Hopplöst svårt att hitta LED för badrum. Kommer ha LED i duschen så IP44 är väl att föredra men det kanske räcker med IPx3 eller?

Vad tror ni om antalet LED, många svaga eller fler starka? Funderar på 9 st i ett 7kvm badrum som är hyffsat kvadratiskt. Vill man ha det symmetriskt så är det 4 eller 9st man har att välja på men 4 st känns väldigt klent hur starka de än är. Kanske skulle kunna funka med någon sorts stjärnsymmetri (som 5an på en tärning).

Måste man ha pottor till alla LED eller finns det varianter där man kan skippa det?
 
Inget svar än, är det helt omöjligt att hitta IP44 LED med ca 3W?

Var på Hornbach igår och kikade lite, de hade faktiskt en variant men det var en ute LED (IP67 eller nått) och de skulle ha runt 1600:- / 3 st. Liiiite dyrare än vad jag hade tänkt mig.
 
Är inte IP klassningen beroende på takhöjd också? Är det lågvolts spottar eller är det såna man drar 220VAC till (egen trafo per spot)?

Angående pottor så är jag av den uppfattningen att det är bättre att sätta pottor oavsett om av någon anledning vill byta armatur i framtiden. Men om det behövs eller inte framgår av tillverkaren angivet avstånd till brännbart material.

http://nseffektivareenergi.se har ju IP54 på sina paket (2.5W, 5W och 7.5W). Det borde ju räcka över en dusch t.ex...
 
Redigerat:
IP65 spottar dimbara har jag i mitt badrum, köpta på www.upplyst.se i efterhand skulle jag nog valt starkare (mest för att jag gillar massa ljus) men är ändå bra ljus o räcker fullt ut :)
 
Hittar bara IP23 på http://nseffektivareenergi.se. Hade tänkt mig lågvoltspotar i första hand. Någon slags potta måste jag ha som skydd men det vore bra om lampan inte kräver en viss volym på pottan bara för värmen skull.

www.upplyst.se verkar mkt intressant, ska läsa på lite men det verkar som det går att plocka ihop något med IP65 något billigare än Hornbach.
 
Dessa är IP54...
 
  • Capture.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, skumt, kollade bara på 2,5W och 7,5W och de är IP23.
 
Jopp, noterade detta också. Skall maila o fråga då jag är intresserad av dessa till ett badrum...
 
ullberg
Evoled är dimbar (230, inbyggd driver) och IP65
Maxel Sirius 1 kan man sätta dimbar driver på (typ jolly, antingen 1-10v eller tryckknapp för dimring) och är IP 45

Dessa är båda i den starkare änden av spektrat (7,9 resp. 9 W)

/U
 
Evoled kostar 850spänn/st men då kanske det räcker med 4-5 st?

Maxel var nästan lika dyr men då måste man väl köpa till trafo så slutnotan blir väl ug den samma.
 
ullberg
Ja, direkt billiga är de inte, Utöver utseendemässiga skillnader har de har ju lite olika aproacher till dimbarhet, vilket kanske kan påverka valet (om det nu är just dessa man står mellan) EvoLed:en sätter man ju bara i en helt vanlig installation, och en vanlig 230-dimmer. Med Sirius:en beror det på drivdon men om man tar ex. Jolly så behöver man både konstant 230 och två ledare till en potentialfri tryckknapp...

Jag har själv inte bestämt mig (fast rent utseendemässigt gillar jag Sirius bättre) så ett riktigt bra svar när det gäller ljusstyrkan kan jag inte ge ännu. Mitt badrum är lite mindre än ditt, typ 6m2 tror jag. Jag har redan satt pottorna och det blev 6 st. Detta tror jag är lite för mycket (6x9W LED i fallet Sirius), visst kan man dimmra men om man kunde minska antalet ljuskällor tycker iaf. jag att det är snyggare (fast rören mellan hinkarna är draget i serie så jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas med det utan att behöva grisa ner sig med gammal isolering på vinden)

/U
 
gadu^ skrev:
Jopp, noterade detta också. Skall maila o fråga då jag är intresserad av dessa till ett badrum...
Fått en bekräftelse på att 5W är IP54. Har nu beställt 6st till badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.