Sitter och funderar på inkoppling av volymförstorare och expansionskärl till bergvärme/golvvärme.

Till och börja med så förstår jag varför men ska ha volymförstorare.
1. Men på alla ritningar jag sett från leverantör om inkoppling så sitter den på värmebärare ut. Varför? Spelar det någon roll om den sitter på ut eller retur? Volym som volym?

Jag hade fått för mig att expansionskärl sätter man på sugsidan av cirkpumpen.
Åtminstone sett det på ritningar från levernatörer av bergvämepumpar om inkopplingsexempel.
2. Gör det någon skillnad om man sätter expansionskärlet på värmebärare ut på bvp'n?
 
Ja, jag lyckas aldrig få några svar på mina funderingar...

Men lite bakgrund är att min rörmokare tyckte att man kunde göra så, men jag är skeptisk.
 
Volymförstorare gör att knäppningar minskar =jämnare systemtemperatur
Expansion bör man sätta på den "kallaste" sidan av tryckande/sugande pump

mvh pr95
 
Svar på nr 1
Jämnare temperatur ut samt kallare retur in i VP vilket ger högre effektivitet.
Svar nr 2
Den kan sitta var som helst i systemet, rent teoretiskt kanske det är bättre att den är på kallaste sidan men det är mycket små mängder extra värme som läcker ut p.g.a. detta.
 
Om man monterar volymförstoraren på framledningen hjälper den även mot knäppningar i elementen men den kan lika gärna sitta på returen om man inte har problem med knäppningarna funktionerna för driften blir den samma. Slutet exp kärl är det bra att sätta på returen eftersom gummiblåsan inte håller så bra om den blir utsatt för hög värme om det är ett öppet kärl skulle jag sätta det på framledningen så ev luft som frigörs när vattnet blir varmt kan gå upp i kärlet så du slipper få in det i radiatorerna om du isolerar kärlet bra så blir det inte mycket i förluster samt att med kärlet på framledningen så minskar risken för frysning.
 
#3:
Japp, volymförstorare, minska knäppningar och minska antalet starter på VP, större volym, det är jag med på.
Jag tycker också att man bör sätta det på sugsidan av cirkpump, då det gäller tryckexpansionskärl.
Men när rörmokaren säger att det går lika bra att sätta det på trycksidan, då är jag inte helt överens.

#4:
1: Jag har fått för mig att ju lägre tempskillnad på ut och retur är bättre, bättre effektivitet. (värmepump).
2: Värmeläckaget är jag inte oroad över, utan snarare som så att, när man har tryckexpansionskärlet på sugsidan av pumpen så är det lätt att ta högsta punkten på ens värmesystem och omvandla det till tryck, 10 mVp är c:a 1 bar, och då är det lätt att se till att aldrig ha undertryck någonstans i systemet. Dvs lätt att ställa in förtryck och tryck i systemet.
När expansionskärlet sitter på trycksidan på pumpen, hur gör man då, vad ska förtrycket i expansionskärlet vara? Vad skall man ha för systemtryck på trycksidan av pumpen? Visserligen kan man räkna på bernoullis, ytråheten kan man ju få från datablad på golvvärmeslang och antal meter kan man kolla på leveranskvittot/faktura, men känns lite omständigt, Ska man då ha en extra manometer på sugsidan, dvs värmebärarreturen, för att se att man inte har undertryck, eller för lågt tryck för pumpen.

Hjälp, det bara väller ut frågor... ;)

#5:
Varför hjälper det inte mot knäppningar när det sitter på returen då? Volymen blir större i båda fallen.
Och gällande hög temp i gummiblåsan tror jag inte det är något problem, då det är golvvärme överallt, och vissa stället trägolv/parkett, så ej hög temp pga det.
Finns det folk som sätter in öppna kärl idag? Varför gör dem det? Jag ser bara nackdelar med det, syresättning, stor volym vatten på vind etc etc. frysning, förluster som du själv sa...
 
Man brukar rekomendera en diff på in ut på ca 7 grader på varma sidan det styr man med hastigheten på cp och inte med vatten volymen. Anledningen att det knäpper i rören är ofta efter att vp har tillverkat vv och växelventilen ställer om sig mot radiator systemet då kommer det ut en skvätt hett vatten i radiator systemet och värme chocken gör att det knäpper i rören men om man sätter ett volymkärl på framledningen så blandas det den heta skvätten ut och knäppningarna uteblir framledningen till kärlet ska gå in i toppen och ut till rad tas från botten då blandas det optimalt. Men vill man bara ha volym ökning kan det sitta på returen.
 
Smurfen: Tack för svar...
Nu har jag ett bra svar på varför knäppningarna bara minskar då volymförstoraren är kopplad på värmebärare ut, och att bara öka volymen går lika bra på båda sidor

Någon som har åsikt om tryckexpansionskärlet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.