större än tillgången och att det finns mer pengar och folk är mindre villiga att arbeta i en storstad =dyrt pris på ved, lite skog i en storstad
 
Jag som trodde att alla stockholmare hade snordyr fjärrvärme för att
slippa att skita ned sig och bli svettiga.....
 
rundvikarn skrev:
Jag som trodde att alla stockholmare hade snordyr fjärrvärme för att
slippa att skita ned sig och bli svettiga.....
klockren d^_^b
 
Uppdatering av vedpriser:Betalade i våras 550 kr/kubiken ren björk från Norrland hemkört och avlastat inklusive moms, min leverans 20 kubik. Intressant att man kan konkurrera med Stockholmarna som oftast är dyrare, med transporter från Norrland. Samma ved kostar idag ca 700 kr/kubiken bästa köp altså vår och köpa mycket.
 
silversmeden skrev:
Uppdatering av vedpriser:Betalade i våras 550 kr/kubiken ren björk från Norrland hemkört och avlastat inklusive moms, min leverans 20 kubik. Intressant att man kan konkurrera med Stockholmarna som oftast är dyrare, med transporter från Norrland. Samma ved kostar idag ca 700 kr/kubiken bästa köp altså vår och köpa mycket.
Måste ju bli billigare att köra med pellets med dom priserna om man nu vill värma med biobränsle.
Sist jag handlade ved till "fullpris" kostade 75% björk/25% al 275kr kapat/kluvet stjälpt mått, frakt för en 16 kubiks container 600kr. Långved ren björk 150-180kr kbm, frakt varierande. Köpte men från någon i närheten med traktor så brukade de ta 200-300kr för hemkörning.

/Danso
 
Ja det är väl inte så att man köper all ved men en del, blir ju en del gratis ved också kostar 0 bara arbetet. Blir gratismotion och betalt kan man säga, eller hur man nu vill uttrycka det. Jag ser det som så länge jag slipper betala pengar till eljättarna så är jag glad. Pellets är kanske billigare om man skulle köpa hela årets ranson men gratis pellets får man inte tag i gratis. Har en del kompisar som slutat med pellets för då är man i händerna på pelletsjättarna....Ved är frihet, köpe-gratis eller annan sorts ved så länge det inte är tryckt virke och virke med färg på, det kan eldas.
 
Krilleman
Köpte ved i påskas från dom sörmländska skogarna, 30m³, 50cm, stjälpt blandved för 330:-. Avlastat med frakten inräknad.

Hade pellets i huset när jag köpte det, men jag får utslag bara jag hör ordet. Nästa år blir det timmerbil för 180-200:- m³. Då är utrustningen för kapning/klyvning avbetald på två-tre år!

Vill man ha det smidigt köper man pellets/bergärme, vill man ha det billigt så eldar man med ved. Och det kommer staten aldrig kunna beskatta...
 
Ni som vill ha billig ved i Stockholm tips: utrusta er bil med släp och kolla blocket finns mängder med gratisved, men tid är en bristvara i storstan, få har tid att hämta. Själv har jag hämtat ca 13 fub gratisved nu i slutet av sommaren detta blir nästa års ved.
 
Om man ska betala 700 kr kubiken måste det bli dyr värme att värma ett hus med ved kan väl inte vara lönsamt ?
 
smurfen72 skrev:
Om man ska betala 700 kr kubiken måste det bli dyr värme att värma ett hus med ved kan väl inte vara lönsamt ?
Hur menar du? Och vad vill du säga med det....
Jag har en filosofi och det är frihet, att vara beroende av el för att värma sitt hus gillar inte jag. Om jag en gång har betalat upp till 50 k för el till min fastighet så kan jag gott unna mig lite köpe ved.d^_^b Då är 550 spänn kubiken inte så mycket och det är ren björk från Norrland.
 
Oj oj beställde ved i dag bjørk säckar med 1500 liter ca 1.1 kubik staplat för det ringa priset 1300kr säcken
 
Ok, har inte kollat www.blocket.se på länge men min leverantör från Norrland brukar sälja sin ved där, Rätans camping heter firman. Han har camping på sommaren och kör björkved på vintern, helt otrolig björkved faktiskt har inte sett bättre, 1100 spänn säcken sist. Kommer när han lovar, faktura med moms ska, har kranbil och kan sätta det precis där du vill ha den. Kan bara tipsa om man ska köpa ved gör det på våren - bäst pris då, på hösten stiger priset och toppar runt jan-feb, och köp mycket.
Kollade upp en annan leverantör för ett tag sedan som inte körde till Stockholm förrut men gör det nu
www.storsveden.se där bör man också köpa mycket, men kan få veden på avbetalning 3 mån.
Priset 660 spänn kubiken och upp till 20% rabatt beroende på hur man betalar och hur mycket man köper.
 
smurfen72 skrev:
Om man ska betala 700 kr kubiken måste det bli dyr värme att värma ett hus med ved kan väl inte vara lönsamt ?
Självklart har du rätt. Att värma ett hus kan inte vara lönsamt, möjligen gratis...:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.