Hej apersson850

Vi skal testa din metod :)

mvh
Gaia
 
>apersson850
Gör ungefär som du över hålet i rostret. Lärde mig det nu efter 1,5 månader i vedeldningens underbara lära.
Märkte att mycket papper av typen reklambuntar som tid och otid hamnar i brevlådan och lägga långt ned mot hålet vid rostret skapade fina PUFFAR, så fina att det var nära att bli skallepär en stund :D
Tur man kan skylla på man är nybörjare...

Har också luskat ut detta med veden ni skriver om i 1/2 resp 1/3 längder. Det blir en vansinnig skillnad. Tyvärr har vi nog dryga 12 kubik 1/3 längder. Likaså torr resp. lite fuktigare ved.

Vänl,,,
Tobbe
 
ska pröva att stapla veden och fylla magasinet så gott det går.
Hur ofta bör man aska ur pannan?

MVH Anders
 
Vi askar ur ca var 40-50 driftstimme, eller när rökgastemperaturen går över 220 grader.
 
Jag har ju en CTC och jag askar ur den 1 gång i veckan....
 
ylven skrev:
Vi askar ur ca var 40-50 driftstimme, eller när rökgastemperaturen går över 220 grader.

Det är möjligtvis inte så att du sotar ur den enligt ovan men att du drar ur askan typ var annan / var tredje eldning?
 
slipperman skrev:
Det är möjligtvis inte så att du sotar ur den enligt ovan men att du drar ur askan typ var annan / var tredje eldning?
Skälv har man ju en värmebaronen 40ub den sotar och rakar jag ur askan vid varje eldningstilfälle! vilket tar totalt ca30sekunder.. vilket jag tycker jag kan kostapå mig.. vid varje eldnigstillfälle!
 
Nej ASKAR och SOTAR ur pannan 1 gång i veckan......
Det blir efter ca 7-10 eldningar.....

slipperman skrev:
Det är möjligtvis inte så att du sotar ur den enligt ovan men att du drar ur askan typ var annan / var tredje eldning?
 
Jag drar ur den aska som följt med lågorna ner till den undre förbränningskammaren varje gång när jag ska elda. Dessutom kollar jag om jag har fått i något som gett ovanligt mycket aska i eldstaden. I så fall puttar jag ner en del genom hålet i rostret. Då trillar det ner i den askskopa som jag påpassligt satt där under.

Detta, inklusive att trava in ved och tutta på, tar fem minuter.

Varje vecka, när det är eldningssäsong på allvar, sotar jag rökgastuberna också.
 
Nej, vi askar ur och sotar samtidigt, alltså var 40-50 drifttimme (enligt pannan) eller om rökgastemperaturen överstiger 220 grader.

Med risk för att verka dum, men varför ska man aska ur oftare?
 
ylven skrev:
Nej, vi askar ur och sotar samtidigt, alltså var 40-50 drifttimme (enligt pannan) eller om rökgastemperaturen överstiger 220 grader.

Med risk för att verka dum, men varför ska man aska ur oftare?
När jag har eldat en 3-4 gånger (ca 15-20 timmar) så känner i alla fall jag att askan börjar breda ut sig för mycket i eldstadsutrymmet och i nedre rostret. Men jag kanske är för pedantisk och inte är tillräckligt kylig...
 
Ett tips till dom som har låga rökgaser och veden hänger sig: montera draglucka!
Det gjorde jag, och höjde rökgasen från 150-170°C till 190-210°C och den brinner mycket bättre/snabbare/effektivare.
Min skorsten har en dia på 220mm vilket gör att det ska igenom en enorm mängd luft när man eldar. Detta luftöverflöd kylde ner rökgaserna och "blåste ut" lågorna när jag eldade och luftöverflödet gick igenom pannan (det brann mest kring rosterhålet, inga lågor kunde antända pinnarna uppåt). Det var också känsligt på draget dvs stor skillnad på 15 kpa och 20. (jag kör på 15 fast det står att man minst behöver 20)
Det är en Vedex 3000 för övrigt
 
har nu eldat i min panna ctc v 35 i över 3 veckor. Skulle ta ut askan tänkte jag, men det var ju ingen aska i ask skålen... vart tar allt aska vägen? Fattar inte.
Min gamla panna askade jag ur en halv hink aska varje vecka.

MVH Anders
 
Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite. Min mor har en pelletsbrännare kopplad mot en ack.tank på 2 kbm. Även utan uttag från tanken så tycker jag det tar hutlöst lång tid att ladda tanken. Kan det alltså löna sig att köra laddomaten på en lägre hastighet? Har för mig att den står i läge 3 (max?) nu. Finns alltså chansen att laddtiden kortas genom att ställa den i läge 2?
Sen undrar jag, låt oss säga att man har en välisolerad tank på 2 kbm, hur länge "bör" den hålla så pass hög temperatur att man får ut varmvatten?
Tack på förhand!
 
abel48 skrev:
har nu eldat i min panna ctc v 35 i över 3 veckor. Skulle ta ut askan tänkte jag, men det var ju ingen aska i ask skålen... vart tar allt aska vägen? Fattar inte.
Min gamla panna askade jag ur en halv hink aska varje vecka.

MVH Anders
Askan hamnar inte i flambaljan (ask skålen) utan man får ta ut den ur en av luckorna nere på sidorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.