Nu har jag provat massa olika rit program för att göra bygglovsritningar men jag hittar inget program som går med på snedtak på bottenvåningen.

Någon som vet något bra program för detta? Eller någon som kan hjälpa mig att göra ritningarna för en billig slant?
 
Vad menar du med snedtak på botten ?
 
I Sketchup kan du rita snedtak.
 
Sketchup förstår jag inte alls, lyckas inte ens få upp en vägg i det. :S

Botten = Bottenvåning, första våningen, markplan?
 
Sök på "sketchup For beginners" på youtube. Sketchup det program med den lägsta instegsnivån jag stött på, och jag har testat i princip alla proffsprogram som jag hört talas om, så hjälper inte det så får du helt enkelt betala nån för att rita
 
Försök annars hos någon teknisk högskola med byggprogrammet, tala med någon lärare/professor, som kan hänvisa till någon elev som kan hjälpa till med en ritning, brukar funka.

å andra sidan finns inga regler för hur en bygglovsritning skall se ut, mer än att man skall se vad det föreställer. Så det går bra att rita med vanlig penna på ett rutat papper t ex. Konstruktionsritningar är inget krav.
 
Rutat papper får man aldrig rita på, det brukar stå uttryckligt på kommuners hemsidor. Sen finns det visst regler om hur de ska se ut, men de varierar mellan kommuner. Vanligast är dock planer fasad och sektion i skala 1:100 samt sitplan i skala 1:400 mm.

Byggprogram finns det inget som heter men jag tror det är byggingenjör du tänker på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.