Vi har precis köpt en 50-talslägenhet och kommer att behöva byta golv där. Vi är lite sugna på att ta något tidstypiskt för att få tillbaka en del av charmen som saknas. Vad hade man för golv på 50-talet?
Vi har funderat lite på fiskbensparkett, men det är kanske mer från 20-30-tal? Funkar 40-talsgolven dvs. trägolven med kvadratiska mönster bättre?
 
Vårat hus byggt i början av 50-talet har holländskt mönster, dvs kvadratiskt mönster på parketten, samma parkett i alla rum utom kök, där det var linoleum ursprungligen. Fiskben förekom nog också en del på 50-talet, svärmor och svärfar har det i sitt hus byggt 1953-54.
 
Tack för svaren! Jag har tittat på sidan som du Stefan N länkade till och det var därifrån jag fick idén om fiskbensparkett, blev eld och lågor när jag såg det. Men sen har jag försökt hitta mer info om golv på 50-tal och bara hittat om linoleum så jag blev osäker.
Jag har inte hittat något golv i ek med kvadratiskt mönster, det du kallar holländskt, för det skulle också kunna vara snyggt. Det har vi nu i vår "40-talare".

Det är så kul med fina golv!
 
Tror att kährs har ett med holländsktmönster, annars kan man försöka få tag i ett begagnat och slipa och behandla det efter läggning, vilket blir bättre än att lägga ett färdigbehandlat golv.
 
sin skrev:
Vårat hus byggt i början av 50-talet har holländskt mönster, dvs kvadratiskt mönster på parketten, samma parkett i alla rum utom kök, där det var linoleum ursprungligen. Fiskben förekom nog också en del på 50-talet, svärmor och svärfar har det i sitt hus byggt 1953-54.
Vi har också sånt mönster, det var nog det vanligaste på 50-talet skulle jag tro. Men man har ju aldrig bara använt en typ av golv eller stil eller teknik under en viss epok, som man kan tro i efterhand. Det finns 50-talsvillor med smala furugolv t ex.
 
Nej, det är väl det omtyckta som blivit sparat.
Jag tycker ofta att lägenheter från 50-talet kan vara lite charmlösa och platta. Så kan man få in lite som ökar charmen och värmen i lägenheten så är jag glad och då gärna tidstypiskt från byggåret.
 
Har ni originalköket kvar? Det är ju något som gör en sådan lägenhet väldigt trevlig i mitt tycke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.