Jag kommer inte att få högre inkomst.
Det vet jag säkert.
Exakt varför hur jag vet det vill jag inte gå in på så här inför vem-som-helst.
 
Hur ser du på saken att ett garage på runt den storleken du vill bygga lätt hamnar över 200':- ?
Och du planerar att bygga bostadshus ink tomt och avgifter för 400':-
 
Som så att det blir mycket letande ibland bortskänkes-annonser efter tegelsten, reglar, gips-skivor, mm.
Tänkte också höra mej för om begagnat material från rivningshus.
-om man får plocka hem grejor därifrån för ägaren / rivaren.
Finns en del övergivna hus också, lantmäteriet vet vem som äger dem!
 
MultiMan
Jag hittade ett fullt beboeligt 1,5-plans hus på runt 120kvm med 3400m2 tomt för 80 000kr med kommunal VA. Visserligen 13 år sedan och på en mindre ort, men ändå.

Med så otroligt stram budget som M-E har att röra sig med måste det enda vettiga vara att hitta en gammal men hyfsad kåk som kan fixas till efterhand som budgeten tillåter.

Jag har inte mycket större inkomst själv, men har efterhand bytt tak, fasad, fönster och el-element sedan huset köptes. Enda jag lejde bort var taket.
Nu samlar jag pengar för att slänga ut 50-talsköket och även göra en ny toalett då den gamla är från 1978. Eftersom huset har en fin kakelugn och ett 3-elements vattensystem med spispanna, tänkte jag också fixa skorstenen så att jag kan utnyttja all ved jag hugger och slänger in i ladan.

El/VVS/måleri/snickeri klarar jag själv. Nästan ett måste med små inkomster.

Jag gick in med 0kr faktiskt och idag har jag ca 150' i hypotekslån som jag fn betalar 650kr i månaden på (räntesnitt drygt 4% med 1% amortering (något SHB krävde redan för 4-5 år sedan)). Kör med 18C inne och klarar mig på 15' kWh/år, trots enbart kutterspån (visserligen tjockt) på vinden och 75% av väggarna med enbart spånisolering. Även här är det planerat tillägg på 70mm invändigt.

Vet inte hur relevant det här inlägget var, men tänkte bara dela med mig som husköpare med ca 120' innan skatt i årsinkomst. Trots de begränsade lånen är det extremt tajt ändå men känslan att ha eget boende med den frihet det innebär, är ovärderlig.
 
Jodå, alltid kul att veta!

Jag har tänkt på samma sak, men tycker & tror att det blir bättre att köpa tomt & bygga själv.
-då vet man att det blir bra gjort & att den som bygger gör sitt bästa istället för att fuskbygga,
med rejäla renoveringar -med kostnader -därefter.
"Själv är bäste dräng"

Att boende i ett alldeles eget hus med egen tomt ger ovärderlig frihets-känsla kan jag bara hålla med om!
 
För din del blir din önskan om eget boende endast realistiskt om du följer MultiManOriginal's koncept - att bygga själv från scratch blir betydligt dyrare som du ser på de tidigare inläggen. Om du ska bo kvar i Södermanland återstår nog endast att finna ett riktigt gediget men ganska isolerat eller mindre attraktivt beläget sommarhus och sedan vinterbona detta efter hand. Norrlandskommunerna har annan prisnivå :).

Jag tycker ändå att din idé om eget hus är förståeligt och det är säkerligen genomförbart om du är tillräckligt enveten.
 
Säg inte det!
-man kan ju få tag på något olämpligt hus.

Nog för att jag är lite -men bara lite -enstöring, jag skulle inte vilja bo helt öde.

Jag samlar fakta & räknar & planerar, så får vi se vad som går -och inte går!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.