Okej att man vill ha ett fint badrum, och gärna lite dyrare attiraljer.

Men varför är folk egentligen så snikna och snåla när ett normalt badrum bara kostar runt 150 000 kr.

Hur länge ska ditt badrum hålla? 1 månad? Ja i så fall är det dyrt.

Men om nu ditt "dyra" badrum som du sparade in 23 000 kr på i billigt material bara håller i 4 år innan du märker att. Det kanske inte var så bra att jag gjorde detta själv, så dumsnål jag varit.
Så blir summan ändå bara 100 kronor om dagen.

Om du nu fortsätter med summan 150 000 men lät en hantverkare använda riktiga saker och badrummet håller i 15 år.
Då blir summan 27 kronor om dagen.

Det jag enbart vill ha sagt är. Fan vad villaägare är snåla och gnälliga när det gäller sitt badrum. :cool:

Stop beeing a cheap bastard and let the handyman do his work d^_^b
 
Vårt kostade cirka 30 lax, haft det i ett år och vi är nöjda förutom att det knarrar i golvet. Men det är av okunskap inte billigt matrial. Blandare mora och FM. Mattläggare som spacklade och la matta på vägg och golv. Nya vatten och avloppsrör. Ifö toa. Så det är bara kvalitetsgrejer vi valt till sånt som inte kommer bytas inom kort. Sen köpte vi inredning på Ikea men det ska bort när barnen blir stora. Men Ikea har ändå ganska bra kvalitet så det kanske blir det igen.
 
Eller så gör man jobbet själv med samma produkter som de sk. "proffsen" och får ett minst lika bra badrum för en bråkdel.
 
Först och främst håller jag med om att kvalitet på tjänster och varor oftast lönar sig i längden.

Samtidigt är resonemanget precis det som gör att det finns en ständig ström med sökande till Lyxfällan. Bara 810 kr/mån för badrummet, bara 250 kr/mån netto om vi belånar huset med ytterligare 100 000 kr o s v. ;)

Jag upplever att alla renoveringar är en "kamp" för att inte följa råd från vänner, hantverkare och säljare som tycker att "när ni ändå renoverar badrummet så ska ni väl också köpa denna snygga blandaren för 7 000 kr, det är ju ändå inget då badrummet kostar 150 000 kr".

/K
 
Jag håller med Krille, börjar man räkna på vad saker kostar per dag så är man ute på hal is. 150k är ändå 150k. Fundera istället på hur lång tid det tar att spara ihop till det så inser man hur mycket pengar det är.
Dessutom har jag svårt att tro att man endast sparar kring 15% på att göra själv och välja billigare matrial.

Jag skulle inte sätta tätskiktet själv men jag tycker att argumentationen haltar.
 
Fliken skrev:
Okej att man vill ha ett fint badrum, och gärna lite dyrare attiraljer.

Men varför är folk egentligen så snikna och snåla när ett normalt badrum bara kostar runt 150 000 kr.
Vad är ditt råd. Ska Svensson inse att 150 000:- egentligen är väldigt billigt för ett badrum och därför inte försöka spara pengar genom att hitta en prisvärd hantverkare, prisvärt material eller kanske till och med göra det själv för att spara pengar?

Fliken skrev:
Hur länge ska ditt badrum hålla? 1 månad? Ja i så fall är det dyrt.

Men om nu ditt "dyra" badrum som du sparade in 23 000 kr på i billigt material bara håller i 4 år innan du märker att. Det kanske inte var så bra att jag gjorde detta själv, så dumsnål jag varit.
Så blir summan ändå bara 100 kronor om dagen.

Om du nu fortsätter med summan 150 000 men lät en hantverkare använda riktiga saker och badrummet håller i 15 år.
Då blir summan 27 kronor om dagen.

Det jag enbart vill ha sagt är. Fan vad villaägare är snåla och gnälliga när det gäller sitt badrum. :cool:

Stop beeing a cheap bastard and let the handyman do his work d^_^b
Vad baserar du siffran 23 000:- på och att det med den besparingen får man bara ett badrum som håller i fyra år? Vad menar du med "billigt" material? Enklare kakel eller billigare möbler påverkar väl knappast hållbarheten för ett badrum.

Om man gör allt eller vissa delar själv efter konstens alla regler så kan man spara mycket pengar och istället satsa mer på dyrare material så jag vet inte vad du har för belägg för att de som gjort badrummet själv ångrat sig, bara använt "billigt material" (vad det nu är) och att hemmagjorda badrum i snitt håller 4 år?

Är inlägget verkligen allvarligt skrivet eller är du bara ironisk:O
 
nått jag tycker är lite märkligt är att alltid väljer det billigaste tänkbara tätskikt istället för att lägga ner 2-3000 extra och få det bästa
 
Thomas Lundquist
nino skrev:
nått jag tycker är lite märkligt är att alltid väljer det billigaste tänkbara tätskikt istället för att lägga ner 2-3000 extra och få det bästa
Håller med dig fullständigt. Dessutom får man offtast professionell hjälp om man handlar i en typ "proffsbutik".
 
Om jag skulle göra ett badrum själv så skulle jag aldrig spara in på tätskiktet, vilket spontant är det viktigaste för badrummets livslängd. Och jag har svårt att tro att de flesta som gör badrummet själv alltid väljer det billigaste tätskiktet för att bara spara några tusen om det har en osäker funktion. Det finns väl en lista på godkända tätskikt som är testade och uppfyller gällande krav. Sen är det mycket värt att handla i en butik där det finns anställda som verkligen har koll på hur produkten ska användas och där man kan få tips och råd om man är lite osäker.
 
