Jag planerar att köpa en bit mark och bygga ett hus med krypgrund.
Djupet mellan markytan & berggrunden är 2 - 2,5 meter.

Hur bör man göra?

Ska man gräva ner till berggrunden och gjuta fast husgrunden i den?
...eller ska man bara gräva till frostfritt, "padda" packsand & gjuta på den?

Om jag gjuter fast i berget: -vad ska krypkrunden fyllas med?
-ska den vara tom? -bara luft alltså?

Några rekomendationer?
-varför / varför inte?

Tack på förhand!
 
  • Gilla
rajaraja
  • Laddar…
En krypgrund är inte fylld med något.

Hur ska du tänkt göra grunden?
 
-Inte ens till marknivå med något?
Isåfall blir det ett tomrum med bara luft 2,5 - 3 meter, -korrekt så?

Jag tänker gjuta den av betong.
 
Känns ju som du har utmärkta förhållanden att gräva ner till berg och återfylla med lämpliga fyllnadsmassor för att sedan har ett bra underlag för en platta på mark med ordentlig isolering. Egentligen kanske du inte ens behöver gräva så långt

Vadan ditt önskemål om krypgrund? Varför frågar jag. Frågan "varför inte" väntar jag lite med
 
Jag kommer inte ihåg var, nen läste på nätet om olika krypgrunder. Tydligen är det en säkrare konstruktion än platta på mark. Och det bästa vare att göra den både tätt som isolerat. Har för mig att den såg ut som ett U. Betong i golv och sidor. Isolering runt hela på utsidan. Och en avfuktare inut i denna.
Kolla lite. Du kanske hittar det.
Inget är säkrare för ett hus, än torr utrymme under.
 
Om krypgrunden är U-formad med betong i sidor och golv med isolering på utsidan blir inte detta då en konstruktion med platta på mark för en källare eller fattar jag fel?
 
Platta på mark = radon-risk + svårigheter att reparera när något går sönder.

Krypgrund då? -fukt på sommaren -kan ventileras ut -fläkt som suger ut fukten.

Jag tror det går med något som är kallt typ metall-stav sedan får fukten broppa ner i ett rör för att ledas ut till en dreneringsbrunn.
 
Oavsett grundkonstruktion måste du radonsäkra om du bygger på radonhaltig mark, gäller såväl krypgrund samt platta på mark.
 
Redigerat:
hej
Jag är också på väg att börja bygga nytt hus med krypgrund då jag anser att fördelarna är större än nackdelarna.
Jag har provat några olika varianter förut och om du vill gjuta och inte mura grunden så rekommenderar jag att gjuta plintar 400x400mm ca 4m isär som går upp till strax under marknivå och på dem gjuta en armerad balk tex 200x600 mm som blir sockeln. Detta tror jag är den billigaste och kanske bästa husgrunden iaf på fasta marktyper. Markarbete blir också enkelt då det räcker att gräva plinthål .
 
myrstack skrev:
Om krypgrunden är U-formad med betong i sidor och golv med isolering på utsidan blir inte detta då en konstruktion med platta på mark för en källare eller fattar jag fel?
Kan stämma. Men källare ska ha iaf 2m. Den som jag minns hade 75cm.
I källaren har man massvis med skit. I denna var det helt tomt.


Har även sett ideer att fylla en krypgrund med uppblåsbar "ballong". Som skulle täta mot golv, vägg samt tak (trosbotten). Men det skulle vara för dyrt.
Ju längre jag lever, desto säkrare är jag att krypgrund är bättre. Och då spelar det ingen roll om den är utfört som ekonomi eller fullt ut.
Som ekonomi anser jag en där botten består av dränerande material samt plast och isolering. Ras skydd på sidorna. samt isolering. Som fullt, betong och isolering runt om.
Man får helt enkelt bättre kontroll på klimatet under huset. Dessutom vid ombyggnader, ändringar är det inga problem att komma åt underifrån.
Tror inte firmor är pigga att bygga så. Mer jobb och dyrare än platta på mark. Tror jag. Man köper färdiga element till platta på mark. Sen gjuter bara. Krypgrund kräver mer arbete.

Men det är min personliga åsikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.