Vi har bestämt oss för att flytta till ett visst område. Finns ett hus ute där som vi ska kika på i helgen. Vi gillar läget och husets planlösning och yta.

Radonmätningen håller på och kommer troligtvis vara hög, runt 600, några i ett liknande hus i samma område har fått offert på ca 55 000 att åtgärda radonet. Så det får vi ta med i kalkylen. MEN övriga saker som anmärks på i protokollet... HJÄLP mig reda ut hur akut/allvarligt det är och vad det kan kosta åtgärda. Har klippt ihop det som var anmärkningar på nedan...

Vi har räknat med att badrummet behöver göras om då det är orginal. Och att det börjar vara dags för dränering o tak... men är det att göra pangbom i vinter eller inom 5 år? Vad kan det gå lös på? Fukten i tvättstugan, hur allvarligt är det? Golvet i gillestugan, trägolv som är fint, måste brytas upp o göras vad? kostar?
Är det inte konstigt att det är för fuktigt inne på WCn som bara är en gästtoalett m handfat (i källarplan). Vad kan ligga bakom det? Räcker det med att byta ytskickt där, dvs ta in en firma som kaklar?

För övrigt räknar vi med att inte göra något alls själva, utan ta in folk. Vill inte köpa ett mögelhus... Men inser att det kommer finnas någon typ av fel på alla hus vi tittar på...

Byggnadsår:
1970.
Byggnadstyp:
Byggnaden är uppförd i 1 plan med suterräng.
Grundläggning och bottenbjälklag:
Platta på mark.
Stomme:
Trä.
Tak, material:
Betongpannor.
Typ av fasad:
Tegelfasad.
Typ av fönster:
Kopplade.
Typ av ventilation:
Självdrag.

 Läckage på fjärrvärmeledning i gatan, detta har trängt in i tvättstugan. Skadan var under åtgärdande av Tekniska verken vid besiktningstillfället.

BESIKTNINGSPROTOKOLLETS VIKTIGASTE PUNKTER:
1. Att dräneringssystemet och taket är från byggtiden.
2. De äldre våtrummen.
3. De riskkonstruktioner som noterades i gillestugan och bastun.
Fasad
Följande noterades:
 Mosspåväxt på den norra gaveln.

Markförhållande m.m.
Allmän information
Dränering och utvändig fuktisolering kring suterrängvåningen är från byggtiden.

Yttertak
Allmän information
Takpannor och underlagspapp är från byggtiden. Genomsnittlig teknisk livslängd för underlagspapp beräknas idag till cirka 40 år.
Följande noterades:
 Mosspåväxt på den västra sidan av taket. Mossan är olämplig då denna binder fukt på taket och på så sätt kan ge upphov till läckage.

Gillestuga
 Sannolikt uppreglat golv i anslutning till förväntat fuktig betong. Se "Riskanalys".
Tvättstuga
 I stora delar av den vägg där fjärrvärmen kommer in uppmättes kraftigt förhöjda fuktvärden.

Bastu
 Utreglade väggar och träväggar mot förväntat fuktig betong. Se "Riskanalys".

WC
 Den limmade plastmattan har delvis släppt från underlaget på grund av fuktpåverkan. Höga fuktvärden uppmättes i golvet.

Badrum
 Golv- och väggbeklädnad är från byggtiden, väggbeklädnaden motsvarar inte dagens krav på täthet.
 Klämringen har släppt ur golvbrunnen. Se "Riskanalys".
 Inga förhöjda fuktvärden kunde uppmätas i badrummet vid aktuell besiktning.

RISKANALYS
Eftersom källarens/suterrängvåningens utvändiga fuktskydd (dagvattensystem, dräneringssystem samt utvändig fuktisolering gällande källarytterväggarna) är äldre än 20 år, vilket betraktas som dessa delars genomsnittliga tekniska livslängd, så kan systemet ha nedsatt funktion. Detta kan leda till fuktskador invändigt i suterrängvåningen.
Träkonstruktioner (ett uppreglat golv och träväggar) som står i kontakt med betong eller i nära anslutning till betong i gillestuga och bastu suterrängplanet kan vara drabbade eller riskerar att drabbas av fuktskador på grund av att fuktigheten i betongplattan/betongväggarna ofta har en nivå som överstiger den gräns där mögel/bakterier kan växa i organiskt material. Detta kan i sin tur ge upphov till att dålig/mikrobiell lukt sprids till inomhusmiljön.
Att klämringen har släppt ur golvbrunnen i badrummet innebär att vatten kan tränga in eller har trängt in i anslutningen mellan golvbrunn och plastmatta.
 