Thomas Lundquist skrev:
Håller med dig fullständigt. Dessutom får man offtast professionell hjälp om man handlar i en typ "proffsbutik".
Håller med till 100 % i det de flesta skrivit. Inget fel på Biltemas tätskikt men i mina ögon är badrum o plattsättning inte någon löpande band process utan alla hus o byggen är individuella så en kunnig part att bolla tankar med är värd de få tusenlappar som mellanskillnaden oftast är om man räknar med hela systemet. Sen uppskattar jag ett välfyllt lager av alla beståndsdelar o inte som Biltema ibland har med vissa hyllor som gapar tomma....

Däremot köper jag inte heller att bara naivt acceptera kostnader. Alla får välja nivå från hemmabygge med billiga val (oavsett om vi pratar keramik, matta eller målat) till helentreprenad(typ comfortbutikernas variant) och dyraste materialen. Perfekt då att ha forum som detta och bolla ideer med
 
Gör man allt själv kan man låta tätskiktet torka i fyra veckor, det kan du aldrig göra om du ber en firma göra jobbet.!

Precis vad LIP gjorde när de skulle få sitt systemtestat, i stället för som monteringsanvisningen säger, 24 (el. 12 Tim)

Föredrar att göra det själv med bre grejer...
 
Kan inte låta bli...

Mitt pris till dig kompis blir 100 000 kroner..nä skämt å sidå vet inte vart summan 150 000kr kommer ifrån men antar att det är statistiskt räknat över genomsnittet.

Vill man komma undan billigare genom att göra jobbet själv så lär man ju ha dels kunskapen och hela regelboken i minnet förutom lite handlag hantverksmässigt + en hel del verktyg, vissa eller många kanske finns att hyra visserligen men tycker så här tvekar man eller känner sig osäker så lejar man bort arbetet till en förhoppningsvis bra och certifierad bvk hantis, varför spendera en hel del på dyrt matrial och sedan försöka komma undan billigare om man inte har den blekaste om vad det handlar om.

Kostnaden behöver ju inte bli så dyr beror ju helt på matrialval, interiör samt storlek på rummet.

Skulle nog aldrig i nuläget spendera 150 tusen på ett nytt badrum, mitt gick på 80 och då ingick allt dvs 1 fönster, nytt paneltak, nytt avlopp inkl. hantis, golvspån,väggmatrial,flytspackling + hantis, mattor golv och vägg + hantis, hafa kommod + spegel,wc,takdusch,skärmvägg i glas,golvvärme ebaco, krondimmer,armaturer,varmvattenberedare nibe rostfri,innerdörr, beslag(krokar) smedbo så visst går det.
 
Alpha skrev:
Vill man komma undan billigare genom att göra jobbet själv så lär man ju ha dels kunskapen och hela regelboken i minnet förutom lite handlag hantverksmässigt + en hel del verktyg, vissa eller många kanske finns att hyra visserligen men tycker så här tvekar man eller känner sig osäker så lejar man bort arbetet till en förhoppningsvis bra och certifierad bvk hantis, varför spendera en hel del på dyrt matrial och sedan försöka komma undan billigare om man inte har den blekaste om vad det handlar om.
De flesta som gör något själv istället för att anlita hantverkare gör det för att man tycker det är kul att göra det själv, även om det för det mesta tar mycket längre tid. Men en ren bonus är ofta att det blir billigare! Tycker man det är kul och man samtidigt är seriös så är det en del av grejen att sätta sig in i hur det ska utföras och vilka regler och material som gäller. Och till skillnad från allt för många hantverkare så följer hemmapularen anvisningarna.

Tycker man att det är skit att renovera och inte har det minsta intresse att sätta sig in i hur saker och ting ska utföras enligt gällande regler så finns det ingen poäng att lägga tid på att exempelvis göra ett badrum på egen hand även om man tjänar pengar på det för slutresultatet blir förmodligen därefter.

Men de som är seriöst intresserade av att sätta sig in i vad som gäller och inte har tummen helt mitt i handen och tycker det är ett bra sätt att spendera sin fritid på att exempelvis göra ett badrum förstår jag inte varför man inte borde eller skulle våga göra det själv.

Menar du på fullt allvar att det för en normalhändig, intresserad husägare bara är att glömma att göra om ett badrum för "man inte har den blekaste om vad det handlar om" eftersom man inte är hantverkare till yrket?
 
Redigerat:
mr_bygg - Menar du på fullt allvar att det för en normalhändig, intresserad husägare bara är att glömma att göra om ett badrum för "man inte har den blekaste om vad det handlar om" eftersom man inte är hantverkare till yrket?

Läs "tycker så här tvekar man eller känner sig osäker " samt " lite handlag hantverksmässigt "

Förstås inte, menar givetvis inte alla även om det kunde tolkas så, i det stora hela menade jag som så att varför inte leja bort, kaklingen, flytspacklingen ex.vis om man nu ändå har investerat stora pengar på fint kakel ex.vis och samtidigt utnyttja rotavdrag om det är möjligt om MAN känner sig osäker, tveksam.
Vet att det finns värre plattsättare med f-skattsedel som gör slarvigare jobb än en husägare ex.vis det har man ju sett bilder och läst om här, det får ju var och en ta ställning till hur man vill göra.

Alltså att spara in pengar på att göra jobbet själv kan IBLAND bli en DYR affär.

JAG resonerar så här skulle jag ge mig på att göra om ett badrum och kakla och greja så skulle det vara för att det är en ny utmaning,erfarenhet mer än att spara in pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.