Renovera eller bygga nytt, vad kostar det?
Jag skulle vilja veta lite vad ni tycker om att riva / renovera / bygga nytt.
Jag skulle även uppskatta lite prisuppgifter, mellan tummen och pekfingret.


Helst skulle jag vilja bygga nytt men har 2st invändningar. Dels så har jag inte råd med mitt drömhus och dels är det lång väntan.


Detta är min idé. Att köpa ett litet hus /sommarstuga och renovera upp för att sedan bygga till ett större hus.
Jag tänker mig att lägga infiltration och borra brunn.
Byta tak, ev förhöja väggliv, och isolera.
Byta panel, isolera väggar och byta fönster.
Isolera golv för att passa installation av värmepump i det nya huset.


Det nya huset tänker jag mig att man kan bygga ihop med något slags atrium så de inte står på samma bottenplatta.
Frågan är är det värt att lägga ner så mycket jobb på ett gammalt hus? Vad kan det tänkas kosta att renovera det gamla huset som är ca 50kvm enplan.


Det nya huset tänker jag mig bygga 1 ½ plan, med oinredd vind och göra mycket jobb själv. Skall man bygga lösvirke eller prefabhus?


Det vore toppen med lite priser och synpunkter! Budget för hela bygget (inkl. det nya huset på ca 90kmv botten.) är ca 2,5 miljoner. Där jag räknar på att tomt och lilla huset max får kosta 500 000kr i inköp.


Snälla hjälp!
 
Redigerat:
I Sverige är mantimmar dyra och maskiner billiga. Det du tjänar mest på är att göra tidskrävande men relativt enkla uppgifter själv. Först och främst, på gamla sommarstugetomter finns det ofta stora restriktioner på vad du får bygga. Om du får bygga (kollas med kommunen) så tycker jag du skall satsa på en bra tomt, bo i sommarstugan utan att renovera den under byggtiden och bygga nytt själv. Se bara till att du klarar av projektet. Dvs bygg inte för stort. Enplanshus runt 100 kvm låter rimligt. Sedan när huset är klar så flyttar du in och använder sommarstugan som gäststuga eller till förråd. Renovera aldrig gammal skit, blir billigare och bättre att bygga nytt. Om du är klar med nya huset så försök få rivningstillstånd för sommarstugan och bygg ett nytt hus på samma plats som barnen kan bo i när de blir stora.

Eller beställ helt enkelt ett kataloghus och betala vad det kostar. För 2.5 millar varav tomt 0.5 mille är det helt görbart. Beror på din talang och om du gillar kropssarbete.

/Anders
 
Hej Anders!

Jag har kollat med kommunen och det är inga problem att bygga nytt. Det är utanför detaljplanerat område.
Jag har funderat på att bo i stugan men jag måste ändå bygga nytt kök, dusch wc mm så då tänker jag att det kanske är lika bra att renovera allt och spara det.

Frågan är vad det kostar? Att bygga med samma standard och material som ett prefab-hus?
 
Hus kostar nånstans runt 20000 kr/m². Det kostar ungefär lika mycket att bygga nytt, bygga till eller göra genomgripande renoveringar av gamla hus.

En renovering av den omfattning du beskriver är dyrare än att bygga ett nytt hus.
 
Tack för era svar!

Anledningen varför jag tänker i de banorna är att om jag spar det lilla huset så blir ju även det nya huset mindre = billigare. Plus att jag räknar med att kunna flytta in efter ca 4 månader tillskillnad på 1- 1,5 år.

Är det någon av er som har lite prisförslag på de renoveringar jag nämner?
Nybyggnation har jag rätt bra koll på vad det rör sig om för pengar.
 
Kan du göra mycket själv? Detta är den viktigaste frågan. I stället för att renovera, köpa en husvagn med dusch och bo där. Om du absolut vill bo i huset, sätt in bänkspis eller trinett och en duschkabin samt fixa infiltration från början som du ändå måste ha för huset. Är det godkänt med 3-kammarbrunn för WC eller bara för BDT?

FUNDERA INTE ENS PÅ ATT RENOVERA GAMMAL SKIT!!!

/Anders
 
Hmm... ojoj, tanken på att bo i husvagn är inte ett alternativ.

Jag skall se vad huset är i för skick först. Men det skulle iaf vara intressant med priser.

Ingen som har några exempel?
 
Mikael_L
Jag kan bara hålla med andra här.

Om den lilla stugan inte har några verkligen bevarande-värda kvalitéer eller astronomiskt affektionsvärde så har du ingen fördel att behålla den.

Att bygga till och ihop är bara såååå mycket krångligare och dyrare. ty i slutänden får du ändå göra om allt. Väggarna har inte nog med isolering och alla ytskikt ska göras om = nybygge i praktiken.
Men däremot blir du väldigt låst av det gamla.
Och mer tidsödande är det också.