_chrille_ skrev:
hahaha oj då du han före
Tack i allafall =) Himla snällt. Men vad sägar du om innehållet? Ska vi lägga benen på ryggen o springa långt därifrån, eller ska vi buda o vara glada att det finns ett hus där vi vill bo?
 
bibbif skrev:
Vill inte köpa ett mögelhus...
Uppreglade golv och orginaldränering från 70-talet. Bättre recept på mögel kan du nog inte få. :S

Men man blir ju nyfiken. Har ni/planerar ni barn? Kan ni tänka er att bo i en byggarbetsplats? Har ni ekonomin för att hantera såna här renoveringar (kontant), eller är det här (bara husköpet) ungefär vad er plånbok mäktar med? Är området viktigt?
 
Nyfniken skrev:
Uppreglade golv och orginaldränering från 70-talet. Bättre recept på mögel kan du nog inte få. :S

Men man blir ju nyfiken. Har ni/planerar ni barn? Kan ni tänka er att bo i en byggarbetsplats? Har ni ekonomin för att hantera såna här renoveringar (kontant), eller är det här (bara husköpet) ungefär vad er plånbok mäktar med? Är området viktigt?
jodå, två barn o föräldraledig i ett år till. Vill flytta innan stora tjejen börjar skolan nästa höst o lilltjejen börjar dagis hösten 2012. Äldsta tjejen har haft problem med astma, så mögel nej tack!

hehe Vill inte bo i byggarbetsplats. Är ju hemma hela dagarna med barnen.

Området är A o O. Vill närmare farmor o farfar o badplats. Ganska liten ort varav hälften av området är byggt 1970-1972. Finns en del gamla sekelskiftesvillor också vid vattnet. Men bara en handfull.

Ekonomin... jadu, vad kan man räkna med att få ut där vi bor idag. I bra tider runt 3. Nu kanske bara 2.6 Har lån på 2. Kan skrapa ihop ett par hundra tusen till tom vi säljer av lite fonder. Jag har väl en normal lön, min make tjänar betydligt mer. Innan jag blev föräldraledig kunde vi spara 20 000kr/mån så vi har ju marginal. Fast å andra sidan lär vi aldrig få samma bra lån igen. (möte på banken på måndag)
Det vi är intresserade av stannar förhoppninsvis på 3. Men kan lika gärna dra iväg till 3.5

Hade det funnits tomter hade vi byggt, bor i nybyggt idag, just pga att vi varken har tid eller kunskap eller intresse av att själva renovera. Ligger ju bara i fel kommun =/
 
Låter ju inte som drömhuset precis! Låter vansinnigt dyrt att rätta till! Du skriver att: "vi varken har tid eller kunskap eller intresse av att själva renovera".......låter kanske inte så klokt att slå till på just en sådan här kåk då! Om ni ändå tycker det så räkna med att lägga ut "MYCKET" pengar - det blir alltid mycket dyrare än vad man tror och speciellt om man inte tänker göra något själv! Är ni inte ordentligt täta och har tagit till när ni räknar på kommande utgifter, riskerar ni ju att stå med ett halvfärdigt hus som det kanske inte går att bo i med en gigantisk belåning och i princip osäljbart i kristider!
Låter i mina öron som ett högrisk projekt!
 
