Ola78
Ska göra ett bord här hemma och till det så ska det var en limträskiva som ska vara 900 mm bred men jag kan inte hitta några såna. Är det bara speciallbeställa för dyra pengar som gäller eller kan man fixa det på något annat sätt. Finns det så breda överhuvudtaget att få tag på genom den vanliga bygghandlen? Tack på förhand/Ola
 
kolla med nån finsnickeri firma om dom kan limma ihop en åt dig, köpte en för några år sen som va 4cm tjock o 1m bred 3m lång, kostade bara dryga tusenlappen!
 
Ola78
Ah, tack för svaret, ska ta och kolla det. Jag ska inte ha riktigt så stor skiva så jag borde kunna komma lite billigare undan.
 
Jag har vid ett par tillfällen köpt 80cm breda ekskivor på bauhaus, men då är det deras "arbetsskiva" av lite sämre kvalitet (dock billig).
 
Ola78
PrinsValium skrev:
Jag har vid ett par tillfällen köpt 80cm breda ekskivor på bauhaus, men då är det deras "arbetsskiva" av lite sämre kvalitet (dock billig).
Den kanske skulle kunna duga, vet du vilken tjocklek det är på skivan?
Lite sämre kvalité skriver du, på vilket sätt då? Är det finishen som är sämre eller är den lite mer kvist och liknande?
 
Köp ett gammalt bord på blocket och ta skivan.
 
Arbetsskivorna är väl kanske lite kortare fingerskarvade stavar, framsidan kan vara spacklad (färgat "träspackel) på små områden, baksidan med ospacklade sprickor och hål, helt obehandlade. Jag brukar bygga saker av dom för att dom är billiga =) 27mm tjocka tror jag att dom är. Mest har jag köpt 60x224 cm och dom brukar kosta ~600kr. Sen sågar man såklart alltid så mycket som möjligt på plats med stora sågen, det är också prisvärt och dessutom får man in resultatet i bilen...
 
prova k-rauta. skaffade en till mitt kök där och jag är rätt säker på att jag brukar ha sett när jag varit där någo gång efter det.
 
Ola78
kioskdavid skrev:
Hur kvaliten är det vet jag inte men rusta har 90 breda skivor
[länk]
Tack så mycket, precis rätt storlek på alla håll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.