Så finns det bara en bra plats för ett annat hus på tomten så tycker jag också att du bygger nytt, medan du bor i det gamla.
Det gamla fixar du till lite halvdrägligt med ett komplett billigt kök från blocket (du kan säkert hitta något för 5-10') och t.ex. en duschkabin för en 5-hundring. osv.


Förslag på vad det kommer kosta är helt omöjligt att ge, du har inte på långa vägar gett oss tillräckligt med info.

Att rusta upp det gamla 50kvm huset kan kosta 1,5 miljon.
Men då har du fått mycket hög standard på köpet. :p

Eller så kostar det 50.000:-.
Då har du fixat det allra mest akuta såsom takläckage, satt in en pax-fläkt, en duschkabin, ett begagnat tvättställ, låtit dra några nya vägguttag och satt in en begagnat kök. typ.
 
  • Gilla
Ubat
  • Laddar…
Okej, ni verkar vara eniga.
Detta är vad jag vet nu. Har inte köpt huset än.

Byggnadstyp: 1-plans fritidshus, 45kvm
Byggnadsår: 1967
Grundläggning: Plintar
Grundmur: Betong
Stomme: Trä
Fasad: Trä
Fönster: 2-glas
Bjälklag: Trä
Tak: Papp
Utv.plåtarbete: Galvaniserad målad plåt
Uppvärmning: Direktverkande el, öppen spis.
Sommarvatten och enkelt avlopp, bod med mulltoa (det står även separett)

På bilderna har jag fått intryck att det verkar vara i relativt gott skick men inte isolerat.


Vad kostar det att riva ett sådant hus då inkl bortforsling. Man måste väl ha rivningstillstånd mm?
 
Ok, kolla

1) Typkod fastighet, kollas med mäklaren eller lantmäteriet, kanske vet kommunen. Skall vara 211 för fritidshus. Är detta ett fritidsområde eller vad är det? Kan mycket väl vara klassat som jordbruksenhet annars.
2) Översiktsplan för området, brukar finnas något att gå på även om det är utomplan. Kort sagt, vilka formella byggregler gäller. Tas med byggnadsnämnden, du behöver fastighetsbeteckning eller adress.
3) Ring miljö & hälsa i kommunen och kolla I DETALJ vilka avloppsregler som gäller. Har kommunen fått en idé att dra in kommunalt om ett par år så kan de mycket väl neka dig att använda enskilt avlopp under tiden vid nybyggnation. Vet att Marks kommun varit jobbiga på detta i gamla fritidsområden.

Hur är papptakt? Är det i risit skick är det läge att lägg om det. Görs lätt på en helg av två pers om man kan lite. Inte så dyrt heller.

Kan du bifoga planskiss? Annars, hur är uppbyggnaden? I och med att det bara är 45 kvm i ett plan skulle man kunna tänka sig att blåsa ur invändigt, isolera, sätta nya innerväggar och i samband med detta dra om elen och göra nytt badrum. OBS OBS OBS OBS OBS
___FÖRUTSÄTTER___ att du gör allting själv med billigast tänkbara meterial och har en snäll elektriker som går på timmar och helst låter dig sätta dosor och rör själv.

Alltså: om det går att bo i huset med ompappning, isolering, nya innerväggar och el kan det vara idé att fixa huset. Glöm sådant som at höja takliv, renovera stommen etc.

Det jobbiga här är det enskilda vattnet. Är det egen grävd brunn eller vad är det? Borrad brunn kostar åtminstone 50 tusen men då kan du även använda den för huset.

Om du skall satsa på det här och det befintliga huset inte är i alltför risigt skick kan det funka att skaffa åretruntvatten och isolera samt sätta nya innerväggar under förutsättning att du gör jobbet själv.

Jag vet att jag flummar runt mycket nu men utan att ha sett huset själv är det mycket svårt att komma med råd.

Som sagt, har du inte viss erfarenhet och är villig att kroppsarbeta mycket så glöm det.

/Anders
 
Låter som mycket jobb....tänk dej för innan....
Vad kan du göra själv och vad måste du ha hjälp med?
Tidigare erfarenheter?
 
Säger du det "Enk Projektet" :) Har du tröttnat på husbygget eller? :)
Men svar till tråd skaparen.
Det går ganska bra att renovera stugan om man har erfarenheter från tidigare bygge. Om du skall bygga ett hus till på samma mark så kan du ju lägga ned avlopp som funkar till två "Hus".
Men det är mycket jobb, så jag är enig med "Enk Projektet" även om han bygger så man skulle tro att det var "Graceland" :) Men har du hjälp av andra så tycker jag du skall köra på.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.