Redigerat:
Mullbär skrev:
Låter ju inte som drömhuset precis! Låter vansinnigt dyrt att rätta till! Du skriver att: "vi varken har tid eller kunskap eller intresse av att själva renovera".......låter kanske inte så klokt att slå till på just en sådan här kåk då! Om ni ändå tycker det så räkna med att lägga ut "MYCKET" pengar - det blir alltid mycket dyrare än vad man tror och speciellt om man inte tänker göra något själv! Är ni inte ordentligt täta och har tagit till när ni räknar på kommande utgifter, riskerar ni ju att stå med ett halvfärdigt hus som det kanske inte går att bo i med en gigantisk belåning och i princip osäljbart i kristider!
Låter i mina öron som ett högrisk projekt!
nja, inte högriskprojekt precis. Dyrt bo på den orten. Men det förstår jag med 300m till sjön etc.
Räknar med lägga 1,3 milj på renovering och ta in folk som gör det. Går gärna o väljer inredning, bara någon annan gör jobbet. =) Så det mest riskabla är at hitta hantverkare känns det som.

Kan i allfall lägga 500 000 kontant o kan sälja av lite fonder om det behövs. O vi lär inte späka oss. Kan normalt spara 20 000kr/månaden, så utrymme finns. Visst vi kommer flytta till ett dyrare boende, kommer få ut ca 2 700 000 där vi bor idag. (räknar lågt då det är värderat till 3). Vi är trygghetsnarkomaner vad gäller ekonomi, vill kunna klara oss även om räntan är 10% och båda blir sjukskrivna eller så. (Nu hoppas jag att det aldrig kommer hända, men det KAN ju hända att båda är med i en krock o bryter armar o ben, vad vet jag...)

har gått igenom huset med en byggkunnig nu visst, är saker att åtgärda, men sen lär det bli tipptopp =) I vår renovering ingår soldäck ovanpå uterummet, sol hela dagen o sjöutsikt etc. Så det ÄR något att vilja ha. SEEEEG budgivning bara, vi leder. Lade ett bud för ca 24 timmar sen o ingen mer visat intresse, men mäklaren vill vänta till nästa vecka.
 
Nu kanske jag är lite pessimistisk, och detta är en högst personlig åsikt. Men om jag hade astmaproblem i familjen så skulle jag inte köpa ett sutteränghus, eller hus med boyta i källare överhuvudtaget, framförallt inte från 70- talet. Hus från den tiden har väldigt ofta fuktproblem.

Källare och liknande ytor är i mitt tycke helt Ok som förvaringsutrymme, tvättstuga, kanske relax med bastu osv. men inte som rum där man sover eller sitter länge och tittar på TV osv. Detta blir då extra viktigt om man har astma eller annan överkänsrlighet för mögel. I sådana rum har man ofta en mer fuktig luft, även om det inte blir direkt mögel, det är inte så nyttigt om någon har luftrörsproblem.
 
hempularen skrev:
Nu kanske jag är lite pessimistisk, och detta är en högst personlig åsikt. Men om jag hade astmaproblem i familjen så skulle jag inte köpa ett sutteränghus, eller hus med boyta i källare överhuvudtaget, framförallt inte från 70- talet. Hus från den tiden har väldigt ofta fuktproblem.

Källare och liknande ytor är i mitt tycke helt Ok som förvaringsutrymme, tvättstuga, kanske relax med bastu osv. men inte som rum där man sover eller sitter länge och tittar på TV osv. Detta blir då extra viktigt om man har astma eller annan överkänsrlighet för mögel. I sådana rum har man ofta en mer fuktig luft, även om det inte blir direkt mögel, det är inte så nyttigt om någon har luftrörsproblem.
ja, det är nog högst personligt vad man tycker. Dock inget sovrum i källaren, hall, tvättstuga, gästrum etc.
 
OCh nu är det vårt!!! =D
 
Du får gärna visa/berätta om renoveringen här på forumet. Spännande att följa hur ert nya hus kommer att växa fram.
 
Mullbär skrev:
Du får gärna visa/berätta om renoveringen här på forumet. Spännande att följa hur ert nya hus kommer att växa fram.[/QUOTE

ja =) fast det lär dröja tills dess. januari innan vi har nyckel. Sen blir det rätt många steg... Börja göra det som måste åtgärdas. Läs dränering o byta golv i ett rum i källaren. Just ja, badrummet också =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.